آشپزی

سفری خوشمزه به گوشه و کنار ایران

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش آشپزی همراه باشید :

ایران یکی از مقاصد گردشگری دنیا است که در آن با لذیذترین غذاها از گردشگران پذیرایی می‌شود. از انواع کباب‌ها تا انواع خورش و شیرینی‌های کم‌نظیر. در این مقاله به گوشه و کنار ایران سفر می‌کنیم و بهترین غذای منطقه را به شما معرفی خواهیم کرد. با چه نیوز همراه باشید.

بدون شک غذا خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به‌خصوص در سفرهای خارجی است. تجربه‌ی چشیدن طعم غذاهای ملل دیگر که گاهی با فرهنگ غذایی رایج هرکدام از ما، بسیار متفاوت است، تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود. گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، معمولاً طعم غذاهای بی‌نظیر ایرانی را می‌پسندند. یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در آشپزی ایرانی، تنوع بی‌نظیر آن است. هر گوشه‌ای از این خاک پهناور، آشپزی و غذاهای سنتی مخصوص به خود را دارد. در این مقاله ده تجربه‌ی خوشمزه و متفاوت در ده شهر مختلف ایران را معرفی می‌کنیم که می‌تواند توجه هر گردشگر خارجی را جلب کند.

۱. در تهران، چلوکباب را امتحان کنید

یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایرانی که موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد، انواع کباب است. گوشت مرغ و بره که روی آتش و زغال کباب می‌شوند و با برنج زعفرانی و کره سرو می‌شوند. سرو این غذا در کنار گوجه‌ی کبابی، ماست، سبزی تازه و انواع و اقسام ترشیجات، یکی از تجربیات خوشمزه و فراموش‌نشدنی برای هر گردشگر خارجی است که به ایران سفر می‌کند. غذایی که در رستوران‌های همه‌ی خیابان‌های ایران به‌راحتی یافت می‌شود.

چلوکباب
چلوکباب
چلوکباب

۲. در اصفهان، آش رشته بخورید

انواع سوپ و آش یکی از بخش‌های اصلی آشپزی ایرانی هستند چنان‌که فردی که به طبخ غذا می‌پردازد را آشپز می‌نامیم. آش رشته غذای اصیل و لذیذ ایرانی که ترکیبی از سبزی‌ها، حبوبات و رشته است معمولاً به همراه کشک سرو می‌شود اما در بعضی از مناطق ایران آن را با سرکه می‌خورند. یکی از بهترین مکان‌ها برای امتحان کردن طعم لذیذ آش رشته، مهمان‌سرای عباسی است که معماری بی‌نظیر آن نیز برای گردشگران خارجی بسیار زیبا و قابل‌توجه است.

آش رشته
آش رشته
آش رشته

۳. در مشهد، دیزی را امتحان کنید

یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی، دیزی یا همان آبگوشت است. ترکیبی از گوشت، نخود و لوبیا و پیاز و انواع ادویه‌جات که ساعت‌ها در دیزی‌های سنگی یا سفالی روی آتش پخته می‌شود. سپس نان را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند و در آبگوشت تریت می‌کنند. این غذا به همراه سبزی‌خوردن و ترشی سرو می‌شود و بسیار لذیذ است.

دیزی
دیزی
دیزی

۴. از عطر گلاب کاشان لذت ببرید

گل محمدی یکی از گیاهان بومی ایران است و ایران اولین کشوری است که بیش از ۲۵۰۰ سال است که از گلبرگ‌های این گل زیبا و خوشبو، گلاب تهیه می‌کند. هرسال در فصل بهار می‌توانید از جشنواره‌ی گلاب‌گیری در شهر کاشان دیدن کنید و تمامی مراحل تهیه‌ی گلاب را از نزدیک ببینید و بهترین گلاب را خریداری کنید. در مدت برگزاری این مراسم، سراسر شهر پر از عطر گل محمدی می‌شود و هرجایی که نگاه کنید رنگ چشم‌نواز و زیبای آن را مشاهده خواهید کرد. پس فراموش نکنید که در بهار به کاشان سفر کنید و یک کاسه‌ فالوده با عطر گلاب و لیمو بخورید.

گلاب
گلاب

۵. در تالش غذاهای محلی را امتحان کنید

چشم‌اندازهای زیبایی از جنگل‌های سرسبز و شالیزارهای زیبای برنج در کنار دریای خزر، گردشگران را به بازدید از تالش دعوت می‌کنند. زیبایی‌های شگفت‌انگیز طبیعت، عده‌ی زیادی را برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن از طبیعت به این منطقه می‌کشاند. غذاهای محلی این منطقه نیز مثل طبیعتش سبز است. ترش تره یکی از این غذاهای محلی لذیذ است که با مقدار زیادی اسفناج، شوید، جعفری، گشنیز و پیازچه تهیه می‌شود. این غذا با لیمو یا آبغوره مزه‌دار شده و همراه با تخم‌مرغ سرو می‌شود.

ترش تره

۶. شیرینی‌های لذیذ یزدی را امتحان کنید

شهر زیبا و دیدنی یزد با خانه‌های تاریخی و زیبایش در میان دو کویر بزرگ ایران قرارگرفته است. این شهر به خاطر بادگیرها، معابد زرتشتیان و شیرینی‌های لذیذش شهرت دارد. انواع و اقسام شیرینی‌ها از باقلوا و قطاب تا کیک یزدی و پشمک و نقل در این شهر دیدنی وجود دارد که توجه همه‌ی گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی را جلب می‌کند.  

شیرینی یزدی
شیرینی یزدی
شیرینی یزدی

۷. در شیراز ته‌چین بخورید

ته‌چین یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است که با برنج و ماست چکیده و زرده‌ی تخم‌مرغ و زعفران و سایر مواد به‌دلخواه مثل زرشک و خلال پسته به همراه قطعات گوشت و مرغ و بادمجان تهیه می‌شود. تقریباً در همه‌ی رستوران‌های شیراز می‌توانید این غذای اشتها برانگیز را پیدا کنید و از طعم فراموش‌نشدنی آن لذت ببرید.

ته چین
ته چین
ته چین

۸. کوفته تبریزی را فراموش نکنید

یکی از غذاهای موردعلاقه‌ی ایرانیان انواع کوفته است که بهترین کوفته‌ها هم در تبریز طبخ می‌شوند. این غذا ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده و سبزی‌ها است که در میان آن آلو، آلبالو، زغال‌اخته، گردو و یا تخم‌مرغ آب پز قرار می‌دهند. این کوفته‌های اشتها برانگیز، درون سسی از زعفران و گوجه پخته می‌شوند. البته انواع و اقسام کوفته در اقصی نقاط ایران وجود دارد ازجمله کوفته شوید باقلا، کوفته‌نخودچی، کوفته‌برنجی و… اما در میان آنها کوفته‌تبریزی از بقیه شناخته‌شده‌تر و پرطرفدارتر است.

کوفته تبریزی

۹. لذیذترین غذاهای دریایی را در بندرعباس امتحان کنید

غذاهای جنوب ایران معمولاً تند و پر ادویه هستند. شهربندی بندرعباس بهترین مکان برای خوردن غذاهای دریای ازجمله قلیه میگو است؛ غذایی که متشکل از گشنیز تازه، ثمر هندی، فلفل قرمز سیر و البته میگو است. رستوران‌های نزدیک به بازار مرکزی فروش ماهی، بهترین مکان‌ها برای چشیدن طعم این غذای لذیذ محلی هستند چراکه معمولاً از ماهی‌های تازه‌ی صید روز برای طبخ غذای خود، استفاده می‌کنند.

قلیه میگو
قلیه میگو

۱۰. در ماسوله، میرزا قاسمی بخورید

شهر تاریخی و توریستی هزارساله‌ی ماسوله در دامنه‌های گیلان واقع‌شده و یکی از سرسبزترین و خوش آب‌وهوا ترین مناطق ایران است. ماسوله میزبان گردشگران زیادی چه از داخل ایران چه از خارج از کشور است. در این شهر می‌توانید بهترین غذاهای گیاهی را امتحان کنید که سرآمد آنها میرزاقاسمی است. غذایی که با بادمجان کبابی، سیر تازه، گوجه‌فرنگی و روغن‌زیتون تهیه و همراه با تخم‌مرغ سرو می‌شود. معمولاً این غذا را همراه با برنج می‌خورند.  

میرزاقاسمی
میرزاقاسمی
میرزاقاسمی

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آشپزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا