آشپزیآموزش

خورش فسنجان

فسنجان,خورش فسنجان

مواد لازم فسنجان برای 4-6 نفر

مغز گردو : 600 گرم

مرغ : 500 گرم با استخوان

رب انار: 3-4 قاشق غذاخوری

پیاز: یک عدد متوسط

هویج : یک عدد کوچک

روغن: به میزان لازم

شکر و نمک: به دلخواه

 

طرز تهیه:

مرغ و پیاز متوسط را با کمی نمک با 4 لیوان آب بگذارید بپزد.

مغزگردو را آسیاب کنید تا کاملاً خرد و یکدست شود.

هویج را ریز رنده کنید و یک عدد پیاز کوچک را ریز کنید و در ظرف مناسبی مقداری روغن بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید تا طلایی شود. بعد هویج را به آن اضافه کنید و دو الی سه دقیقه تفت دهید. بعد مغز گردو را به ظرف اضافه کنید و مرتب هم بزنید. (تا گردو در اثر حرارت نسوزد و تلخ نشود) .

حدود 20 دقیقه گردو و هویج را روی حرارت تفت دهید و بعد پیاز را از مرغ جدا کنید و دور بیندازید. نیمی از آب مرغ را به گردو و هویج اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و حرارت را بسیار ملایم کنید. بعد از اینکه مرغ پخت، قطعات مرغ (با استخوان) و باقیمانده آب مرغ را به قابلمه خورش اضافه کنید و رب انار را داخل خورش بریزید.

زمان دقیقی برای پختن این خورش مد نظر نیست. هر چه زمان پخت بیشتر باشد، خورش خوش رنگ تر و خوش طعم تر میشود. ولی به طور معمول 3-4 ساعت(حداکثر) برای آماده شدن این خورش زمان لازم است.

ترش و شیرین بودن سلیقه ای است. اگر می خواهید ترش باشد مقدار رب انار را زیاد می کنید یا یک لیوان رب انار در خورش استفاده می کنید. اگر می خواهید ترش و شیرین باشد در زمان آخر پخت یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه می کنید.

به خاطر اینکه بافت مرغ از بین نرود در زمان زیاد پخت مرغ با استخوان استفاده می کنیم.  برای فسنجان با گوشت هم به همین روش ولی گوشت را از قبل بپزید و بعد اضافه کنید ولی فسنجان ماهی ، ماهی سفید را سرخ می کنیم و در آخر پخت به آن اضافه کنید.

مغزگردوهای مانده در خورش فسنجان کمی تلخ می شوند و به خاطر همین یک هویج کوچک به آن اضافه می کنیم که تلخی آن را از بین ببرد. هر چه مغز گردو مانده تر باشد خورش تلخ تر می شود. پس هویج کوچک را حتماً به آن اضافه کنید تا تلخی آن را بگیرد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا