دانستنی ها و تمرین های ورزشی

آشنایی با عضلات مرکزی بدن و نقش آنها

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنی ها و تمرین های ورزشی همراه باشید :

عضلات مرکزی بدن, ماهیچه های بدن, نقش عضلات مرکزی بدن

عضلات راست شکم (رکتوس)، معروف‌ترین عضله‌ی مرکزی بدن است

۵ عضله‌ی مرکزی بدن
عضلات مرکزی، اصطلاح متداولی است که برای توصیف ماهیچه‌هایی که ستون فقرات، شکم، کمر و پایین کمر را کنترل می‌کنند، بکار می‌رود. تمرینات بسیاری از ورزشکاران، تنها به این امید که ناحیه‌ی میانی بدنشان شش‌تکه شود، روی عضلات مرکزی‌شان متمرکز می‌شود. علاوه بر زیبایی ظاهری، عضلات مرکزی قوی، باعث استحکام ستون فقرات می‌شوند و می‌توانند به طرز ایستادن یا نشستن درست کمک کنند. استحکام ستون فقرات و وضعیت قرار گرفتن درست، به کاهش درد پشت نیز کمک می‌کند.

 

عضلات راست شکم (رکتوس)
عضلات راست شکم (رکتوس) (به اختصار عضلات شکم) معروف‌ترین عضله‌ی مرکزی است که از پایین دنده و جناغ تا جلوی لگن شما کشیده شده و مسئول خم کردن ستون فقرات به جلو و همچنین به طرفین می‌باشد.
این عضلات شکم، در بازدم قوی که با فشرده‌سازی حفره‌های شکمتان برای خارج کردن هوا از ریه‌ها انجام می‌شود نیز نقش دارند. عضلات شکم شما توسط یک بافت فیبری به نام لینه آ آلبا (به معنی خط سفید) به دو نیمه تقسیم می‌شوند. لینه آ آلبا به عضلات شکم، ظاهر شش تکه‌ی مشخصی می‌دهد که در افراد بسیار لاغر قابل مشاهده است.

 

ارکتور اسپاین (راست کننده‌ی مهره‌ها)
ارکتور اسپاین، یک اصطلاح متداول است که برای توصیف ۸ ماهیچه‌ای که در هر دو طرف ستون فقرات شما از استخوان خارجی تا استخوان جمجمه قرار دارند، بکار می‌رود.
وقتی هر دو طرف ارکتور اسپاین با هم منقبض شوند، ستون فقرات شما را برای منبسط شدن می‌کشند یا یک حالت عمودی را حفظ می‌کنند. زمانیکه یک طرف منقبض و طرف دیگر شل شود، آنها ستون فقرات شما را به یک سمت خم می‌کنند تا به پهلو خم شوید. خیلی از کمردردها بعلت ضعف و آسیب عضله‌ی اسپاین پایین‌تر است که مهره‌های کمری را می‌پوشاند و تنظیم می‌کند. این عضلات، اغلب بخاطر نشستن طولانی مدت، ضعیف می‌شوند.

 

عضلات مرکزی بدن, نقش عضلات مرکزی بدن,ماهیچه های مرکزی بدن

ماهیچه‌ی مربع کمری، یک عضله‌ی عمیق است

 

عضلات مورب
شما سه مجموعه از عضلات مورب دارید: داخلی، عرضی و خارجی که در لایه‌های مورب قرار دارند. این عضلات در کنار نیم‌تنه‌ی شما قرار گرفته و قسمت‌هایی از کمر و دنده‌های شما را می‌پوشانند. آنها مسئول چرخش ستون فقرات برای خم شدن به پهلو و هم چنین برای بازدم قوی با فشرده کردن حفره‌ی شکم شما می‌باشند. تمریناتی که این عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد شامل کرانچ چرخشی، پلانک از بغل و پهلوی روسی می‌باشد.

 

ماهیچه‌ی مربع کمری
ماهیچه‌ی مربع کمری، یک عضله‌ی عمیق است که از پایین دنده‌ها و از اولین تا پنجمین مهره‌ی کمر تا بالای لگن شما ادامه دارد. وقتی که عضلات مربع کمری چپ و راست (به اختصار QL) بطور همزمان منقبض می‌شوند، با ارکتور اسپاین برای انبساط یا ایجاد ثبات در پایین ستون فقرات شما همکاری می‌کنند. QL به خم شدن ستون فقرات شما به پهلو نیز کمک می‌کند.

سفتی QL می‌تواند منجر به انحراف چپ و راست ستون فقرات شما شود که معمولا اسکولیوز نامیده می‌شود. خم شدن یکطرفه در حالیکه سطح باسن‌تان را حفظ کرده‌اید، این عضله‌ی مرکزی کوچک اما مهم را منبسط می‌کند.

 

عضلات شکمی عرضی
عضلات شکمی عرضی که به اختصار TVA نامیه می‌شوند، یک عضله‌ی نازک و عریض است که بطور افقی دور حفره‌ی شکمی شما قرار دارد. نقش اصلی TVA ایجاد فشار داخل شکمی می‌باشد.
هنگامیکه TVA شما منقبض می‌شود، اندام‌های شکمی را فشرده می‌کند و فشار داخل حفره‌ی شکم شما را افزایش می‌دهد. این فشار، ستون فقرات شما را از داخل تقویت می‌کند. این کار که در هنگام تمرین بطور ارادی انجام می‌شود، معمولا نیرو بخش است.

پیلاتس تاکید زیادی بر ایجاد نیرو و تقویت TVA شما دارد. برای تقویت TVA، بخش میانی بدنتان را مانند زمانیکه در مقابل ضربه به شکم از خوتان دفاع می‌کنید، منقبض کنید، ماهیچه‌های کف لگن خود را بالا بکشید و سپس نفس را به داخل ببرید. شما باید احساس کنید که بخش میانی بدنتان، محکم‌تر و سفت‌تر می‌شود.

منبع :

مجله تناسب اندام

fitnessmagazine.ir


منبع:
http://www.beytoote.com/sport/public-sport/understanding3-core2-muscles.html

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دانستنی ها و تمرین های ورزشی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا