رازهای موفقیت

چطور برای استارت آپ خود نیرو جذب کنیم؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از رازهای موفقیت همراه باشید :

وب سایت دیجیاتو – پیام ادیب: یک تیم فوق العاده، بزرگ ترین دارایی شما برای ساختن یک شرکت قدرتمند است. اولین چیزی که سرمایه گذاران معمولاً درباره اش می پرسند نیز تیم شماست.

شما به عنوان یک استارتاپ، احتمالاً توانایی مالی به کار گیری یک متخصص نیروی انسانی برای جذب استعداد را ندارید و باید این کار را خودتان انجام دهید.

 از آنجایی که شیوه های جذب نیرو از گذشته تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده اند، مؤسسین شرکت ها باید مدام خود را با شیوه های جدید این کار هماهنگ کنند.

با اینکه استخدام یکی از مهم ترین کارهایی است که یک مؤسس استارتاپ باید انجام دهد، خیلی از آنها این کار را به اندازه ی کافی جدی نمی گیرند.

در ادامه چند راهنمایی کوتاه برای پیدا کردن استعدادهای مورد نیاز استارتاپ خود خواهید خواند. این نکات کمک می کنند بهترین متقاضیان را به سمت استارتاپ خود بکشانید و در عین حال از تمرکز اصلی خود دور نشوید.

چطور برای استارتاپ خود نیرو جذب کنیم؟

از کجا جذب کنیم؟

1- از قدرت شبکه ی اطرافیان و بازاریابی زبانی غافل نشوید. پیدا کردن «همکار یکی از همکارانتان» برای موقعیت مورد نیاز خود با یک معرف دست اول، به مراتب بهتر از آشنایی بدون پیش زمینه با افراد است.

 نگاهی به دوستان دوره ی دانشگاه یا همکاران سابق خود بیندازید. در نظر داشته باشید که وقتی از کسی که می شناسید درخواست همکاری می کنید، شانس بیشتری برای جلب نظر و جذب وی خواهید داشت.

همکاران شما نیز می توانند منابع مناسبی برای پیدا کردن استعداد های مورد نیاز شما باشند. از وکیل، حسابدار، و سایر همکاران خود بخواهید گزینه های مناسب را به شما معرفی کنند.

2- وبسایت های اینترنتی زیادی هستند که می توانید برای جستجوی خود از آنها بهره بگیرید. ممکن است وبسایت های کوچک و بزرگ مختلفی برای این کار وجود داشته باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

 پس پیش از آنکه به صورت تصادفی یکی از آنها را انتخاب کنید و درخواستی برای نیرو در آن درج کنید، هم در مورد وبسایت مورد نظر و هم مخاطب هدف خود تحقیق کوچکی انجام دهید.

برخی از این وبسایت ها برای پیدا کردن نیروی متخصص تر، برخی برای نیرو های متوسط و برخی دیگر نیز برای یافتن نیرو های کم تخصص تر تناسب بیشتری دارند.

مثلاً وبسایتی مثل لینکدین مکان مناسبی برای پیدا کردن نیروی بالقوه ی استارتاپ ها و شرکت ها محسوب می شود، چرا که در مقایسه با یک رزومه ی ساده، اطلاعات بیشتری در مورد توانایی های حرفه ای افراد در اختیار شما قرار می دهد.

چنین وبسایت هایی در مورد میزان ارتباطات اجتماعی افراد و ارتباطاتی که می توانند به شرکت شما بیاورند نیز دانش خوبی به شما خواهند داد. اما پیش از آنکه به سراغ لینکدین بروید و شروع به جستجوی گزینه های مناسب کنید، باید از چند نکته ی ضروری اطمینان حاصل کنید.

مثلاً اینکه وبسایت شما باید آماده و مشغول فعالیت باشد. صفحه ی شرکت و پروفایل شخصی خود شما نیز باید با اطلاعات کافی پر و آراسته شده باشد. شروع فرایند جذب پیش از انجام این قدم ها، جذب نیرو از طریق لینکدین را بسیار دشوارتر از حالت عادی خواهد کرد.

چگونه جذب کنیم؟

چطور برای استارتاپ خود نیرو جذب کنیم؟

همین که با گزینه های مورد نظر خود برای مصاحبه هماهنگ و به صورت حضوری آنها را ملاقات کردید، می توانید با پرسیدن سؤالات زیر درک مناسبی از انتخاب خود به دست بیاورید.

1- پیش از آنکه از متقاضی مورد نظر سؤالی بپرسید، تیم شما باید اول در درون خود برای این سؤال پاسخی بیابد: «از کجا بدانیم ظرف 3، 6، 9 یا 12 ماه آینده، این انتخاب برای استارتاپ ما مفید واقع خواهد شد؟». با تکیه بر پاسخ های این سؤال است که می توانید مجموعه سؤالات مناسب برای پرسیدن از متقاضی مورد نظر را مشخص کنید.

2- از او درباره ی زمانهایی بپرسید که با مدیر خود دچار اختلاف نظر بوده است. مثلاً می توانید بپرسید: «کمی درباره ی زمانی برایم توضیح دهید که با مدیر خود بر سر موضوعی اختلاف نظر داشته اید. مسئله بر سر چه بوده، چگونه موضوع را مدیریت کردید و نتیجه چه بود؟»

شاید بخواهید سؤالاتی بپرسید که شخص نتواند پاسخ های نامربوطی به آن بدهد. اما در عوض، روی سؤالات رفتاری تمرکز کنید. سپس همینکه یک پاسخ اولیه دریافت کردید، سعی کنید با گرفتن این سرنخ، سؤالات عمیق تری بپرسید.

3- بهترین سؤال برای پیدا کردن نقاط ضعف افراد بدون در تنگنا قرار دادن آنها این سؤال است: «همه ی ما نقاط ضعفی داریم که باید رویشان کار کنیم. هیچ کس از لحاظ حرفه ای نمره ی کاملی نمی گیرد. چه ویژگی یا مشخصه ای هست که اگر در اختیار داشتید می توانستید نمره ی کامل را بگیرید؟».

بزرگ ترین اشتباهاتی که استارتاپ ها ممکن است هنگام استخدام مرتکب شوند

فناوری ظرف سال های گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است. با اینهمه، مشکلات استخدام و جذب نیرو هنوز سر جای خود هستند.

1- استخدام احساسی

چطور برای استارتاپ خود نیرو جذب کنیم؟

با اینکه برای جذب نیرو نباید فقط روی مهارت های سخت تمرکز کرد، استخدام افراد فقط به این دلیل که «حس» خوبی نسبت به آنها دارید یک اشتباه محض است. خیل عظیمی از شرکت ها هر روز درگیر استخدام احساسی هستند و کماکان با تبعات آن دست و پنجه نرم می کنند.

 تمام استارتاپ ها باید فرایند مشخصی برای استخدام خود داشته باشند. پیشنهاد متخصصان این حوزه این است که متقاضیان نه تنها از لحاظ مهارت های فنی و حرفه ای بررسی شوند، بلکه تناسبشان با باقی اعضای تیم نیز به طور جدی مد نظر قرار بگیرد.

2- استخدام نامتناسب با نیاز

شرکت ها پیش از آنکه به فکر استخدام نیروی جدید بیفتند باید اول مشخص کنند نیاز و توقعشان از یک موقعیت خالی دقیقاً چیست و استخدام یک نیروی متناسب چه تأثیری روی بدنه ی کل شرکت خواهد گذاشت. بسیاری از استارتاپ ها بدون اینکه از نیازهای خود آگاهی دقیقی داشته باشند دست به استخدام می زنند.

 این به فرهنگ تیم شما ضربه خواهد زد و منابع شما را به هدر خواهد داد. به جای این کار، پیش از استخدام نیرویی جدید، برای تمام موقعیت های خالی خود مجموعه ای از نیازها و توقعات مشخص و برای مصاحبه های آن فرایند ثابتی تعیین کنید. به این ترتیب ریسک های موجود را به حداقل ممکن خواهید رساند.


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/268302/چطور-برای-استارت-آپ-خود-نیرو-جذب-کنیم

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا