صنایع دستی

نگاهی به هنر چاپ چوب

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از صنایع دستی همراه باشید :

 چاپ چوب, تکنیک های چاپ, هنر چاپ چوب

چاپ چوب یکی انواع تکنیک های چاپ است که بعد هنری اش آن را در جامعه مدرن امروز ماندگار کرده است.امروزه این تکنیک هنری بیشتر در آسیای جنوب شرق؛ کشورهای چین و ژاپن؛ استفاده می گردد و در آن، متن، تصویر و یا نقوش زینتی بر روی پارچه، لباس و یا کاغذ چاپ می شوند.

 

چاپ چوب به روشهای نقش برجسته و نقش منفی صورت می پذیرد. در حالت نقش برجسته، کاراکتر و یا موضوع اصلی دست نخورده باقی می ماند و محیط پیرامونی آن بوسیله ابزار قلمزنی و برش، تراشیده می شوند.

 

در نتیجه سوژه اصلی به صورت تخت رنگ آمیزی شده و بر روی سطح مورد نظر به چاپ می رسد. فرم نقش منفی، عکس حالت پیشین است. این روش به دلیل ضرباهنگ قلم تراش بر روی چوب و رسیدن به بافت چوب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در چاپ چوب به مانند دیگر تکنیک های چاپ امکان چاپ چند رنگ وجود دارد و برای هر رنگ یک قالب چوبی در نظر گرفته می شود.

چه طرح به شکل منفی چاپ شود و یا مثبت سه تکنیک برای آن قابل اجرا است:
۱) شیوه مهری:
در این روش طرح مورد نظر به صورت استامپ یا قالب مهری تهیه شده و بر روی کاغذ و یا هر سطح دیگری به چاپ می رسد. این روش در اروپا برای چاپ نقوش زینتی بر روی البسه مورد استفاده قرار می گرفت. در ایران همینک نیز از قالب های مهری برای طرح زنی بر روی پارچه های قلمکار استفاده می شود.

۲) چاپ غلتکی:
طرح مورد نظر چه به صورت مثبت و یا به صورت منفی بر روی قالب چوبی منتقل شده، پس از رنگ آمیزی، کاغذ و یا پارچه بر روی آن قرار گرفته و هر دو از زیر غلتکی سنگین عبور کرده و در نتیجه طرح به روی سطح منتقل می گردد.

۳) چاپ روزنامه ای:
این شیوه در قدیم برای انتشار کتاب و متون استفاده می شود. روش کار، ترکیبی از روش مهری و چاپ غلتکی است. حروف الفبا تک تک بر روی قالب های چوبی حکاکی شده و سپس در کنار هم قرار می گرفت و بعد با عبور غلتک از روی آن بر روی کاغذ منتقل می گشت.

 

این روش به خصوص در چین باستان که هر کاراکتر معرف یک کلمه است بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.در کشورهای چین وکره، چاپ چوب به گسترش ادبیات عرفانی و منظومات و منثورات کمک شایان توجهی نمود. بسیاری از تعالیم بودا بدین شکل چاپ و در

اختیار مردم قرار می گرفت.

رنگ در تکنیک چاپ چوب آسیای جنوب شرق نقش مهمی را ایفا می نماید. استفاده از رنگ مایه های متنوع در بسیاری از آثار مکتوب به جای مانده از دوران کهن که با چاپ چوب تکثیر شده اند به چشم می خورد.

 

در ژاپن به چاپ چند رنگ چوب در اصطلاح «نی شی کیه» گفته می شود. چاپ چند رنگ در این سرزمین از سال ۱۷۶۰ تاکنون علاقه مندان خود را دارد و همچنان به حیات خود ادامه می دهد. اروپائیان برخلاف ساکنان قاره آسیا، خیلی زود از چاپ چوب دل بریده و به استفاده از حروف سربی پرداختند.حکاکی روی چوب در جهان هنر،ازتکنیک های مورد توجه هنرمندان به شمار می رود.

 

چوب، به لحاظ داشتن بافت های طبیعی، پس زمینه های بدیعی را در اختیار هنرمند قرار داده با خلاقیت هنرمند در استفاده از این زمینه و مهارت قلمزنی وی بر روی آن تصاویر جذابی به چاپ می رسند. طبیعی بودن چوب امکان چاپ چندباره را از قالب چوبی می گیرد و لذا ارزش آثار چاپ شده بالاتر می رود.

منبع: abrarnews.com

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای صنایع دستی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا