علمی و فناوری

داروهای فشارخون و کلیه های آسیب دیده

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای علمی و فناوری همراه باشید :

 

 

داروهای فشارخون به ترمیم کلیه‌های آسیب دیده کمک می‌کنند

 

 

داروهای فشارخون به ترمیم کلیه‌های آسیب دیده کمک می‌کنند

 

 

در یک تحقیق جدید نشان داده شد که داروهای فشار خون به ترمیم و بهبود کلیه‌های آسیب دیده کمک می‌کنند.

 

این یافته حاصل مطالعات انستیتو تحقیقات فارموکولوژی ماریو نیگاری در ایتالیا است.

 

آزمایشاتی که در این زمینه روی ۱۱۲ بیمار انجام شده، نشان داد که نیمی از این بیماران که از بازدارنده آی سی ای استفاده کرده بودند، کمتر از افرادی که فقط تحت روش‌های درمانی استاندارد قرار داشتند به نارسایی کلیوی مبتلا شدند.

 

محققان معتقدند که اگر نتایج نهایی این آزمایشات کاملا موفقیت‌آمیز باشد با این روش درمانی می‌توان نیاز سالانه بیماران کلیوی را به پیوند‌های کلیه و یا حتی دیالیز کاهش داد.

 


متخصصان می‌گویند؛
اگرچه کلیه‌ها اعضای کوچکی در بدن هستند اما وظایف حیاتی زیادی از جمله تصفیه مواد زاید و مایعات اضافی از خون را به عهده دارند که در حفظ سلامت عمومی بدن موثر است. بیماری شدید کلیه ممکن است منجر به نارسایی کامل آن شود که نیازمند درمان با دیالیز یا پیوند کلیه برای جلوگیری از مرگ است. هرچند امروزه روش‌های درمانی موثری برای بسیاری از بیماری‌های کلیه وجود دارد ولی مردم هنوز نمی دانند که بیماریهای کلیوی قابل پیشگیری هستند.

 

 

به گفته پژوهشگران؛ شایعترین علائم هشداردهنده بیماری‌های کلیوی و دستگاه ادراری شامل فشار خون بالا، مشاهده خون با پروتئین در ادرار، وجود کراتینین خون بالاتر از حد تعیین شده در زنان و مردان، تکرر ادرار به ویژه در شب، مشکل در ادرار کردن یا ادرار درد آور و تورم در چشم ها و تورم دست‌ها و پاها به ویژه در کودکان هستند. در مراحل اولیه بیماری ممکن است هیچ گونه علامتی دیده نشود. با گذشت زمان توانایی بدن در دفع مواد زائد کمتر خواهد شد لذا ممکن است بیمار متوجه ادم و ورم در دستها و پاها شود. احتمالا احساس نفس‌های کوتاه و یا کاهش انرژی خواهد کرد. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا به محض آن که بیمار به کمک پزشک اقدام به درمان کند، احساس بهتری خواهد یافت، اما ممکن است بیماری کلیه هنوز در حال پیشرفت کردن باشد و در صورتی که تحت درمان قرار نگرفته و پیشرفت کند هر دو کلیه از کار خواهند افتاد.

 

محققان با انتشار این یافته‌های جدید در مجله پزشکی لانست همچنین خاطرنشان کردند که در آینده از سلول‌های بنیادی نیز می‌توان برای ترمیم کلیه‌های آسیب دیده استفاده کرد.

 


منبع:
http://www.beytoote.com/scientific/lashfiat-elmi/high-blood-pressure-drugs-damaged.html

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای علم و فناوری

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا