دانشمندان

زندگی نامه رابرت کُخ باکتری شناس و پزشک برجسته آلمانی

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از بیوگرافی مشاهیر و دانشمندان همراه باشید :

رابرت کُخ,رابرت کُخ کاشف میکروب سل,بیوگرافی رابرت کخ

رابرت کُخ باکتری شناس و پزشک برجسته آلمانی
رابرت کُخ باکتری شناس و پزشک برجسته آلمانی در 11 دسامبر 1843م در شهر هارتْزْ آلمان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته پزشکی، مطالعات و تحقیقات گسترده‏ای را درباره علل برخی از بیماری‏ها هم‏چون وبا، سل و سیاه زخم آغاز کرد.

کُخ پس از تکمیل روش کشتِ میکروب‏ها، آن‏ها را به وسیله رنگ کردن در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد و پی برد که باسیل‏های بسیار کوچکی در خون گوسفند یا حیوان مریض وجود دارد.کخ عاقبت توانست با پرورش و نگهداری این باسیل، نظریه خویش را اثبات نموده و سرم این مرض را بسازد. این عمل باعث شد که از تلفات زیاده از حد احشام جلوگیری شود.

کخ در سال 1880م به عضویت شورای سلطنتی بهداشت برلین انتخاب گردید و از آن پس تحقیقات خود را برای کشف میکروب سل که از دیرباز به طاعون سفید مشهور بود، آغاز کرد.این مطالعات در نهایت منجر به کشف میکروب سل در 24 مارس 1882م شد و کُخ پس از چندی اعلام کرد که می‏توان همه جانداران را در اثر تلقیح این سرم از امراض مختلف مصون داشت.

در سال 1905، کخ به دلیل تلاش در راه گسترش علم و کشف باسیل سل، موفق به اخذ جایزه نوبل پزشکی شد و دانشمندان زمان، پس از تایید نظرات او، وی را در شمار بزرگ‏ترین مکتشفین قرار دادند.

رابرت کُخ بدون شک بعد از لویی پاستور کاشف پنی‏سیلین، بزرگ‏ترین میکروب شناس دنیا است و خدمات ارزنده او در راه بسط علم، هیچ‏گاه از یادها نخواهد رفت.

کخ سفرهای زیادی به افریقا برای تحقیق درباره مرض خواب، مالاریا و طاعون انجام داد و دریافت که مرض خواب که هزاران افریقایى را به کام مرگ کشانده بود، در اثر نیش پشه‏ای به نام تسه تسه است.

به تدریج کخ در اثر فعالیت زیاد و ناراحتی‏های ناشی از آن مریض و ضعیف گردید، تا این‏که کاشف سل که خود نجات دهنده جان میلیون‏ها انسان بود در 27 مه 1910م در 67 سالگی بر اثر مرض سل درگذشت.
منبع:rasekhoon.net

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از بیوگرافی مشاهیر و دانشمندان

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا