نقد خودرو

بررسی اتومبیل شورلت کوروت

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

بررسی اتومبیل سرعتی و کروک Chevrolet Corvette Z06

بررسی اتومبیل شورلت کوروت

شورلت کوروت

بررسی اتومبیل سرعتی و کروک Chevrolet Corvette Z06

مقدمه

کمپانی “Chevrolet” یا “شورلت ” یک شرکت خودروسازی آمریکایی است که در سال 1991 میلادی تاسیس گردید. این شرکت خودروسازی آمریکایی در طول سال‌های فعالیت خود اتومبیل‌های بسیار متنوع و همواره با کیفیتی را به بازار عرضه کرده است؛ اما آخرین و جدیدترین نسخه از اتومبیل‌های سرعتی و کروکی (Convertible) این کمپانی “Chevrolet Corvette Z06” یا “شورلت کوروت Z06” نام دارد. ما در این مقاله قصد بررسی دقیق‌تر و البته مختصر این اتومبیل فوق‌العاده زیبا را خواهیم داشت، بنابراین با مجله‌ همراه باشید.

 

مشخصات کلی خودرو

  • برند تولیدکننده: شورلت (Chevrolet)
  • مدل: کوروت Z06 (Corvette Z06)
  • سبک: کروک (Convertible)، دو سرنشینه، محرک جلو
  • سیستم مولد قدرت: موتور انژکتوری هشت سیلندر V شکل توروبوشارژ شده به همراه “سردکن سیال موتور ” با بلوکه آلومینیومی
  • تعداد سوپاپ: 32 سوپاپ
  • ظرفیت موتر: 6162 سی‌سی
  • قدرت تولیدی: 650 اسب بخار در دور 6400 دور در دقیقه‌ای
  • گشتاور تولیدی: 881.3 نیوتن متر در دور 3600 دور در دقیقه‌ای
  • سیستم انتقال قدرت: تمام اتوماتیک و هشت مرحله‌ای با قابلیت دنده‌ی دستی یا “Manual”
  • لاستیک‌ها: 106.7 اینچی
  • طول بدنه‌ی خودرو: 4.5 متر
  • عرض بدنه‌ی خودرو: 1.97 متر
  • ارتفاع خودرو: 1.24 متر
  • وزن نهایی: 1639 کیلوگرم
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعتی: 3.1 ثانیه
  • سرعت نهایی: 300 کیلومتر بر ساعت
  • سوخت مصرفی در هر 100 کیلومتر: 18.9 لیتر

 

طراحی

اتومبیل “شورلت کوروت Z06” به سبک کروکی یا “Convertible” و تمام اتوماتیک طراحی شده، بنابراین شما قادر خواهید بود که بنا به شرایط خود سقف اتومبیل را جمع یا برپا سازید. کمپانی شورلت در طراحی این خودرو به تمامی جنبه‌های ظاهری داخلی و خارجی و همچنین موارد مرتبط با مهندسی آیرودینامیلی محصول توجه خاصی داشته است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمای خارجی این خودرو به واقع فوق‌العاده بوده و انسان را به وجد می‌آورد. در بخش پشتی این اتومبیل چهار اگزوز میانی به کار گرفته شده و چراغ‌های عقب اختصاصی آن نیز جلوه‌ای کاملا منحصربه‌فرد را به این محصول بخشیده‌اند.

شورلت کوروت

از نمای روبه‌رو بدنه‌ی این خودرو شبیه به یک موشک به نظر می‌رسد، این موضوع به دلیل طراحی غنی مهندسی و آیرودینامیکی این اتومبیل انجام شده که به سبب آن میزان ضریب مقاومت هوا در برابر حرکت این خودرو به حداقل میزان ممکن خود خواهد رسید.

شورلت کوروت

در تصویر زیر هم نمایی از بدنه‌ی کناری خودروی “شورلت کوروت Z06” را مشاهده می‌کنید. لاستیک‌های 106.7 اینچی و رینگ فوق‌العاده زیبای این اتومبیل هم از جنبه‌های برتر و جالب‌توجه طراحی این محصول به شمار می‌روند که البته در پیچ‌های سنگین جاده‌ای نیز تا حد زیادی در بهبود عملکرد این خودرو نقش خواهد داشت.

شورلت کوروت

در تصویر زیر هم خودروی “شورلت کوروت Z06” را در شرایط نصب سقف کروکی‌اش مشاهده می‌کنید. همان‌گونه که می‌بینید ظاهر این خودرو در این شرایط هم بی‌عیب و نقص بوده و هر فردی را مجذوب خویش خواهد کرد. این خودرو در ابعاد 1.24*1.97*4.5 متر طراحی شده و وزن نهایی آن‌هم برابر با 1639 کیلوگرم خواهد بود.

شورلت کوروت

اتاق و طراحی داخلی خودروی “شورلت کوروت Z06” هم به نوبه‌ی خود کم‌نظیر است. راننده و سرنشین جلوی این خودرو در حین استفاده از آن احساس فوق‌العاده راحت و کم‌نظیری را خواهند داشت و در کنار این موضوع امکاناتی فوق‌العاده وسیع نیز در اختیارشان قرار داده خواهد شد. در تصاویر زیر نمایی از کنسول جلویی اتومبیل “شورلت کوروت Z06” را مشاهده می‌کنید.

شورلت کوروت
شورلت کوروت

 موتور و سیستم مولد قدرت

موتور اتومبیل “شورلت کوروت Z06” هم یک موتور فوق‌العاده قدرتمند است. این موتور یک موتور توروبوشارژ شده و هشت سیلندر V شکل است که از قابلیت سردکن سیال موتور نیز بهره‌مند خواهد بود. سردکن سیال موتور یا اصطلاحا “اینترکولر (Intercooler)” دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای خنک کردن سیال (مایع یا هوا) استفاده شده و در چرخه‌های فرآیند گرمایی به کار می‌روند. به طور دقیق‌تر سردکن سیال موتور در خودروها به منظور القای اجباری موتور درون‌سوز‌ (توربوشارژر و سوپرشارژر) برای سنجیدن کارایی حجمی سیال و افزایش چگالی در یک فرایند هم‌فشار استفاده می‌شود.

شورلت کوروت

موتور هشت سیلندر این اتومبیل حجمی برابر با 6162 سی‌سی را به همراه داشته و از سیستم 32 سوپاپ بهره‌مند است؛ بنابراین هر یک از سیلندرهای این خودرو از چهار سوپاپ اختصاصی استفاده می‌کنند که شامل دو سوپاپ گاز و دو سوپاپ دود خواهند بود. این امر منجر می‌شود که به ویژه در دورهای بالا و سرعت‌های زیاد عملیات مکش و تخلیه‌ی سیلندرهای موتور اتومبیل‌ به شیوه‌ای دقیق‌تر و مطلوب‌تر انجام شود.

شورلت کوروت

موتور این اتومبیل می‌توانید قدرتی برابر با 650 اسب بخار را در دور 6400 دور در دقیقه‌ای و گشتاور نهایی معادل با 881.3 نیوتن متر در دور 3600 دور در دقیقه‌ای را تولید نماید. در سمت مقابل این قدرتمند بودن موتور این اتومبیل سبب شده که مصرف سوخت آن افزایش یافته و نهایتا “شورلت کوروت Z06” به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر چیزی در حدود 19 لیتر مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.

 

سیستم انتقال قدرت

اتومبیل فوق‌العاده‌ی “شورلت کوروت Z06” از سیستم انتقال قدرت تمام اتوماتیک و هشت مرحله‌ای بهره‌مند است که بنا به سلیقه‌ی راننده در حین رانندگی می‌تواند به سیستم انتقال قدرت و تعویض دنده‌ی “دستی ” یا “Manual” نیز تبدیل گردد. عملکرد سیستم انتقال قدرت و گیربکس 8 مرحله‌ای این اتومبیل به شیوه‌ای فوق‌العاده دقیق طراحی شده و بدین سبب همکاری آن در کنار موتور 8 سیلندر این خودرو منجر شده که سرعت نهایی آن به 300 کیلومتر بر ساعت برسد. از این مهم‌تر و جالب‌توجه‌تر شتاب بی‌نظیر اتومبیل “شورلت کوروت Z06” خواهد بود. این اتومبیل قادر است که ظرف مدت‌زمان فوق‌العاده ناچیز 3.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

شورلت کوروت

 

نتیجه‌گیری

اتومبیل “شورلت کوروت Z06” از هر نظر یک خودروی فوق‌العاده عالی و سرعتی به شمار می‌رود که به سبک کورکی طراحی شده و مهندسی آیرودینامیکی فوق‌العاده دقیق و حساب شده‌ای را به همراه دارد. مطمئنا هم‌اکنون تنها تعداد محدودی از خودروهای طراحی و تولیدشده توسط کمپانی‌های بزرگ خودروسازی شتابی مانند شتاب کم‌نظیر اتومبیل “شورلت کوروت Z06” را به همراه خواهند داشت. بااین‌وجود قابلیت فرمان‌پذیری و هندلینگ این خودرو هم فوق‌العاده دقیق طراحی شده و از مزیت‌ها و نقاط مثبت عملکردی این خودرو محسوب می‌شود که ما در این مقاله بخش اختصاصی را برای آن در نظر نگرفتیم. به‌طورکلی در ادامه نمراتی از بین 0 تا 5 به عملکرد و جنبه‌های طراحی اتومبیل “شورلت کوروت Z06” داده می‌شود که صراحتا می‌توانند بازتابی در قبال قابلیت‌های این اتومبیل باشند.

  •  طراحی: 5.0
  • ظاهر: 5.0
  • سیستم مولد قدرت: 5.0
  • سیستم انتقال قدرت: 4.5
  • هندلینگ و فرمان‌پذیری: 4.5
  • امتیاز کلی: 4.8

مترجم: امین رضائیان

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا