نقد خودرو

بررسی خودروی لکسوس ES350 2015

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

بررسی مختصر خودروی لکسوس ES350 2015

بررسی خودروی لکسوس ES350 2015

خودروی لکسوس

بررسی مختصر خودروی لکسوس ES350 2015

مقدمه

شرکت لکسوس (Lexus) یکی دیگر از کمپانی‌های ژاپنی طراح و تولید کننده‌ی اتومبیل است که در سال 1989 میلادی شروع به فعالیت کرد. این کمپانی هم‌اکنون به یک برند بین‌المللی در زمینه‌ی طراحی و تولید خودروهای با کیفیت تبدیل شده و در داخل کشور ژاپن هم به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی تولید کننده‌ی اتومبیل‌های سفارشی و خاص شناخته می‌شود.

اتومبیل‌های شرکت لکسوس از سال 2008 میلادی تقریبا وارد بازارهای داخلی کشور ما نیز شدند. یکی از پرطرفدارترین اتومبیل‌های سواری این شرکت در ایران خودروی لکسوس ES350 بوده که ما در این مقاله قصد بررسی مختصر جنبه‌های طراحی و عملکردی نسخه‌ی 2015 این اتومبیل را داریم.

خودروی لکسوس

 

مشخصات کلی

  • برند: لکسوس (Lexus)
  • مدل: ES350 2015
  • سبک خودرو: سدان (صندوقدار معمولی)، موتور جلو، چهار در و پنج سرنشینه
  • سیستم مولد قدرت: انژکتوری با موتور V شکل شش سیلندر میل‌سوپاپ رو با بلوک آلومینیومی
  • تعداد سوپاپ: 24 سوپاپ
  • حجم موتور: 3456 سی‌سی
  • قدرت نهایی: 268 اسب بخار در دور 6200 دور در دقیقه‌ای
  • گشتاور نهایی: 336.3 نیوتن متر در دور 4700 دور در دقیقه‌ای
  • سیستم انتقال قدرت: اتوماتیک شش محله‌ای با وضعیت تعویض دنده‌ی دستی
  • طول خودرو: 4.9 متر
  • عرض خودرو: 1.83 متر
  • ارتفاع خودرو: 1.31 متر
  • وزن نهایی: 1624.5 کیلوگرم
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت: 5.8 ثانیه
  • سرعت نهایی خودرو: 210 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت به ازای هر 100 کیلومتر: 9.12 لیتر 

 

طراحی و ظاهر

اتومبیل لکسوس ES350 یک خودروی زیبا، شیک و با ظرافت طراحی شده به سبک سدان است. اتومبیل‌های سبک سدان در واقع خودروهای معمولی هستند که با صندوق عقب و اتاق معمولی سرنشینان عرضه خواهند شد. این خودرو از نظر ظرفیت یک خودروی 5 سرنشینه به شمار می‌رود که طراحی آن چه از نظر داخلی و چه از نظر خارجی چشم‌نواز خواهد بود. ابعاد کلی بدنه‌ی لکسوس ES50 2015 برابر با 1.31*1.83*4.9 متر بوده و وزن نهایی آن معادل بل 1624.5 کیلوگرم است.

خودروی لکسوس

 چراغ‌های جلو و عقب این اتومبیل فوق‌العاده زیبا و شیک طراحی شده و از نور LED برای چراغ جلوی آن استفاده شده است. جنبه‌های آیرودینامیکی و مهندسی این خودرو نیز مناسب و دقیق طراحی شده‌اند و از این‌رو میزان قابلیت شتاب‌گیری خودرو هم در حد و اندازه‌های خود قابل‌قبول محسوب می‌شود. سقف اتومبیل همراه با سانروف طراحی شده و آپشن‌های متعددی نیز به منظور سفارشی سازی این خودرو عرضه شده‌اند.

خودروی لکسوس

فضای داخلی خودروی لکسوس ES350 2015 هم بسیار زیبا و شیک طراحی شده. صندلی‌های چرمی با قابلیت گرمادهی مناسب احساس راحتی و آسایش را برای سرنشینان و راننده‌ی خودرو به همراه داشته و قابلیت‌ها و امکانات الکترونیکی و پیشرفته‌ی داخلی خودرو هم فوق‌العاده رضایت‌بخش خواهند بود. جالب است بدانید که در طراحی داخلی این خودرو از چوب نیز استفاده شده، به عنوان مثال قربیلک فرمان این خودرو از بخش‌های ست که با استفاده از مواد چوبی ساخته شده است. به طور کلی جنبه‌های طراحی و ظاهری خودروی لکسوس ES350 بسیار مناسب بوده و یکی از عمده‌ترین دلایل فروش مناسب این خودرو در بازارهای داخلی ایران نیز به شمار می‌رود.

خودروی لکسوس

 

سیستم مولد قدرت

اتومبیل لکسوس ES350 2015 از موتوری شش سیلندر و V شکل با بلوک آلومینیومی و سیستم میل‌سوپاپ رو بهره‌مند است که در مجموعه‌ی شش سیلندر خود 24 سوپاپ را به همراه دارد. در هر سیلندر موتور این اتومبیل چهار سوپاپ مجزا به کار گرفته شده که دو عدد از آن‌ها سوپاپ دود و دو عدد دیگر سوپاپ گاز هستند؛ بنابراین بدین صورت عملکرد موتور خودرو در سیکل‌های مکش و تخلیه بهبود می‌یابد.

موتور شش سیلندر خودروی لکسوس ES530 حجمی برابر با 3456 سی‌سی را به همراه داشته و در دو 6200 دور در دقیقه‌ای قادر به تولید قدرت نهایی در حدود 268 اسب بخار خواهد بود. همچنین این موتور قادر است که گشتاور نهایی معادل با 336.3 نیوتن متر را در دور 4700 دور در دقیقه‌ای تولید نماید.

خودروی لکسوس

بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده مشخص شد که میزان مصرف سوخت موتور شش سیلندر اتومبیل لکسوس ES350 هم به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر چیزی در حدود 9.12 لیتر است.

 

سیستم انتقال قدرت

لکسوس ES350 2015 از گیربکس اتوماتیک شش مرحله‌ای بهره‌مند است که در صورت تمایل راننده وضعیت تعویض دنده‌ی آن می‌تواند به کلاچ گیری و به صورت نیمه اتوماتیک انجام شود. منظور از وضعیت نیمه اتوماتیک شیوه‌ای است که در آن زمان مدنظر به منظور تعویض دنده توسط راننده و با فشردن پدال کلاچ تعیین می‌شود اما فرآیند تعویض دنده همچنان به طور اتوماتیک انجام خواهد شد.

خودروی لکسوس

گیربکس اتوماتیک و شش مرحله‌ای خودروی لکسوس ES350 بیشتر بر روی جنبه‌های سرعتی متمرکز بوده و در کنار موتور شش سیلندر خودرو سرعت نهایی برابر با 210 کیلومتر بر ساعت را به همراه دارد. البته این سرعت نهایی با توجه به معیار و قوانینی در نظر گرفته شده که سرعت نهایی و قابل دستیابی اتومبیل را محدودتر می‌کند. همچنین خودروی لکسوس ES350 2015 قادر است که ظرف مدت زمان 5.8 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

 

قابلیت فرمان‌پذیری و هندلینگ

طراحی اتومبیل لکسوس ES350 به گونه‌ای انجام شده که قابلیت هندلینگ و فرمان‌پذیری بسیار مناسبی را برای راننده‌ی خودرو به همراه خواهد داشت. شما ضمن استفاده از این اتومبیل احساس راحتی و ایمنی خاصی را تجربه می‌کنید و در جاده‌های پر پیچ و خم و لغزنده به راحتی قادر به کنترل خودرو خواهید بود. کنترل اتومبیل با توجه به استفاده از ترمزهای ABS و بهره‌مندی از تکنولوژی توزیع EBD بهتر و بهتر نیز می‌شوند. به طور کلی قابلیت هندلینگ و فرمان‌پذیری خودروی لکسوس ES350 یکی از بهترین جنبه‌های طراحی و عملکردی آن به شمار می‌رود.

خودروی لکسوس

 

جمع‌بندی

همانگونه که اشاره داتیم در این مقاله به بررسی مختصر جنبه‌های طراحی و عملکردی اتومبیل لکسوس ES350 2015 پرداختیم. اتومبیل که نسخه‌ی 2013 آن هم‌اکنون در داخل بازارهای کشور عزیزمان داد و ستد می‌شود. به صورت کلی این اتومبیل از هر نظر خودرویی مناسب است که طراحی و عملکرد قابل‌قبولی را به همراه دارد. در ادامه بنا به روال گذشته به جنبه‌های طراحی و عملکردی این اتومبیل نمراتی از 0 تا 5 را خواهیم داد. 

  • طراحی و ظاهر: 4.25
  • سیستم مولد قدرت: 4.0
  • سیستم انتقال قدرت: 4.25
  • هندلینگ و فرنان‌پذیری: 4.5
  • مجموع: 4.25 

مترجم: امین رضائیان

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا