تلویزیون

جای خالی – عطاران – در تلویزیون

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از تلویزیون همراه باشید :

هفته نامه چلچراغ – رضا صدیق: خاطره بازی همیشه کیف می دهد. مخصوصا درباره سریال. حالا که تلویزیون چیزی برای تماشا ندارد، بیایید خاطره بازی کنیم با سریال های متوسط غایب، در حالای رمضان.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

فقط به خاطر تو

مراسم عروسی زری و محمود به هم می خورد و محمود به خاطر کشیدن چک بی محل به زندان می افتد. زری تلاش خود را برای آزادکردن نامزدش آغاز می کند و در این راه ناخواسته با تعدادی از زن های خودسرپرست آشنا می شود. اتفاقی که باعث تحول تدریجی زری و تغییر دیدگاه او نسبت به زندگی، عشق و ازدواج می شود. البته که پیرنگ این سریال هم تحول و این چیزها بود ولی خب در زمانه ای که سریال ها همیشه یکشبه متحول می شدند لااقل این سریال با نشان دادن زنان بی سرپرست توانست اثر اجتماعی موفقی باشد.

کارگردان این سریال اکبر منصورفلاح بود خاطره حاتمی جوانِ آن روزها هم بازیگر این سریال.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

گمگشته

چند دزد به قصد اخاذی یک فرد متمول و خیر را می دزدند اما هنگام تماس با خانواده فرد ربوده شده متوجه می شوند کسی که دزدیده اند شخص مورد نظر نبوده.

این مجموعه به کارگردانی رامبد جوان ایام جوانی ساخته شده است. سریالی که مهران رسام تهیه کننده اش بود و با بازی آتیلا پسیانی رنگ و شکل جذابی به خود گرفته بود. فضای سریال طنز بود و در زمان خودش، سریال قابل تماشایی به حساب می آمد.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

او یک فرشته بود

بهزاد طی ماجرایی با زنی تصادف می کند و او را به خانه می آورد. به تدریج حرکات عجیبی از این زن که فرشته نام دارد، سر می زند و از سوی دیگری در قالب مردی به نام سرابی سعی در سردرگم نمودن بهزاد دارد، نهایتا فرشته موجب می شود که بهزاد و همسرش رعنا تا پای طلاق بروند و حتی به بهزاد پیشنهاد ازدواج می دهد، اما پس از مدتی بهزاد با توجه به رهنمودهای روحانی محل و سخنان فرزندانش متوجه می شد که فرشته، شیطان (ابلیس) است و پسرش را در حالی که فرشته قصد کشتن او را دارد، نجات می دهد و سپس به درگاه خدا توبه کرده و از گناهانش اظهار پشیمانی می کند.

اولین سریال شیطان دار. سریالی که کلی سر و صدا راه انداخت و البته که بهاره افشار را هم به تلویزیون و سینما معرفی کرد. علیرضا افخمی کارگردان این سریال بود و حسن جوهرچی که آن ایام از ستاره های تلویزیون بود هم بازیگر نقش اصلی مرد سریال بود. البته که حضور ثریا قاسمی عزیز هم در این سریال بی تاثیر نبود.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

متهم گریخت

هاشم آقا و خانواده اش در شهرستانی نه چندان دور زندگی ساده ای دارند. او تا پیش از شدت بیماری در مغازه ای اجاره ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده ولی به علت بیماری پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کرده اند. از طرفی دختر دانشجویش در تهران برای او شغلی پیدا و خانه ای را اجاره می کند. هاشم آقا بناچار کارش را تعطیل کرده و به تهران مهاجرت می کند. مهاجرت هاشم آقا به همراه مادر و دامادش داستان هایی را به وجود می آورد.

یکی از آن سریال های طنز عطارانی، از آن طنزهای دل نشینی که عطاران کارگردانی کرد و هنوز هم قابل تماشاست. بازی خوب سیروس گرجستانی، مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی هم از آن به یادماندنی های این سریال است.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

میوه ممنوعه

داستان فردی متدین است به نام حاج یونس بازرگانی که به اصول دینی اعتقاد دارد و اهل حرام و حلال است اما اتفاقاتی در زندگی اش پیش می آید که او را درگیر ماجراهایی می کند. این مجموعه را شاید بتوان بنا به توصیف کارگردانش حسن فتحی راوی آدم های خاکستری دانست.

اگر در آن سال ها این سریال را ندیده اید حتما بازپخشش را به یاد دارید. میوه ممنوعه از آن سریال هایی بود که کلی سر و صدا به راه انداخت و بازخوردهای متفاوتی هم داشت. حسن فتحی سازنده اش بود و علی نصیریان شخصیت اصلی فیل. بازی های به یادماندنی در این سریال نقش بست و هنوز می توان گوهر خیراندیش را با آن سیمای مومنانه به یاد آورد.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

صاحبدلانصحاف پیر و متدینی به اسم «سیدخلیل صحاف زاده» به دلیل کهولت سن، کار صحافی را رها می کند و مشغول خرید و فروش کتاب های قدیمی و خطی می شود. او با نوه اش «دنیا» که دانشجوی رشته فیزیک است، اختلافاتی دارد و پسرش «محمود» هم بر سر سهم الارثش با پدر و دنیا کشمکش دارد.

سریال «صاحبدلان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی هم به لحاظ مخاطب و هم به لحاظ صاحب نظران مورد توجه قرار گرفت. برعکس روایت های ماورائی آن سال ها این سریال توانسته بود روایتی باورپذیرتر ارائه بدهد. حسین محجوب در نقش آن صحاف پیر، چنان دلنشین و واقعی در نقش خود نشسته بود که تو را با خود همراه می کرد. بازیگران دیگر این سریال هم همه بهترین بازی هایشان را در این سریال ایفا کرده اند؛ مثل باران کوثری.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون

اغما

داستان دکتر طه پژوهان پزشک فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحی های موفقیت آمیزش بروی رزمندگان در جبهه ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود بر سر دوراهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری مخالف این عمل جراحی توسط پدر است.

این سریال هم از آن ماورائی هایی شناسنامه دار ایام رمضان است. از همان ها که شیطان نشان داد و بعضی قسمت هایش هم به فیلم ترسناک تنه می زند. سیروس مقدم کارگردان اغما بود و امین تارخ هم نقش اول مرد سریال. این سریال در نظرسنجی سایت صدا و سیما به عنوان محبوب ترین سریال تلویزیونی ماه رمضان در دهه هشتاد به حساب می آمد.

جای خالی «عطاران» در تلویزیون


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/343175/جای-خالی-عطاران-در-تلویزیون

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای تلویزیون

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا