نقد خودرو

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات‌های 50 میلیونی

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

روزنامه هفت صبح: مثل دو شکارچی گرسنه از هم فاصله گرفته اند و فعلا با خشم به هم نگاه می کنند. چاره دیگری نیست؛ در بازاری که از مدت ها پیش با رکود دست و پنجه نرم می کند، مشتری زیادی پیدا نمی شود. با این حال برگ برنده آنها استفاده از گیربکس اتوماتیک است. باید به چشم تنها گزینه های غیر چینی بازار نگاه شان کرد که خریدشان تنها 50 میلیون تومان هزینه دارد. ما آنها را روی میز تشریح ریخته ایم و دل و روده شان را بیرون آورده ایم تا تکلیف کار مشخص شود. اگر قصد دارید با بودجه 50 میلیون تومانی یک خودروی دنده اتوماتیک غیر چینی بخرید، این نوشته دقیقا برای شما نوشته شده است.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

1- در یک نگاه: مشخصات ظاهری

اگر به شکل سختگیرانه قضاوت کنیم، فلسفه ساخت و مونتاژ ساندرو نسل اول در ایران این است که متوجه شویم خودرویی زشت تر از تندر 90 هم وجود دارد. با این حال تندر هیچ وقت ناامید نشد و کم نیاورد. در عوض ماند و ثابت کرد که از نظر فنی خودرویی قابل اعتماد است. تندر 4250 میلیمتر طول دارد و عرض آن به 1740 میلیمتر می رسد. ارتفاع این خودرو روی سایت رسمی ایران خودرو 1525 میلیمتر ذکر شده است. فاصله بین دو محور چرخ های عقب و جلو هم 2630 میلیمتر قید شده و وزن خالص آن 1155 کیلوگرم است. با توجه به اینکه تندر خودرویی سدان محسوب می شود، فکر می کنیم بهتر است حجم فضای صندوق آن را هم در نظر بگیریم.

در مقابل ساندرو 5020 میلیمتر طول دارد. عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه ها به 1746 میلیمتر می رسد و ارتفاع آن 1534 میلیمتر قید شده است. جالب اینکه فاصله چرخ های جلو و عقب در مدل اتومات 10 میلیمتر بیشتر است و به 1480 میلیمتر می رسد. در سایت گروه سایپا وزن خالص این خودرو 1146 کیلوگرم قید شده است.

2- مصرف سوخت

نمی توانید دل به دریا بزنید و بدون توجه به ظرفیت باک و مصرف سوخت، سوار هر خودرویی شوید. در سایت ایران خودرو تندر 90 اتومات در هر 100 کیلومتر فضای شهری، حدود 11.1 لیتر سوخت مصرف می کند. اگر با همین خودرو به خارج شهر بروید، مصرف تان در هر 100 کیلومتر رانندگی به 6.6 لیتر می رسد اما مهم مصرف سوخت در سیکل ترکیبی است که برای تندر 90 اتوماتیک خود کارخانه سازنده روی عدد 8.3 لیتر تاکید دارد. حساب و کتابش را بگذارید برای بعد، حجم باک این خودرو 50 لیتر است که یعنی برای هر بار پر کردن باک آن باید یک تراول 50 هزار تومانی خرج کنید.

حالا به سراغ ساندروی دنده اتومات برویم که سایپا ترجیح داده در بخش مصرف سوخت تنها به سیکل ترکیبی اشاره کند. آنها می گویند دنده اتومات جدیدشان در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی 8.3 لیتر سوخت مصرف می کند. جالب بود، نه؟ دقیقا همان چیزی که برای تندر 90 اتومات وجود دارد. خبر دیگر اینکه پر کردن باک ساندرو هم 50 هزار تومان خرج روی دست تان می گذارد. چه رقابت کلافه کننده ای!

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

3- آنچه در زیر پنهان است، مقایسه توانایی موتور

ساندرو اتومات از گیربکس چهار سرعته بهره می برد و به موتور خطی از نوع K4MC6 مجهز است. موتور این خودرو چهار سیلندر است و 16 سوپاپ دارد. حجم موتور 1598 سی سی قید شده که طبق رسم بازار با کمی ارفاق باید همان 1600 سی سی در نظر گرفته شود. تا یادمان نرفته بگوییم این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 4 را گرفته و حداکثر قدرت موتورش برابر است با 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه.

حالا بیایید نگاهی به زیر در موتور تندر 90 بیندازیم. آنجا که موتور مشابه K4M با حجم 1600 سی سی آرام گرفته است. برای اینکه خیال تان را راحت کنیم باید از همین حالا بدانید حداکثر قدرت این موتور به 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه می رسد و اینجا هم با استاندارد آلایندگی یورو 4 روبرو هستیم. جعبه دنده ها هم مشترک هستند. در تندر 90 اتومات با همین مشخصات روبرو هستیم؛ ترمزهای ABS و EBD (چهار کاناله) شامل ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه ای. فرمان هم از نوع هیدرولیکی است. واقعا مقایسه کسالت آوری شده است.

4- مقایسه سرعت؛ خودروی چابک کدام است؟

شکل و قیافه هر دو خودرو داد می زند که نمی توانید با آنها در مسابقات رالی شرکت کنید. حداکثر سرعت تندر اتومات روی سایت تولید کننده 175 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. اگر پای تان را روی پدال گاز فشار دهید و ترمز دستی را بخوابانید، می توانید ظرف مدت 11.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسید.

ساندروی اتومات هم برای عاشقان سرعت گزینه ایده آلی نیست و بیشتر خودرویی برای راننده های با حوصله مناسب به نظر می رسد. با این تفاوت که چسباندن پدال گاز تا انتها، نهایتا سرعت را به 170 کیلومتر بر ساعت می رساند. پر کردن صفر تا صد این خودرو 11.5 ثانیه زمان می برد.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

5- مشخصات فرمان و ترمز

ساندرو به فرمان دنده شانه ای به تقویت کننده هیدرولیکی مجهز است. سیستم تعلیق جلوی آن از نوع مستقل مک فرسون با بازوی جناقی انتخاب شده و در سیستم تعلیق عقب با مدل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ روبرو هستیم. ترمز جلو از نوع دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب از نوع کاسه ای انتخاب شده اند.

6- تجهیزات ایمنی

هر دو خودرو سه ستاره ایمنی اروپا را گرفته اند و با شرایطی کاملا مشابه پای به میدان رقابت می گذارند. ساندروی اتوماتیک به کیسه هوای راننده و کیسه هوای سرنشین جلو مجهز است و سوییچ غیرفعال کردن آن هم در جلوی دست تان قرار دارد. سیستم ضد سرقت ایمولایزر رویش نصب کرده اند و کمربند ایمنی از نوع سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب وجود دارد. با این حال لازم است مراتب خجالت و شرمساری اش را به اطلاع تان برسانیم چون به عنوان خودروی اتومات 50 میلیون تومانی هنوز باید سیستم تهویه مطبوع اش را به شکل دستی کنترل کنید. در عوض بالاخره چشم مان به کنترل سیستم صوتی در زیر فرمان روشن شده و آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن هستند. خبر خوب اینکه در مدل دنده اتومات، آینه ها، زه جانبی و دستگیره ها به رنگ بدنه عرضه می شوند.

حالا نزدیک تر بیایید تا به تندر 90 اتومات خیره شویم. برای این خودرو دو عدد کیسه هوا در نظر گرفته اند. یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین جلو. همچنان باید برای سیستم تهویه مطبوع دستی اش غصه بخوریم. هر چند که آینه ها به شکل برقی کنترل می شوند و صندلی ها این امکان را به راننده می دهند تا با اندازه گودی کمرتان تنظیم شان کنید.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

تفاوت های تندر 90 و ساندرو اتومات

همان طور که می دانید هر دو خودرو برند رنو را یدک می کشند و انتظار نداریم که مشخصات شان خیلی با هم متفاوت باشد اما برای راننده ایرانی تفاوت هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/334200/تندر-90-یا-ساندرو-مچ-اندازی-دنده-اتومات‌های-50-میلیونی

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا