خانواده و جامعهفرزندان

سوال های عجیب کودکان را اینگونه جواب دهید

 

تنها چیزی که بچه‌ها را خسته نمی‌کند، سوال کردن است. همه چیز برای کودکان حکم معما را دارد معمایی که خودشان از پاسخ دادن به آن عاجزند و برای همین دست به دامن بزرگ‌ترها می‌شوند. غافل از اینکه همین سوالات گاهی بزرگ‌ترها را حسابی گیج می‌کند. به خصوص اگر این سوال‌ها علمی باشد. همان پدر و مادری که همیشه دوست داشتند فرزندشان فردی عاقل بار بیاید  حالا در جواب دادن به پرسش او ناتوانند. نگران نباشید، این مشکلی است که تقریبا بیشتر والدین با آن دست به گریبان هستند. در این جا برخی پرسش‌های رایج کودکان و نحوه پاسخ‌ به آنها را با شما مرور می‌کنیم.

چرا دایناسورها دیگر وجود ندارند؟

به فرزندتان بگویید 65 میلیون سال پیش یک  شهاب آسمانی با زمین برخورد کرد و همه چیز را در زمین تغییر داد. دایناسورها که نمی‌توانستند با این تغییرات کنار بیایند از بین رفتند و جایشان را حیوانات دیگری گرفتند که می‌توانستند با آب و هوای جدید زندگی کنند.

آنچه شما باید بدانید این است که دایناسورها می‌توانند کودکان را با مفاهیم گسترده‌تر علمی مواجه کنند. پس از این فرصت استفاده کنید و با او درباره این مسائل صحبت کنید.

چرا زبان‌‌های مختلفی در دنیا وجود دارد؟

به فرزندتان بگویید هزاران سال قبل، مردم در جوامع مختلف در سراسر دنیا که دور از هم زندگی می‌کردند، کلمات مخصوص خودشان را اختراع کردند تا با هم صحبت کنند. به همین دلیل امروز مردمی از یک منطقه به یک زبان صحبت می‌کنند و افرادی از مناطق دیگر به زبانی دیگر. زبان نیز در طول زمان تکامل پیدا کرده است به طوری که اگر صحبت‌های فردی را که 500 سال پیش انگلیسی حرف می‌زده، بشنوی به سختی می‌توانی آن را درک کنی.

آنچه شما باید بدانید این است که می‌توانید به کودک کمک کنید فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر را بیاموزد. به فرزندتان یادآوری کنید که شاید از نظر مردمان دیگر هم حرف زدن ما عجیب باشد و به او برخی واژه‌هایی که از زبان دیگر استفاده می‌کند بازگویی کنید مثلا پاستا که ایتالیایی است.

چرا این مرد بی‌خانمان است؟

به فرزندتان بگویید من خوشحالم که تو این را متوجه شدی. دلایل زیادی برای بی‌خانمانی مردم وجود دارد. شاید کارشان را از دست داده باشند و… در هر صورت ما باید به آنها احترام بگذاریم و اگر می‌توانیم با کارهایی مانند جمع‌آوری لباس گرم به آنها کمک کنیم.

آنچه شما باید بدانید این است که بچه‌ها دید وسیعی درباره نحوه زندگی ندارند و فکر می‌کنند همه مانند آنها زندگی می‌کنند. آنها شفقت شگفت انگیزی دارند و بنابراین بهتر است یک فکر بکر درباره کمک به این قبیل افراد به کمک کودک‌تان بکنید.

چرا برخی قسمت‌های بدن‌مان را می‌پوشانیم؟

به فرزندتان بگویید به طور کلی از انسان‌ها انتظار می‌رود همیشه به‌خصوص در انظار، جسم برهنه خود را از دیگران پوشیده و محفوظ نگه دارند. با توجه به سن کودک با او درباره تما‌س‌های خوب و زشت به گفتگو بپردازید. به او بگویید که جسم او متعلق به اوست و حق مسلم اوست که آن را پوشیده و محفوظ نگه داشته و بدون رضایت و خواست او هیچ‌کس حتی پدر و مادر و سایر نزدیکان حق ندارند اندام او حتی دست و صورتش را لمس کنند. کودک خود را توجیه کنید که اگر کسی بدون رضایت او یا به اجبار قصد لمس جسم او را کند یا به هر دلیلی باعث آزار و ناراحتی او شود، او وظیفه دارد از این عمل امتناع و اجتناب کرده و موضوع را با والدین خود در میان بگذارد.

آنچه شما باید بدانید این است که این بهترین فرصت برای نگرش طبیعی شما به اندام بدن است. از این فرصت استفاده کنید و به کودک‌تان برخی محدویت‌‌های بدنش را توضیح دهید.

چرا مردم مریض می‌شوند؟

به فرزندتان بگویید دلیل آن میکروب است. این موجودات کوچک از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم یا غذایی که می‌خوریم وارد بدن می‌شوند و اغلب اوقات هم ما را بیمار نمی‌کنند اما گاهی وقت‌ها بدن ما نمی‌تواند با آنها مبارزه کند و بنابراین ما مریض می‌شویم. اما خوشبختانه استراحت و مصرف دارو می‌تواند به بهبود بیماران کمک کند.

آنچه شما باید بدانید این است که بین شرایط رایج مانند سرماخوردگی و بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان تمایز قائل شوید و عادات سالمی مانند شستن دست‌‌ها را در او ایجاد کنید و به او بگویید این کار باعث زدودن میکروب‌ها می‌شود.

چرا بعضی از بزرگ‌ترها وقتی خوشحالند گریه می‌کنند؟

به فرزندتان بگویید وقتی بچه‌ها خوشحال می‌شوند بالا و پایین می‌پرند اما بزرگ‌ترها احساسات پیچیده‌‌تری دارند و وقتی بسیار خوشحالند  ممکن است کمی هم غمگین باشند.

آنچه شما باید بدانید این است که کودکان طیف وسیعی از احساسات را ندارند و بنابراین این مفهوم می‌تواند آنها را دست‌پاچه کند. به این ترتیب می‌توانید کودک را تشویق کنید که احساساتش را بیان کند.

چرا آسمان آبی است؟

به فرزندتان بگویید نور خورشید از رنگ‌های زیادی تشکیل شده(رنگین کمان)، اما زمانی که به ذرات هوا برخورد می‌کند ما فقط رنگ آبی را می‌بینیم.

آنچه شما باید بدانید این است که اگر کودک چنین سوالی کرد باید خودتان را برای سوال‌های علمی دیگر او نیز آماده کنید و بنابراین برای آنکه او را به آنچه پرسیده علاقه‌مند کنید بهتر است از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید.

چرا کودک همسایه بیشتر از من اسباب بازی دارد؟

به فرزندتان بگویید این بستگی به بزرگ‌ترها دارد که با پول‌هایشان چه کار کنند و شاید همسایه ما ترجیح می‌دهد بیشتر از ما برای فرزندش اسباب بازی بخرد اما در عوض ما کارهایی انجام می‌دهیم که خانواده را شادتر می‌کند.

آنچه شما باید بدانید این است که بهتر است از این فرصت استفاده کنید و درباره مفهوم پول بیشتر با او صحبت کنید از کجا می‌آید و خانواده چطور آن را پس انداز یا خرج می‌کنند. برای او توضیح دهید که هر چیزی هزینه‌ای دارد و بعد درباره تفاوت خواستن و نیاز با او صحبت کنید.

 چرا باید کودک همسایه را برای تولدم دعوت کنم؟

به فرزندتان بگویید  اگر این کار را نکنی ممکن است او ناراحت شود و ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که نسبت به دیگران مهربان باشیم. تو مجبور نیستی با همه صمیمی باشی اما تصور کن که چه احساسی داری اگر او مهمانی داشته باشد و همه را دعوت کند
به جز تو.

آنچه شما باید بدانید این است که بچه‌ها در سنین پیش دبستانی می‌توانند گروه تشکیل دهند و دیگران را از عضویت آن محروم کنند اما مبارزه با این رفتار تاثیر عمده‌ای در پیشگیری از این رفتار دارد.

چرا من نمی‌توانم مثل شما شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانم؟

به فرزندتان بگویید بدن و مغز شما بعد از یک روز پر فعالیت به استراحت بیشتری نیاز دارد. از آنجا که تو خیلی بیشتر از بزرگ‌ترها فعالیت می‌کنی و در حال یادگیری هستی باید بیشتر استراحت کنی. با زود خوابیدن بدن و مغز تو در طول روز بهتر کار می‌کند.

آنچه شما باید بدانید این است که محققان معتقدند استراحت در بهبود فعالیت‌های فکری بسیار موثر است و وقتی کودکان کمتر از 10 ساعت استراحت می‌کنند یادگیری‌شان کاهش می‌یابد.

منبع : برترینها

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا