سینما

نقد و بررسی فیلم جوانی – Youth

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

Yo45 Michael Caine

« زیبایی بزرگ » به کارگردانی پائولو سورنتینو ( محصول 2013 ) تواست در فصل جوایز اسکار خوش بدرخشد و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را بدست بیاورد. انتظار می رفت که سورنتینو پس از این موفقیت بزرگ، به سرعت نسبت به ساخت یک اثر بین المللی اقدام نماید اما وی به مدت دو سال از سینما کناره گرفت و طی این مدت به مطالعه و البته ساخت فیلمهای کوتاه شخصی و تله فیلم اقدام کرد. حال پس از گذشت دو سال، سورنتینو با فیلم « جوانی » به سینما بازگشته است. اثری که دومین فیلم انگلیسی زبان او محسوب می شود.

داستان فیلم درباره آهنگسازی مشهوری به نام فرد بالینگر ( مایکل کین ) می باشد که خود را بازنشسته اعلام کرده و به همراه دخترش لنا ( ریچل وایس ) به هتلی مجلل در دامنه کوه های آلپ می رود تا بتواند در آنجا تعطیلاتش را به همراه دوست کارگردانش میک ( هاروی کیتل ) بگذارند. اما وی پس از ورود به این منطقه دعوتنامه ای از جانب ملکه الیزابت دوم دریافت می کند که در آن از او خواسته شده تا در جشن تولد شاهزاده فیلیپ قطعاتی را اجرا نماید اما …

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/sV1450749726.jpg

« جوانی » ویژگی های مورد علاقه سورنتینو در فیلمسازی را در خود دارد. توجه به فرهنگ اروپایی و نماهای طبیعی زیبا از محیط و البته مقوله های انسانی که در این فیلم رنگ بیشتری به خود گرفته اند. « جوانی » داستان دو مرد کهنسالی است که علی رغم زندگی موفقی که داشته اند، همچنان برای زندگی و آینده شان برنامه ریزی می کنند و دغدغه و آرزوهای زیادی در سردارند که قصد به ثمر نشاندن آن را دارند. سورنتینو در جدیدترین ساخته اش، به مفاهیم اخلاقی و مشخصاً واژه ” امید ” بیش از هر نکته ای دیگری توجه کرده است که آن را در قالب دو شخصیت اصلی داستان و اتفاقات غیرمنتظره ای که برای آنان رخ می دهد میبینیم.

« جوانی » برای بسط و گسترش داستانش، شخصیت های مختلفی را وارد فیلم می کند که هرکدام از آنان به نوعی در زندگی شخصی شان با مشکلاتی مواجه شده اند و به نظر می رسد که واژه ” امید ” را گم کرده اند. از جمله این شخصیت ها دخترِ فرد به نام لنا است که رابطه پر فراز و نشیبی را تجربه کرده و حالا درگیر جدایی است و یا هنرمندی به نام جیمی ( با بازی پُل دانو ) که اثیر کلیشه ها شده و قصد خارج شدن از این وضعیت را دارد. « جوانی » چندین شخصیت بامزه را هم به داستان اضافه می کند تا بتواند بارِ کمیکی هم در داستان ایجاد نماید.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/tC1450749726.jpg

اما مشکلی که سورنتیو و فیلم « جوانی » با آن مواجه هستند، فضای سنگین و دیالوگهای فلسفی است که اگرچه در سینمای اروپا و مخصوصا فیلمساز مورد علاقه شخصِ سورنتینو یعنی فدریکو فلینی کاربرد صحیحی پیدا می کند، اما در تبدیل شدن این فضا به یک اثر انگلیسی زبان با چالش های خسته کننده غیرقابل انکاری مواجه می شوند. شنیدن دیالوگ های عمیق درباره فلسفه زندگی ، می تواند جالب و موثر باشد اما مشکل در این نقطه بروز پیدا می کند که کارگردان در پرورش این دیالوگ ها زیاده روی کرده و باعث برهم خوردن تعادل ضرباهنگ فیلم می گردد.

یکی از ویژگی های برجسته فیلم که تماشاگر را در خود غرق می کند، تصویربرداری از مناظره طبیعی دامنه کوه آلپ می باشد که نقش پررنگی در فیلم « جوانی » دارد. با اینحال علاقه شدید سورنتینو به ثبت نماهای فوق العاده از این مکان رویایی و بسیار تماشایی، سبب شده تا فیلم گاهاً در این مورد اغراق به خرج داده و خارج از چارچوب داستانی این تصاویر را در اختیار مخاطبینش قرار دهد. اما انکار اینکه تماشای این مناظر طبیعی می تواند هر تماشاگری را در خود غرق کند، دور از انتظار است. موسیقی بسیار زیبا و گوش نواز فیلم نیز به خوبی به تماشاگر کمک می کند تا برای مدتی از فضای ناهموار زندگی معمول جدا شود.

017995508 30344300

بهرین بخش فیلم مختص به بازی بازیگران است. مایکل کین که در سنین پیری انرژی تحسین برانگیزی برای فعال بودن در بازیگری دارد، ستاره فیلم « جوانی » می باشد. ترکیب وی با هاروی کیتل در فیلم سبب شده موقعیت های دو نفره تماشایی از این دو بازیگر توانا شکل بگیرد که تماشای این لحظات لذت فراوانی دارد. بازیگران مشهور دیگر نیز در نقش های مکمل حضور چشمیگری داشته اند که بهترین آن مربوط به جین فوندای کهنه کار در نقش برندا می باشد. ریچل وایس و پُل دانو نیز در ایفای نقش های خود موفق بوده اند؛ هرچند شخصیت هایی که ایفا کرده اند بیشتر به ” تیپ ” نزدیک است.

« جوانی » اثری پر زرق و برق درباره مفهوم زندگی می باشد. اثری که برای بیان داستان خود به فضا و دیالوگ های فلسفی در مکانی چشم نواز روی آورده که همواره مورد علاقه پُل سورنتینو و فیلمسازان اروپایی بوده است. فیلم جدید سورنتینو در مقایسه با « زیبایی بزرگ » اثر بهتری محسوب نمی شود اما جمله ای درباره سینما وجود دارد که می گوید : « یک فیلم می تواند روحیه فرد بدحال را دگرگون کند ». « جوانی » مثال بارز این جمله می باشد. اثری که تصویربرداری پر زرق و برقی از دامنه آلپ انجام داده و دیالوگ های به یاد ماندنی و لحظات زیبای زیادی هم دارد که بتواند حال هر مخاطبی را بهتر کند. اما در مواجه با تکنیک های فیلمسازی، « جوانی » کمی بهتر از یک فیلم معمولی است.

7

                                                                    

منتقد : میثم کریمی

سایت ” مووی مگ ” 

pitrtjufddd

جوانی (Youth

کارگردان : Paolo Sorrentino

نویسنده : Paolo Sorrentino

بازیگران :                                        

Michael Caine … Fred Ballinger

Harvey Keitel… Mick Boyle

Paul Dano … Jimmy Tree

Jane Fonda …Brenda Morel

chel Weisz … Lena Ballinger

و…                        

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : درام                

زمان : 124 دقیقه  

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا