سینما

نقد و بررسی فیلم خواب زده ها

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

 

خلاصه داستان :

455oc333

فیروز ( فرهاد اصلانی ) فردی ثروتمند و عیاش است که روابط بی قید و بند بسیاری دارد تا اینکه در یکی از شبها مادر به رحمت خدا رفته اش به خواب او می آید و از او می خواهد تا در مدت 24 ساعت آینده رضایت دختری به نام نازگل ( ساره بیات ) را بدست بیاورد در غیر اینصورت از دنیا خواهد رفت. فیروز نیز دستپاچه اقدام به یافتن نازگل میکند اما…

کارگردان :

فریدون جیرانی: تهیه کننده، نویسنده و کارگردانی که اولین فعالیتش را با بازی در نمایشی به نام « عصمت » در سال 1351 آغاز کرد. جیرانی در سالهای بعد فیلمنامه نویسی را پیش گرفت و فیلمنامه تعدادی از فیلمهای مهدی صباغ زاده از جمله « سناتور » و « پرنده » را به نگارش در آورد. اما فیلمی که توانست نام فریدون جیرانی را بر سر زبانها بیندازد، « قرمز » با حضور محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بود که موفقیت هنری و مالی خوبی برای وی به ارمغان آورد. پس از آن جیرانی « آب و آتش » را کارگردانی کرد که از لحاظ هنری اثری برجسته بود.

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/mM1437550705.jpg

جیرانی که در سالهای اخیر آثاری همچون سه گانه « ستاره ها » ، فیلم دلهره آور « پارک وی » و فیلم جنجال برانگیز « من مادر هستم » را کارگردانی کرده است. جیرانی همچنین سریالی نیز با عنوان « مرگ تدریجی یک رویا » برای صدا و سیما ساخته است.

 

درباره فیلم « خواب زده ها » :

« خواب زده ها » مشخصاً به سینما آمده تا بفروشد. فیلم هیچ هدفی را دنبال نمی کند و هیچ حرف مشخصی هم برای گفتن ندارد. داستان فیلم که برگرفته از یک فیلم کمدی ایتالیایی به نام « 52 ساعت مهلت » است و وضعیتش مشخص است. اما بخشی که می بایست بطور کل ” ایرانیزه ” شده باشد دارای مشکلات بسیاری است که تماشاگر را از لذت تماشای یک فیلم کمدی قابل قبول محروم میکند.

« خواب زده ها » از همان ابتدا خِشت را اشتباه می چیند و هرگز در طول فیلم متوجه نمی شود که اشتباهاتش در حال افزایش است. فیلم با مجم

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/cB1437550705.jpg

وعه ای از اتفاقات عجیب و غریب آغاز می گردد و شخصیت هایی را به مخاطب معرفی می کند که پرداخته نشده اند و در حد یک تیپ باقی مانده اند. در واقع در « خواب زده ها » شما می توانید انواع تیپ ها را ببینید : مرد پولدار و عیاش، دختر پائین شهری با رفتارهای متناقض و… 

شوخی های فیلم هم که بازه گسترده ای از شوخی های جنسی تا آوازخوانی را شامل می شود، « خواب زده ها » را به سمت سینمایی که از آن به عنوان ” شونه تخم مرغی ” یاد می شود سوق داده است. متاسفانه شوخی هایی که در جریان فیلم مورد استفاده قرار گرفته اند ابدا بدیع نیستند و عجیب است که کارگردان باتجربه ای چون فریدون جیرانی اینچنین از آنها در « خواب زده ها » استفاده کرده است. 

شخصیت های داستان که هرکدام وام دار بخشی از جامعه هستند در « خواب زده ها » تعریف مشخصی ندارند چراکه در هر لحظه در حال تغییر رفتار هستند. دختر پائین شهری که در ابتدای فیلم وضعیت مشخصی دارد و اخلاق ها و باورهای خاص خودش را رهبری می کند در اواسط فیلم ناگهان عقایدش بی دلیل دستخوش تغییر می شود و این وضعیت درباره دیگر شخصیت های فیلم نیز صدق می کند.

در این میان شخصیت هومن ( با بازی صابر اَبَر ) و آذر ( شقایق فراهانی ) علناً تک بعدی هستند و خبری از پرداخت آنها در فیلم وجود ندارد. در واقع حضور این دو تنها به شوخی های جنسی دم دستی و لوس فیلم دامن زده که مسلما این روزها کمتر خریداری در سینما پیدا خواهد کرد. در این میان شخصیت منفعل و بی خاصیتی هم به نام نگین ( ملیکا شریفی نیا ) وجود دارد که مشخصاً هیچ نقشی در پیشبرد فیلمنامه یا گسترش آن ندارد و صرفاً در تصویر حضور دارد تا ضعف های فیلم را بیشتر عیان کرده باشد. 

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/lO1437550706.jpg

در میان شخصیت های ” تیپ وار ” فیلم، این تنها اکبر عبدی هست که مطابق معمول در نقش پیرزن توانسته قابل قبول ظاهر شود و با لهجه آذری، گهگاهی مخاطب را به خنده بیندازد. اکبر عبدی احتمالا از معدود بازیگران تاریخ سینما که در آثار مختلف در نقش زن ظاهر شده و اتفاقاً بهترین شخصیت در میان بازیگران آن فیلمها نیز بوده است!

دیگر بازیگران فیلم از جمله ساره بیات و فرهاد اصلانی نیز با آنچه که از آنها در سالهای گذشته دیده ایم بسیار فاصله دارند. حضور ساره بیات در « خواب زده ها » یکی از اتفاقات عجیبی هست که بهرحال نتیجه خوبی به همراه نداشته و فرهاد اصلانی هم که به راحتی می توان وی را یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران معرفی کرد در یک نقش کاریکتاتور وار، با چالش جدیدی مواجه نشده است و می توان بازی در نقش فیروز را یک پسرفت در کارنامه هنری وی قلمداد کرد.

« خواب زده ها » را در مجموع باید اثری صرفا تجاری دانست که ابدا رگه های خلاقیت در آن به چشم نمی خورد و همانطور که گفتم آمده تا بفروشد. فیلم نه شخصیت های دوست داشتنی دارد و نه موقعیت های کمدی که بتوان از آن لذت برد. این فیلم حتی شبیه هیچکدام از آثار خودِ فریدون جیرانی هم نیست و فقط یک فیلم ضعیف است.

3

                                                                    

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

khn2bhu2

 

نام فیلم : خواب زده ها 

کارگردان : فریدون جیرانی

فیلمنامه : رحمان سیفی آزاد

تهیه کنندگان : رحمان سیفی آزاد

بازیگران :

اکبر عبدی

فرهاد اصلانی

ساره بیات

صابر ابر

شقایق فراهانی

ملیکا شریفی نیا

و …

                     

 


منبع:
http://moviemag.ir/cinema/movie-reviews/iran/9968-نقد-و-بررسی-فیلم-خواب-زده-ها

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا