علمی و فناوری

علت سرد بودن فضا چیست؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای علمی و فناوری همراه باشید :

علت سرد بودن فضا, دمای فضا,فضا

دمای فضا در مناطق دور از ستارگان حدود 270- درجه سانتیگراد است

 

چرا فضا سرد است؟
فاصله بین ستارگان در جهان فوق العاده است. خود ما وقتی از فاصله ستاره خودمان خورشید با نزدیک ترین ستاره صحبت می کنیم داریم از تریلیون ها تریلیون کیلومتر صحبت می کنیم. هر چند ما بر روی زمین به این دلیل که در فضای نزدیک به خورشیدیم کاملاً گرم می شویم، اما قسمت اعظم جهان از ستاره ها خیلی دور اند و سرمای این قسمت ها تقریباً منجمد کننده است.

 

دمای فضا چقدر است؟

دمای فضا در مناطق دور از ستارگان حدود 270- درجه سانتیگراد است. این دما تقریباً سردترین دمای جهان است. تنها حدود سه درجه سردتر از این دما، سردترین دمایی است که از لحاظ نظری امکان پذیر است.

 

دمای فضای کاملاً تهی و دور از هر ستاره به وسیله چیزی که ما آن را زمینه تشعشعی میکروموجی کیهانی می نامیم ایجاد می شود. در واقع بعد از این که انفجار بزرگ به وقوع پیوست (حدود 400،000 سال بعد از انفجار بزرگ و یا همین حدود)، مقدار عظیمی نور ساطع شد. این نور به تدریج انرژی اش را از دست داده و در طول زمان سرد شده است. بنابراین، فقط نور زمینه تشعشعی میکروموجی کیهانی است که کل جهان را پر کرده است. این نور هم واقعاً سرد است و آن چیزی هم هست که دمای پایه خود فضا به دور از ستارگان را ایجاد کرده است.

منبع : www.020.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای علم و فناوری

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا