گردشگری

۲۶ مکان زیبا که قبل از ناپدید شدن باید ببینید

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

زمین زیبای ما، میزبان جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است. اما متأسفانه تعدادی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی و برخی از سازه‌های حیرت‌انگیز ساخت دست بشر به دلایل متعدد از جمله تغییرات آب و هوایی و بی‌توجهی انسان در معرض خطر نابودی قرار دارند. در این مقاله با ۲۶ مکان زیبا در این کره‌ی خاکی آشنا می‌شویم که حتما باید آنها را ببینید، قبل از اینکه برای همیشه نابود شوند. با چه نیوز همراه باشید.

عوامل متعددی از جمله تغییرات آب و هوای زمین و دخالت‌های انسان در طبیعت موجب شده که بخش‌هایی از طبیعت زیبای اطراف ما در معرض نابودی کامل قرار بگیرد. از ونیز ایتالیا گرفته تا اورگلیدز در فلوریدا، در سراسر این کره‌ی خاکی، دیدنی‌هایی وجود دارند که در معرض خطر قرار گرفته‌اند. جاذبه‌هایی که باید آنها را ببینید قبل از اینکه دیر شود.

زراعت بیش از اندازه، فرسایش طبیعی و فروش آجرهایی که روی آنها حکاکی‌های تاریخی دیده می‌شود، موجب آسیب زدن و تخریب نزدیک به دوسوم از دیوار بزرگ چین شده است.

دیوار چین
دیوار چین

مسجد تاج محل در آگرا که یکی از جاذبه‌های گردشگری نمادین هندوستان است، سال‌ها با مشکلاتی چون آلودگی و فرسایش روبه‌رو است. بسیاری از متخصصان معتقدند که این شرایط در نهایت به تخریب این بنای دیدنی منجر خواهد شد.

تاج محل
تاج محل
تاج محل

دریای مرده که در مرز اردن و فلسطین واقع شده، ۸۰ فوت فرو رفته و یک‌سوم آن در ۴۰ سال اخیر ناپدید شده است. متخصصان عقیده دارند که اگر همچنان استفاده از آب رود اردن که آب این دریا از آن تامین می‌شود، ادامه پیدا کند، این دریا در معرض خطر از بین رفتن و خشک شدن برای همیشه قرار می‌گیرد.

دریای مرده
دریای مرده

پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنالی (Denali) میزبان شش میلیون هکتار از طبیعت وحش آلاسکا است. جایی که گردشگران می‌توانند از نزدیک حیات وحش و جانوران مختلف را  مشاهده کنند، در حالی که آزادانه در محل زندگی خود سیر می‌کنند. چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز این منطقه، قله‌ی دنالی بلندترین قله در آمریکای شمالی با ۶۰۰۰ متر ارتفاع را دربرمی‌گیرد. تغییرات آب و هوایی منجر به آب شدن یخچال‌ها و کاهش بارش برف و در نتیجه به خطر افتادن حیات وحش این منطقه شده است.

پارک ملی دنالی
پارک ملی دنالی

دیواره‌ی بزرگ مرجانی در استرالیا به دلیل افزایش دمای هوا و افزایش آلودگی‌های اسیدی در معرض خطر قرار گرفته است. در واقع رنگ‌های زنده‌ی این مرجان‌ها به سفید تغییر یافته است. مطالعات اخیر در مرکز مطالعات دیوارهای مرجانی نشان می‌دهد که حدود ۹۳درصد این مرجان‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند و با درصدی از تغییر رنگ مواجه شده‌اند.

دیواره مرجانی
دیواره مرجانی

جزایر سیشل (Seychelles) که در اقیانوس هند و شمال ماداگاسکار قرار دارند، مقصدی ایده‌آل برای سفر ماه عسل هستند. کسانی که به دنبال بهشت روی زمین می‌گردند باید از این مجمع‌الجزایر دیدن کنند. این جزایر نیز بر اثر فرسایش ساحل در حال نابودی کامل هستند.

سیشل
سیشل

از آنجایی که کوهستان آلپ در ارتفاع کمتری نسبت به سایر رشته‌کوه‌ها قرار گرفته، یخچال‌های آن بیشتر در معرض خطر آب شدن بر اثر افزایش دمای هوا هستند. این رشته‌کوه هر سال ۳درصد از یخ‌های یخچال‌های خود را از دست می‌دهد و دانشمندان تخمین می‌زنند که این یخچال‌ها تا سال ۲۰۵۰ به کلی آب می‌شوند.

آلپ
آلپ
آلپ

منطقه‌ی طبیعی اورگلیدز (Everglades) در فلوریدا بیشتر از سایر مناطق طبیعی آمریکا مورد تهدید واقع شده است. آب زیاد، اضافه شدن گونه‌های مهاجم جدید و توسعه‌ی شهری از جمله عواملی هستند که این منطقه را تهدید می‌کنند.

اورگلیدز
اورگلیدز

دره‌ی گرند کنیون (Grand Canyon) سال گذشته توسط سازمان NTHP در فهرست ۱۱ منطقه‌ی تاریخی در معرض خطر آمریکا قرار گرفته است. این مکان به این دلیل در این فهرست قرار گرفته که افزایش پروژه‌های توسعه از جمله استخراج اورانیوم از معدن و ساخت اقامتگاه‌های گردشگری، آن را در معرض خطر نابودی قرار داده است. این عوامل می‌توانند باعث تخریب بخش قابل توجهی از گرند کنیون و منبع اصلی تأمین آب آن یعنی رود کلرادو شوند.

گرند کنیون
گرند کنیون

ساخت و سازهای اطراف، افزایش آب‌های زیرزمینی و آلودگی مقبره‌ها، بناهای تاریخی و اهرام مصر و شهر مردگان (Necropolis) را تهدید به نابودی می‌کنند.

مصر
مصر

سواحل ملی Sleeping Bear Dunes  در میشیگان واقع شده‌ است. از ارتفاعات ۴۵۰ فوتی اطراف ساحل دریاچه می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از دریاچه را نظاره کنید. اما این سواحل شنی ارزشمند، با مشکل افزایش سطح فسفات و افزایش جلبک‌ها و گونه‌های مختلف صدف روبه‌رو هستند.

ساحل
ساحل

حوضه‌ی کنگو در آفریقا دومین جنگل‌های بارانی بزرگ دنیا هستند. تنوع زیستی این ناحیه نیز بی‌نظیر است. بیش از ۱۰ هزار گونه‌ی گیاهی، ۱۰۰۰ گونه‌ی پرنده و ۴۰۰ گونه پستاندار در این منطقه زندگی می‌کنند. در چند سال اخیر، ۱/۳ میلیون مایل مربع از جنگل‌ها به دلیل استخراج غیرقانونی به سرعت از بین رفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود دوسوم از این جنگل‌ها ممکن است تا سال ۲۰۴۰ به کلی از بین بروند.

کنگو
کنگو

شهر ونیز که به خاطر قایق‌سواری‌های عاشقانه در کانال‌هایش شهرت دارد، سال‌ها است که در حال فرو رفتن است و سیل‌های شدید نیز که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده‌اند به این مشکل دامن می‌زنند.

ونیز
ونیز

پارک ملی یخچال مونتانا با در اختیار داشتن بیش از ۷۰۰ مایل مسیر دیدنی، بهشتی برای علاقه‌مندان به گردش در طبیعت و جاذبه‌های طبیعی است. در گذشته، این پارک میزبان بیش از ۱۵۰ یخچال طبیعی بود. در حال حاضر کمتر از ۲۵ یخچال دارد که آنها نیز در معرض خطر نابودی قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود در ۱۵ سال آینده همین تعداد یخچال نیز ناپدید شوند.

یخچال مونتانا
یخچال مونتانا

کشور جزیره‌ای مالدیو که در اقیانوس هند قرار دارد، به دلیل افزایش دمای هوای زمین به آرامی در حال فرورفتن در آب است. دانشمندان تخمین می‌زنند که کمتر از صد سال دیگر، این کشور به‌طور کامل غرق می‌شود.

مالدیو
مالدیو

منطقه‌ی بیگ سور (Big Sur) در کالیفرنیا، فرصت‌های بی‌نظیری برای تماشای نهنگ‌ها را در اختیار گردشگران می‌گذارد. اما خشک‌سالی‌ها و آتش‌سوزی‌های متعدد و عظیم در این منطقه، موجب آسیب دیدن نواحی ساحلی و کاهش احتمال رؤیت پستانداران دریایی شده است.

بیگ سور
بیگ سور

جنگل‌های آمازون برزیل با ۲/۱ میلیون مایل مربع وسعت بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی دنیا هستند. متنوع‌ترین گونه‌های زیستی دنیا در آمازون سکونت دارند، اما گسترش کشاورزی در این ناحیه می‌تواند به نابودی این جنگل‌های بارانی منجر شود.

آمازون
آمازون

سواحل Outer Banks در کارولینای شمالی در حال فرسایش یافتن هستند و این مسئله فانوس دریایی تاریخی Cape Hatteras را که قدمت آن به سال ۱۸۷۰ میلادی باز می‌گردد، با خطر مواجه می‌کند.

فانوس دریایی
فانوس دریایی

برف‌های زیبا و دیدنی بر فراز کوه کلیمانجارو در تانزانیا ممکن است از بین بروند. ۸۵ درصد از صفحه‌های یخی کلیمانجارو بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۲۰۰۷ از بین رفته‌اند.

کلیمانجارو
کلیمانجارو

در زیر یخچال مندنهال (Mendenhall) در دره‌ی مندنهال در آلاسکا، غارهای یخی نفس‌گیری با گنبدهای پوشیده از یخ قرار دارند. این غارها هر سال به روند آب شدن خود ادامه می‌دهند.

مندنهال
مندنهال

شهر نیمه‌ساز پترا (پترا) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردن است. اما این بنای تاریخی باشکوه و مشهور به دلیل وزش باد، بارش باران و لمس کردن مدام دیوارهای آن توسط گردشگران در معرض تخریب قرار گرفته است. اگر به اردن سفر کردید و این شهر تاریخی را از نزدیک دیدید، از دست زدن به آن بپرهیزید.

پترا
پترا

پارک ملی آتشفشان‌های هاوایی به گردشگران این فرصت را می‌دهد تا نتیجه‌ی هفتاد میلیون سال فعالیت آتش‌فشانی را نظاره کنند. علاوه بر این ، این پارک به‌عنوان پناهگاهی برای گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه محسوب می‌شود؛ گونه‌های بومی که به دلیل افزایش دمای هوا، خشکی هوا و رشد روزافزون گونه‌های مهاجم در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

پارک ملی آتشفشان هاوایی
پارک ملی آتشفشان هاوایی

دیواره‌های مساجد تیمبوکتو (Timbuktu) در مالی، بین قرن‌های چهاردهم و شانزدهم، با گِل ساخته شده‌اند. افزایش دمای هوا و باراش باران در سالیان متمادی، استحکام و مقاومت این دیوارها را تهدید می‌کند.

مسجد تیمبوکتو
مسجد تیمبوکتو

ساحل ملی پیکچر راکز (Pictured Rocks) منطقه‌ای حفاظت شده در میشیگان است که به خاطر صخره‌های سنگی رنگارنگ، آبشارها، سواحل و جنگل‌های متعدد در دنیا شناخته شده است. اما افزایش دمای آب و هوا و به دنبال آن کاهش حجم یخ‌ها و یخچال‌ها به اکوسیستم طبیعی این منطقه آسیب وارد کرده است.

میشیگان
میشیگان

شهر بولیویایی پوتوسی (Potosí) که در ارتفاع ۴۰۹۰ متری از سطح دریا واقع شده، یکی از مرتفع‌ترین شهرهای جهان است. قرن‌ها استخراج از معادن این شهر، آن را در معرض خطر تخریب و نابودی قرار داده است. البته بخش‌هایی از مرتفع‌ترین قسمت شهر، پیش از این، فرو ریخته است.

پوتوسی
پوتوسی

در پارک ملی گرند تیتان (Grand Teton) در وایومینگ (Wyoming)، بازدیدکنندگان از مناظر زیبای دریاچه‌ها، سرزمین‌های کوهستانی و رشته‌کوه تیتان لذت می‌برند. علاوه بر چشم‌اندازهای زیبا، این پارک مکانی شناخته شده و محبوب برای ماهیگیری است، چرا که تعداد ماهیان قزل‌آلا در آن فراوان است، اما افزایش دمای آب، زندگی این ماهیان را تهدید می‌کند و موجب کاهش جمعیت آنها شده است.

پارک ملی گرند تیتان
پارک ملی گرند تیتان


منبع:
http://www.kojaro.com/2016/4/26/118627/26-beautiful-places-befor-disappear/

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا