تغذیه و رژیم

۷ ماده غذایی که باعث می شود که تا آخر عمر قد بکشید

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از تغذیه و رژیم همراه باشید :

ghad

کوتاهی قد، علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است، ولی هر فردی که با شکایت از کوتاهی قد مراجعه می ‌کند، واقعا قد کوتاه نیست. مهم تر اینکه افزایش قد با روش‌هایی مانند استفاده از صندل‌ها یا کفش‌های مخصوص که تبلیغ می‌ شود یا امواج لیزری و… امکان‌پذیر نیست. این روش‌ها غیرعلمی و بدون تأثیر هستند.

کلسیم

از آن جایی که ترکیب اصلی استخوان ‌ها را کلسیم تشکیل می ‌دهد دریافت روزانه ی این ماده ی معدنی برای افزایش قد ضروری است. بنابراین، به منظور دریافت کلسیم مورد نیاز باید شیر، ماست، ماهی با استخوان مثل ساردین و سبزیجاتی مانند انواع کلم و البته کنجد و بادام را در برنامه ی غذایی روزانه گنجاند.

نباید فراموش کرد که کوتاهی قد در بچه‌ ها(در صورتی که زمینه ی ژنتیکی وجود نداشته باشد) نشانه ی سوءتغذیه در چند سال گذشته است.

روی

این ماده ی معدنی در رشد و تمایز سلولی نقش بسزایی دارد. کمبود روی موجب کاهش سرعت رشد و کوتاهی قد می ‌شود پس منابع غذایی این ماده ی مغذی را که شامل انواع ماهی ‌ها، نان تهیه شده از آرد گندم کامل، عدس و نخودفرنگی هستند، را در رژیم‌ تان بگنجانید.

مس

مس در به حرکت در آوردن و انتقال آهن از ذخایر به مغز استخوان و سنتز کلاژن و الاستین در بافت همبند دخالت دارد بنابراین کمبود آن رشد غیرطبیعی اسکلت و پوکی استخوان را همراه دارد. پس از مواد غذایی مانند انواع حبوبات و تخمه آفتابگردان به عنوان منابع این ماده معدنی بیشتر استفاده کنید.

منیزیم

این ماده ی معدنی نیز از اجزای ساختمانی استخوان‌ ها است و کمبود آن باعث اختلال در عملکرد ویتامین D می ‌شود. بنابراین عادت به خوردن نان تهیه شده از آرد گندم کامل، تخمه آفتابگردان و دانه ی کامل برنج و جو به عنوان تامین‌ کننده این ماده ی معدنی توصیه می ‌شود.مس در به حرکت در آوردن و انتقال آهن از ذخایر به مغز استخوان و سنتز کلاژن و الاستین در بافت همبند دخالت دارد بنابراین کمبود آن رشد غیرطبیعی اسکلت و پوکی استخوان را همراه دارد.

ویتامین A

این ویتامین در رشد و ترمیم استخوانی دخالت دارد و در کودکی و نوجوانی موجب سرعت گرفتن مراحل رشد می ‌شود پس جگر، زرده تخم‌مرغ و پنیر به خصوص پنیر چدار را به عنوان منابع ویتامین A و میوه و سبزیجات رنگی نظیر هویج، فلفل ‌دلمه ‌ای قرمز و نارنجی،‌ کلم بروکلی، گوجه ‌فرنگی، انبه، زردآلو و هلو را به عنوان منابع بتاکاروتن(پیش‌ساز ویتامین A) هر روز میل کنید.

ویتامین K

این ماده ی مغذی در تولید پروتئین ‌هایی که نقش ساختمانی و تنظیمی در استخوان‌ ها بازی می‌ کنند، دخیل است. در ضمن کمبود ویتامین K نقص در فرآیند بازسازی و معدنی ‌شدن استخوان ‌ها را همراه دارد. از این رو، خوردن مواد غذایی مانند اسفناج، کلم بروکلی، جگر و چای سبز به عنوان تامین‌ کننده‌ های این ویتامین در طول روز توصیه می ‌شود.

ویتامین D

ویتامین D به جذب کلسیم و ذخیره‌ سازی مواد معدنی در استخوان‌ ها کمک می‌ کند و کمبود آن موجب بروز بیماری نرمی استخوان می ‌شود. پس گنجاندن مواد غذایی نظیر ماهی آزاد، ماهی تن، جگر، پنیر و تخم انواع پرندگان برای دریافت به اندازه این ماده مغذی ضروری است. البته نباید فراموش کرد که بودن در معرض آفتاب خود یک روش عالی برای دریافت این ویتامین است.


منبع:
http://www.asemooni.com/health/nutrition/7-foods-that-can-cause-life-tall-drag

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا