دسر،شیرینی،مربا،نوشیدنی

10 نوع شکلات دست سازِ خانگی و رنگارنگ

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش شیرینی پزی همراه باشید :

مجله آشپزی مثبت: با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید به آسانی ده  مدل فاج (شکلات دست ساز) خوشمزه درست کنید و آن را با وسایل در دسترس و رنگین، تزیین و هوس‌انگیز کنید.

 

فاج پایه (بدون تزیین)

 

مواد لازم:

  • 400 گرم شیرعسلی غلیظ
  • 4 /3 پیمانه شکر قهوه‌ای
  • 100 گرم کره خرد شده
  • 4 /1 پیمانه شربت غلیظ  شکر
  • 300 گرم شکلات تخته‌ای تلخ خرد شده

 

10 شکلات دست ساز( فاج) رنگارنگ (1)

روش تهیه:

 

1. یک قالب مستطیل شکل به  ابعاد 21  در 11 سانتی‌متر بردارید، کف و دیواره‌های آن را چرب کنید و یک تکه کاغذ روغنی کف آن بگذارید؛ طوری که لبه‌های کاغذ از دو طرف ظرف بیرون بزند و موقع بیرون آوردن شکلات آماده، مانند دستیگره عمل کرده، کار را راحت کند. حالا در قابلمه‌ای مناسب شیرعسلی را همراه شکر، کره و شربت غلیظ بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. سپس ۷ دقیقه بدون جوشیدن مواد را هم بزنید تا شکر حل شود. دقت کنید قابلمه‌تان خیلی نازک و لعابی نباشد چون مواد زود ته می‌گیرد.

2. حرارت را کمی بیشتر کنید و مواد را تا 15 دقیقه دیگر هم بزنید تا رنگ محلول، قهوه‌ای و غلیظ شود. نشانه غلظت مناسب مواد، جدا شدن آن از دیواره‌های قابلمه است. در این حالت مواد را از روی حرارت بردارید. شکلات تخته‌ای خرد شده را اضافه کنید و آن را مدام هم بزنید تا شکلات با حرارت مواد ذوب شود. مایه که یکدست و نرم شد، آن را در قالبی که آماده کرده بودید، بریزید و سطح آن را صاف کنید تا همه جای شکلات ارتفاع یکسانی داشته باشد.

3. روی قالب را با کیسه فریزری بپوشانید، در یخچال بگذارید و حدود 4 ساعت صبر کنید تا شکلات سرد و سفت شود. بعد از این مدت شکلات را با کمک کاغذ روغنی بیرون بیاورید و روی سطح صافی بگذارید. سپس با یک چاقوی تیز آن را به تکه‌های مساوی تقسیم کنید.

 

 

شکلات های طعم دار

برای آماده کردن این شکلات‌ها با طعم‌های مختلف، ابتدا فاج یا شکلات خانگی نرم طبق روش صفحه قبل آماده می‌شود و در ادامه برای هر نوع، مواد خاصی اضافه می‌شود که توضیحات تکمیلی را در هر قسمت می‌خوانید.

1. فاج آبنباتی توت‌فرنگی خامه‌ای

فاج پایه + 20 آبنبات توت‌فرنگی‌ خامه‌ای خرد شده یا نصف پیمانه

ابتدا فاج را به همان روش گفته شده درست کنید. در آخر مرحله دوم که شکلات را در قالب پهن می‌کنید، بعد از یکسان کردن ارتفاع آن روی شکلات را با آبنبات‌های خرد شده تزیین کنید، روی قالب را بپوشانید و به مدت 4 ساعت در یخچال بگذارید. بعد بیرون بیاورید و با چاقوی تیز برش بزنید.

 

2. فاج نعنایی

فاج پایه + 2 تکه شکلات نعنایی 35 گرمی خرد شده

مانند شکلات قبلی، ابتدا فاج را به همان روش صفحه قبل آماده کنید و در اواخر مرحله دوم، روی شکلات که پهن کرده‌اید خرده‌های شکلات نعنایی بریزید و روی قالب را بپوشانید. بعد از 4 ساعت ماندن قالب در یخچال، شکلات را به اندازه دلخواه برش بزنید.

 

3. پسته و کشمش (یا کرن‌بری خشک)


فاج پایه + یک چهارم پیمانه پسته خرد شده + یک چهارم پیمانه کشمش (یا کرن‌بری خشک)

فاج پایه را به همان روش توضیح داده شده آماده کنید و در قالب روی کاغذ روغنی بریزید و صاف و یکنواخت پهن کنید. روی آن را با تکه‌های پسته و کشمش (یا کرن‌بری خشک) تزیین کنید. روی قالب را بپوشانید و در یخچال به مدت 4 ساعت قرار دهید. سپس با چاقوی تیز شکلات را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید.

 

10 شکلات دست ساز( فاج) رنگارنگ (1)

 

4. شکلات خانگی خال خالی


فاج پایه + یک پیمانه اسمارتیز ریز رنگارنگ

فاج را به روش توضیح داده آماده کنید و در آخر وقتی که در قالب به صورت یکنواخت پهن کردید، سطح آن را با ریختن اسمارتیزها رنگین کنید. روی قالب را بپوشانید، به مدت 4 ساعت در یخچال بگذارید و بعد از این مدت با چاقوی تیز برش بزنید و در ظرف دلخواه بچینید.

 

5. فاج با طعم فندق و پرتزل (چوب شور دایره‌ای)

فاج پایه + نصف پیمانه قندق خرد شده + 1 پیمانه پرتزل دایره‌ای خرد شده

فاج را با همان مواد و روش توضیح داده شده آماده کنید. پس از ریختن فاج گرم روی کاغذ روغنی در قالب و صاف کردن آن در یک سطح هم ارتفاع، روی شکلات را با ریختن فندق و پرتزل خرد شده تزیین کنید. روی قالب را پوشانده و در یخچال بگذارید. بعد از 4 ساعت بیرون بیاورید و برش بزنید.

ادامه دارد…

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای شیرینی پزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا