گفتگو با ورزشکاران

گفتگو با سید جلال حسینی

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گفتگو با ورزشکاران همراه باشید :

هفته نامه شماره یک: گل های خورده زیاد، دفاع و دروازه نامطمئن، فصل گذشته به کابوس باشگاه پرسپولیس و هوادارانش تبدیل شده بود و در نهایت هم به شکلی غم انگیز، تیمی که با اختلاف زیاد بیشترین گل های زده و عنوان آقای گلی را در دست داشت، در نهایت نتوانست از موقعیت ممکن استفاده کند و با امتیاز برابر، عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد.

حالا بعد از دو فصل دوری، سید جلال دوباره به پرسپولیس بازگشته تا خیال هواداران را برای داشتن یک دفاع مستحکم و در پی آن، کمتر گل خوردن راحت کند. خیلی حرفه ای هم به موضوعات مختلف نگاه می کند و اصلا هم نمی خواهد هیچ صحبتی داشته باشد که او را به حاشیه بکشاند چون خود را برای رویارویی با اتفاقات ریز و درشت و یک فصل سخت آماده کرده است.

او این روزها ترجیح می دهد کمتر مصاحبه کند تا از سوالات حاشیه ای دور بماند. فقط فکرش معطوف به مسابقات باشگاهی و مقدماتی جام جهانی است. گفتگوی ما را با سید جلال حسینی، خرید فصل جدید سرخپوشان که اتفاقا یکی از بازیکنان محبوب پرسپولیسی ها از گذشته بوده را در ادامه می خوانید.

سید جلال حسینی:می جنگم تا بهترین باشم

دوباره به جمع پرسپولیسی ها برگشتید. فکر می کردید بعد از اتفاقی که سال گذشته افتاد، امسال بتوانید به تیم سابق تان اضافه شوید.

– خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد. به هر حال ما بازیکنان از سال بعد خود خبر نداریم و هر بار ممکن است اتفاقی بیفتد. پارسال با تیم نفت، با وجود مشکلات فراوانی که داشتیم پنجم شدیم. آخر فصل با پیشنهاد باشگاه مواجه شدم و مذاکره کردیم.

با مشکلاتی که در نفت داشتید فکر می کنید مقامی که کسب کردید قابل قبول بود؟

– به نظر من که خیلی خوب بود. وقتی حرف از مشکل می زنید باید ببینید مشکل چه چیزی هست چون یک سری مسائل هست که خب همه تیم ها در طول فصل با آنها درگیر هستند اما گاهی احساس می شود آن قدر مشکلات زیاد است که فقط دارید می جنگید. ما در فصل گذشته در تیم نفت همین کار را کردیم و فقط جنگیدیم.

وقتی قرارداد بستم شرایط یک جور بود و وقتی از این تیم جدا شدم شرایط یک جور دیگر. وقتی در یک تیمی بازی می کنی که هیچ کسی جوابگو نیست، خودت می مانی و همه مشکلاتت. شما فکر کنید ما برای هفت، هشت بازی اصلا پیش از بازی هتل نرفتیم، روز بازی فقط یک ناهار با هم خوردیم و بعد به زمین رفتیم. این چیزها در حد محلات بود. این مشکلات ما را خیلی اذیت می کرد. ما جوانانی در تیم داشتیم که فکر می کردند اگر قرار باشد باشگاهی به اسم نفت، چنین برخوردی داشته باشد، دیگر نمی شود از بقیه انتظاری داشت.

 ولی با همان مشکلات هم خیلی تلاش کردیم و سعی کردیم از نظر فنی نمایشی را ارائه کنیم که قابل قبول باشد. به همین دلیل است که می گویم کسب مقام پنجمی واقعا شاهکار بود. کارلوس سانتوس، آلویز نانگ، علی محسن زاده، پیام صادقیان و مهدی مومنی به دلیل همین بی پولی و مشکلاتی که وجود داشت، نیم فصل از تیم جدا شدند. بعد از پایان فصل هم تعداد دیگری از نفرات به تیم های دیگر رفتند.

لیگ قطر چطور بود؟

– بعد از جام جهانی به الاهلی رفتم. مجتبی جباری هم بود. سال سختی را سپری کردم. البته نه به آن شکلی که همه در مورد لیگ قطر فکر می کنند، این کشور لیگ خوبی دارد اما تمرینات ما خوب نبود. در لیگ قطر تیم های قوی و خوبی مثل لخویا، الغرافه، السد و الریان حضور دارند که اتفاقا به خاطر بازیکنان خوبی که دارند، خوب هم تمرین می کنند اما در باقی تیم ها، معمولا بازیکنان در تمرین خیلی ضعیف هستند. به خاطر همین همیشه فکر می کنی که تمرین کردن با این بازیکنان سخت است.

این تمرینات ضعیف روی عملکرد شما هم تاثیر منفی داشت؟

– خدا را شکر چون من برای همراهی تیم ملی در رفت و آمد بودم، کم و کاستی ها جبران می شد اما به هر شکل یک سال سخت را پشت سر گذاشتم.

سال بعدش برای حضور در پرسپولیس ابراز تمایل کردید که سرمربی تیم شما را نخواست. این موضوع باعث نشد در پذیرفتن پیشنهاد امسال پرسپولیس دچار تردید شوید؟

– ببینید، سرمربی تیم است که همیشه در مورد بازیکنان تصمیم می گیرد. در فصل نقل و انتقالات سرمربی دو لیست دارد، یک لیستی که آنها را می خواهد و یک لیست هم مازاد است. این یعنی اینکه تعدادی از بازیکنان مورد نظرش هستند و تعدادی هم در برنامه هایش جایی ندارند. وقتی حرفه ای نگاه کنی، می بینی که این کاملا حق مربی است. به هر شکل، من هم وقتی این شرایط را دیدم به تیم نفت رفتم.

سال گذشته به خاطر محسن بنگر و باقی مدافعان، شما در لیست برانکو نبودید اما امسال این بازیکن در لیست مورد نظر سرمربی نبود و به جایش شما به تیم اضافه شدید.

– این مسائل اصلا مد نظر من و محسن نیست. ما پنج سال با هم همبازی بودیم و رفیق. هر جا هم که بودیم، با هم هیچ مشکلی نداشتیم. من اینطوری به موضوع نگاه نمی کنم. شما هم بیاید جنبه مثبتش را نگاه کنید، اینکه محسن بعد از عقد قرارداد با پرسپولیس به من تبریک گفت. متاسفانه ما معمولا خوبی ها را نمی بینیم و دنبال حاشیه هستیم. من و محسن سه سال در سپاهان با هم قهرمان شدیم. با هم به پرسپولیس آمدیم. سال اول برای مان سخت بود. به فینال جام حذفی رسیدیم و سال بعدش هم در لیگ دوم شدیم. ما همیشه به عنوان رفیق و هم تیمی کنار هم بودیم. پارسال من نبودم و امسال هم او در تیم نیست. محسن از نظر من یکی از بهترین هاست اما این شرایط فوتبال است که شاید یک روز او باشد، یک روز من، شاید هم با هم باشیم. دوست داشتم او هم در تیم می ماند.

سید جلال حسینی:می جنگم تا بهترین باشم

البته در فضای مجازی کنایه هایی هم از سوی بنگر در مورد جذب شما مطرح شد.

– من اصلا در همین فضای مجازی که می گویید نیستم و اصلا آن را دنبال نمی کنم. البته نمی گویم که از خبرها بی اطلاعم چون رسانه ها را دنبال می کنم. اما رابطه ما خیلی هم خوب است و هیچ مشکلی بین مان نیست. شرایط زندگی فوتبالی همین است، نمی دانی واقعا چه می شود. جابجایی بازیکنان در همه تیم ها مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و … همیشه همین طور بوده، بازیکنان از تیم ها جدا می شوند و قرارداد جدید می بندند.

یک دوره ای هم مطرح شد که از استقلال پیشنهاد دارید؟

– در استقلال من فقط با سید مهدی رحمتی صحبت می کنم چون دو سال در سپاهان با هم بودیم و بعد هم در تیم ملی، سال هاست که با هم رفیقیم و همیشه در مورد همه چیز با هم صحبت می کنیم. ما در مورد پرسپولیس و استقلال هم با همدیگر حرف می زنیم ولی اینکه بخواهد در این صحبت ها پیشنهادی مطرح شود، نه. فقط پارسال شرایط خاصی بود. از طرف مظلومی زنگ زدند و گفتند با سید مهدی صحبت هایت را انجام بده چون همه می دانستند که ما با هم در ارتباطیم اما گفتم که اجازه بدهید بیشتر فکر کنم چون در پرسپولیس بازی کرده بودم دوست نداشتم این اتفاق بیفتد و بعد هم گفتم که بهتر است به نفت بروم چون فکر می کنم وقتی بازیکنی از پرسپولیس به استقلال می رود یا برعکس، هواداران ناراحت می شوند. آنها دوست ندارند بازیکن تیم شان به تیم رقیب برود و من هم نمی خواستم شرایط را حساس کنم.

خصوصا اینکه بازیکنان سرخابی که به تیم رقیب پیوسته اند، معمولا از میزان محبوبیت شان خیلی کم می شود.

– بله دیگر، این اتفاقات می افتد. حالا بهتر است اگر بازیکنی هم این کار را انجام می دهد، حداقل خیلی در فضای رسانه ای کری نخواند تا هواداران اذیت شوند. این کری خواندن ها باعث ایجاد حاشیه و درگیری در بین طرفداران می شود.

بعد از رفتن نورمحمدی، بنگر و احتمالا ماریچ، ترکیب خط دفاع پرسپولیس برای فصل آینده کمی مبهم به نظر می رسد. یعنی بعد از مشکلات عدیده ای که سال گذشته تیم در دفاع داشت، حالا خیلی ها نمی دانند چه نفراتی قرار است در خط دفاع قرار بگیرند و به نظر می رسد که بازیکنانی در پست غیرتخصصی مد نظر باشند.

– در مورد ترکیب تیم و جذب بازیکنان، فقط سرمربی تصمیم می گیرد. امروز شرایط طوری است که خود برانکو در این باره برنامه می دهد. من با طاهری هم صحبت کرده ام. او همیشه حقیقت را می گوید و خیلی راحت با بازیکن صحبت می کند. به هر حال مربی می داند در طول فصل چه چیزی می خواهد و بر اساس آن از باشگاه می خواهد چه بازیکنانی را جذب کند. من بازیکن باید همیشه آماده باشم و خوب تمرین کنم. البته ما یک بازیکن جدید هم گرفته ایم (گولیچ)؛ در مورد استفاده از بازیکنان در پست های غیرتخصصی در ترکیب دفاعی هم باید بگویم که من خودم در سپاهان دفاع راست بازی کردم و دو سال هم در این پست بودم و قهرمان شدیم.

سال گذشته پرسپولیس اصلا دروازه قابل اطمینانی نداشت و از این بابت خیلی هم ضربه خورد ولی امسال بیرانوند به تیم آمده، شما هم که به عنوان بازیکن خط دفاعی باید ارتباط خوبی با گلر داشته باشید. با توجه به تجربیات قبلی به نظر می رسد این ارتباط خوب بین شما وجود داشته باشد.

– با علی قبلا تجربه حضور در تیم ملی را داشتیم. پارسال هم کحه در نفت با هم بودیم. او عملکرد خوبی در تیم داشت. در زمانی که نفت در سه جام درگیر بود، علی بیرانوند یکی از بازیکنان تاثیرگذار در تیم بود. زمانی هم که به تیم نفت رفتم این را از نزدیک دیدم که گلر خیلی خوبی است و می تواند یک رقیب سرسخت برای دروازه بانان تیم ملی باشد.

او سختی های زیادی در زندگی اش کشیده و حالا قدر موقعیتی که به دست آورده را می داند. حتما تلاش می کند که بهترین عملکرد را داشته باشد چون زمانی که پیراهن پرسپولیس را به تن می کنی، شرایطت با همه تیم ها فرق می کند. او باید خودش را برای روزهای بسیار سخت آماده کند که فشار زیادی ممکن است به تیم وارد شود. ما امسال علاوه بر لیگ، مسابقات قهرمانان آسیا و جام حذفی را هم در پیش داریم و مردم هم از تیم انتظار دارند. وقتی قرار است تیمت برای قهرمانی بجنگد، قطعا روزهای سختی در انتظار همه بازیکنان خواهد بود. من به علی گفته ام که خودش را برای روزهای دشوار آینده آماده کند.

پس معمولا به عنوان بزرگتر تیم در مورد شرایط پرسپولیس با جوان ترها و تازه واردها صحبت می کنید؟

– این را به همه جوان ترهایی که به تیم ملحق می شوند همیشه می گویم. از آنها می خواهم که قدر موقعیتی که به دست آورده اند را بدانند. بازیکنان شایسته زیادی وجود دارند اما تعداد کمی از آنها می توانند به پرسپولیس و استقلال راه پیدا کنند و وقتی به این جایگاه می رسند یعنی به یک نعمت بزرگ رسیده اند و باید آن را هدیه و لطفی از سوی خداوند بدانند. وقتی به این شکل فکر کنند، تلاش شان بیشتر می شود و قدر موقعیتی که نصیب شان شده را بیشتر می دانند. البته باز هم شاید خیلی ها به این جایگاه برسند اما وقتی بتوانند آن را برای خود حفظ کنند و محبوب بمانند، کار بزرگی انجام داده اند.

سید جلال حسینی:می جنگم تا بهترین باشم

پرسپولیس قهرمان می شود؟

– تیم هایی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتورسازی و ذوب آهن دنبال قهرمانی هستند ولی تیم های سرسخت دیگری هم هستند که ممکن است شگفتی ساز شوند، مثل استقلال خوزستان که سال گذشته قهرمان شد. از حالا نمی توان چیزی را پیش بینی کرد. من به این پرسپولیس امیدوارم اما همیشه می گویم که را حرف زدن و سروصدا کردن نمی توان موفق شد و باید تلاش کرد.

از مرز 100 بازی ملی گذشتید، این عنوان چه احساسی به شما می دهد؟

– خدا را شکر می کنم. وقتی به 100 بازی ملی می رسی، احساس می کنی که به نتیجه ای که می خواستی رسیده ای و این خیلی خوشحالم می کند. این در ادامه فوتبال خیلی تاثیرگذار است.

وقتی می گویید به نتیجه ای که می خواستید رسیده اید، این به معنای اشباع شدن که نیست؟

– نه، چرا اشباع شوم؟ من همیشه از جدای از بحث رفاقت، در زمین همه را رقیب خود می بینم. جوان هایی آمده اند که همه استعداد دارند و می خواهند خودشان را تثبیت کنند. من هم امیدوارم بتوانم کارم را خوب انجام دهم و باز هم تلاش می کنم که برای تیم ملی مثمر ثمر باشم.

فکر می کنید تعداد بازی های ملی تان را تا دوران بازنشستگی به چند بازی برسانید؟

– من یاد گرفتم که بجنگم و همیشه برای هم پستی هایم رقیب سرسختی هستم. فصل آینده فصل سختی برای من است چون با پرسپولیس درگیر سه جام هستم و در بازی های مقدماتی جام جهانی هم باید بازی کنم. امیدوارم بهترین عملکرد را داشته باشم. تلاش می کنم تا در بهترین شرایط برای تیم ملی بازی کنم.

مقدماتی جام جهانی را هم که پیش رو داریم. فکر می کنید این بار می توانیم بدون دردسر به جام جهانی راه پیدا کنیم؟

– ما در مرحله اول مسابقات مشکلات زیادی داشتیم. نداشتن تدارکات خوب خیلی به ما ضربه زد. حالا دوباره نزدیک مسابقات هستیم و امیدوارم که تا قبل از آغاز بازی ها، شرایط خوبی با کمک وزارت ورزش برای تیم ملی مهیا شود. بعد از رفتن کفاشیان، حالا مهدی تاج تلاش می کند که وضعیت بهتر شود. شرایط دارد بهتر می شود. البته زمان زیادی نیست که تاج کار را بر عهده گرفته اما در همین مدت هم شاهد تغییراتی بوده ایم. به هر حال مردم از تیم ملی انتظار دارند. وقتی تیم به جام جهانی برود، شور و شعف خاصی بین مردم ایجاد می شود. وقتی ما به جام جهانی رفتیم دیدیم که مردم چقدر خوشحال شدند و به خیابان ها آمدند و خوشحالی خودشان را نشان دادند. این موضوع در استادیوم ها هم کاملا مشخص بود.

به هر حال تیم های رقیب، تدارکات خوبی را در نظر گرفته اند که بتوانند به جام جهانی برسند. همین قطر و حتی ازبکستان هر جا که خواستند اردو زدند. چین سرمایه گذاری کلانی روی تیمش داشته داشته، کره جنوبی را هم که همه می شناسند. ما هم در کنار اینکه امیدواریم شرایط بهتر شود، با مشکلات می جنگیم تا بهترین نتایج را بگیریم.

به نظر می رسد به خاطر اردوهای تیم ملی و باشگاهی باز هم باید دور از فرزندان تان باشید.

– من دو دختر دارم؛ نورا دو سال و چهار ماهش هست و نیلا هم چهار ماهه. نورا وقتی که به دنیا آمد بیشتر مدت در اردوها و جام جهانی بودم. از وقتی که او به زندگی مان اضافه شد اصلا همه چیز فرق کرد و حس خوب و قشنگ زندگی را متوجه شدم. نیلا هم که جدیدا به جمع ما اضافه شده، متاسفانه به خاطر درگیری با اردوها، تمرینات و بازی ها بیشتر وقت ها از بچه هایم دور هستم، صبح تا شب تمرین داریم، وقتی چند روز تعطیل هستیم و کنارشان هستم با من غریبگی می کنند و این خیلی ناراحتم می کند اما چه می شود کرد. باید حرفه ای فکر کرد، خانمم تلاش می کند که جای مرا هم برای دخترانم پر کند اما به هر شکل پر کردن جای پدر، سخت است. به هر شکل امیدوارم که بعدها بیشتر فرصت این را داشته باشم که کنار فرزندانم باشم.

سید جلال حسینی:می جنگم تا بهترین باشم

بالاخره معلوم شد چه کسی بازوبند را می بندد؟

– وقتی سرمربی تصمیمی می گیرد همه باید به آن احترام بگذارند. یادم هست زمانی که علی دایی به سایپا آمده بود بازوبند را نبست و ابراهیم صادقی کاپیتان ماند. با اینکه جوان تر بود. علی دایی هم با تمام وجودش بازی کرد و اینکه بازوبند را بر بازو نبسته، اصلا برایش مهم نبود. این همان سالی اتفاق افتاد که مربی – بازیکن بود. برای من هم اصلا این بحث ها مهم نیست و با هر شرایطی کارم را انجام می دهم.

حرف آخر و پایانی؟

– من هم بدون هیچ شرطی پیشنهاد پرسپولیس را پذیرفتم و اکنون خوشحالم که در این تیم و در کنار هوادارانی که همیشه به من لطف داشتند حضور دارم و می خواهم اگر قسمت باشد با پیراهن پرسپولیس خداحافظی کنم.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا