علمی و فناوری

با 10 ناوچه برتر جهان آشنا شوید

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای علمی و فناوری همراه باشید :

وب‌سایت میلیتاری نیوز: مدرن ترین ناوچه های عملیاتی ، این کشتی ها کوچکتر و ارزان تر از جهت ساخت و حمایت از رزمناوها و ناو شکن ها هستند . با توجه به این حقایق ناوچه ها ستون فقرات هر نیروی دریایی در سطح جهان به شمار می رود .

این کشتی ها معمولا در کنار شناورهای بزرگتر همچون ناوشکن و ناو های هواپیمابر استفاده می شود .

حال به این سوال می رسیم که بزرگترین و قدرتمند ترین ناوچه در چهان چه نام دارد و متعلق به چه کشوری است و چه دلایلی باعث شده تا از این امتیازات ویژه برخوردار باشد ؟

بررسی ۱۰ تایی امروز ما متشکل است از قدرت شلیک ، قابلیت های تهاجمی و دفاعی ، اندازه ، توانایی تحرک و جابجایی ، حسگرها و برخی دیگر ویژگی های ناوچه های مدرن امروزی .

کلاس Iver Huitfeldt از سرزمینی ناشناخته

سه فروند ناو محافظ کلاس Iver Huitfeldt توسط شرکت کشتی سازی Odense Steel دانمارک برای نیروی دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است. نقش اصلی که برای این ناوهای محافظ در نیروی دریایی دانمارک تعریف شده بحث دفاع هوایی است و این ناوها هر کدام دارای وزنی در حدود ۶۶۰۰ تن، طولی در حدود ۱۳۸ و عرضی در حدود ۱۹ متر دارند.

۴ موتور دیزل سرعتی در حدود ۵۲ کیلومتر در ساعت و بردی در حدود ۱۷ هزار کیلومتر را در اختیار این کلاس از ناوهای محافظ قرار می دهد. این ناو دارای ۱۰۱ نفر خدمه می باشد.

 

 

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

نقطه قوت این ناو محافظ، استفاده از رادار آرایه فازی غیرفعال مدل SMART-L ساخت شرکت تالاس در هلند است که می تواند تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری را جستجو کند. در کنار این رادار نیرومند، این ناو به سامانه پرتاب عمودی موشک مارک ۴۱ مجهز است. با استفاده از این پرتابگرها، این شناور توان پرتاب موشک های استاندارد ۲ در مدل SM-2 IIIA با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر و همچنین دارای پرتابگرهای عمودی مارک ۵۶ برای شلیک موشک های ضد هوایی برد نزدیک مدل RIM-162 با برد ۵۰ کیلومتر و سرعت نزدیک ۴ ماخ است. این کشتی ۳۲ تیر موشک استاندارد و ۲۴ تیر موشک RIM-162 حمل می کند.

۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون، اژدرهای ضد زیردریایی MU-90 به همراه یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری در جلوی ناو و دو توپ ۳۵ میلی متری نیز بخش های دیگر مجموعه تسلیحاتی این ناو محافظ هستند. همچنین امکان نصب موشکهای کروز تام هاوک نیز بر روی پرتابگرهای عمودی مارک ۴۱ این شناورها وجود دارد.

این ناو به سامانه های جنگ الکترونیک و همچنین پرتابگرهای چف و فلیر برای گمراه کردن موشک های ضد کشتی نیز مجهز شده است. سامانه سونار این کشتی ساخت آلمان و رادارهای کنترل آتش آن نیز توسط شرکت ساب سوئد طراحی و ساخته شده است. این ناو به یک فروند بالگرد لینکس ساخت انگلستان مجهز و بر روی ناو نیز آشیانه و تجهیزات کامل برای پشتیبانی بالگرد نیز نصب شده است. کانادا نیز برای خدمت گرفتن این شناور ابراز علاقه کرده است.

 

کلاس Alvaro de Bazan ماتادورهای فراموش شده

اسپانیا با شروع عصر دریانوردی و اکتشاف در اروپای عصر رنسانس، خود را به عنوان یکی از قدرتهای برتر جهانی در عصر دریانوردی نظامی معرفی کرد و نزدیک به یک قرن کشتی های نظامی این کشور در اکثر اقیانوس های دنیا در حال حرکت بوده و از همین راه از منافع امپراطوری اسپانیا حفاظت می کردند.

اما با ظهور قدرتهایی مثل انگلستان و فرانسه قدرت دریایی اسپانیا رو به افول رفته و برای مدت زمان زیادی دیگر این کشور در صحنه قدرت های دریایی و ساخت ناوهای نظامی حرف زیادی برای گفتن نداشت.

اما در چند دهه اخیر صنایع دریایی این کشور حرکت رو به رشد خود را آغاز کرده است که یکی از نشانه های آن ناوهای محافظ کلاس F100 Alvaro de Bazan ساخت شرکت کشتی سازی اسپانیایی Izar است. این ناو محافظ اسپانیایی علاوه بر بهره بردن از خواص پنهانکاری در طراحی بدنه از سامانه دفاع هوایی “ایجیس” ساخت آمریکا نیز بهره می برد. در حال حاضر ۵ فروند از این ناوها در نیروی دریایی اسپانیا فعال هستند و سفارشی برای ششمین فروند از کلاس نیز صادر شده است.

 

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

وزن این کلاس از ناوهای محافظ در حدود ۶۳۰۰ تن، طول آن در حدود ۱۴۶ متر و عرض آن نیز حدودا ۱۸ متر است. با توجه به مجهز شدن این شناور به سامانه ایجیس، نقش اصلی آن ایجاد چتر دفاع هوایی است که با کمک این سامانه و موشک های ضد هوایی استاندارد ایجاد می شود.

این شناور علاوه بر طراحی پنهانکار بدنه که در بالا به آن  اشاره شد در بخش تسلیحات نیز با بهره گیری از فناوری VLS یا همان سیستم پرتاب عمودی توانسته است حجم زیادی از تسلیحات را با خود حمل کند. این شناور به پرتابگرهای عمود مارک ۴۱ ساخت آمریکا مجهز شده است. این کشتی اسپانیایی حدود ۴۸ سلول پرتاب عمودی در اختیار دارد که ۳۲ تا از آنها به موشک های سطح به هوای SM-2MR Block IIIA از خانواده استاندارد با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر اختصاص داشته و در تعداد باقی مانده این سلول ها نیز ۶۴ فروند موشک ضد هوایی کوتاه برد RIM-162 ESSM با برد ۵۰ کیلومتر وجود دارد.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چطور در ۱۶ سلول باقی مانده این تعداد از موشک جمع شده است. بر اساس فناوری تعریف شده برای موشک های دفاع نزدیک RIM-162 ساخت شرکت ریتهون آمریکا هر ۴ فروند از این موشک ها را می توان در یکی از سلول های پرتاب موشکی مارک ۴۱ قرار داده و استفاده کرد.

۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون به همراه پرتاب گرهای اژدر ۳۲۴ میلی متری از دیگر تسلیحات این کلاس از شناورهای ارتش اسپانیا به شمار می رود. البته موشک های هارپون از پرتابگرهای عمودی استفاده نکرده و از ۲ پرتابگر ۴ تایی زاویه دار پرتاب می شوند.

به غیر از سامانه ایجیس که رادار اصلی این ناو محسوب می شود این شناور اسپانیایی به سامانه جنگ الکترونیک ساخت اسپانیا و همچنین سیستم دفاع در برابر اژدر AN/SLQ-25A ساخت آمریکا مجهز است.
سامانه های سونار فعال و غیر فعال این ناو نیز ساخت شرکت ریتهون آمریکا می باشد. این شناور با داشتن دو توربین و دو موتور دیزل می تواند با سرعت ۵۲ کیلومتر بر ساعت تا مسافتی در حدود ۸۳۰۰ کیلومتر را طی کند. این ناو توان حمل یک فروند بالگرد سی هاوک را نیز داشته و تعداد خدمه آن نیز ۲۵۰ نفر می باشد.

 

کلاس De Zeven Provinciën از سرزمین گل ها


کشور هلند از دیگر ملت های پر سابقه در حوزه دریانوردی در جهان است و در سالهای اخیر ناو محافظ پیشرفته ای برای رزم هوایی را توسعه داده است. ناو های محافظ کلاس De Zeven Provinciën که ۴ فروند از آنها توسط گروه Damen در هلند ساخته شده اند، این شناورها هستند. این ناوهای محافظ ۶ هزار تنی از جمله پیشرفته ترین شناورها در کلاس خود محسوب شده و ماموریت اصلی آنها ایجاد چتر دفاع هوایی برای سایر یگان های عمل کننده در دریا و یا تاسیسات مهم نزدیک به دریا است.

 

در بحث طراحی بدنه شرکت سازنده هلندی از یک طراحی سازه پنهانکار استفاده کرده و شناور مورد نظر را با طول ۱۴۴ و عرض ۱۸ متر ساخته است.

در بخش پیشرانه این شناور از ۲ موتور دیزل فنلاندی با قدرت ۵۶۰۰ اسب بخار برای هر کدام به همراه دو توربین گازی ساخت رولز رویس انگلستان هر کدام به توان ۲۴۸۰۰ اسب بخار و دو ژنراتور دیزل که به صورت مشترک بین فنلاند و آلمان ساخته شده و هر کدام توانی در حدود ۲۲۵۰ اسب بخار دارد. سرعت نهایی این شناور در حدود ۵۶ کیلومتر بر ساعت بوده و برد آن با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت در حدود ۷۴۰۰ کیلومتر است. در این شناور ۲۳۲ نفر خدمه حضور دارند.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

رادار آرایه فازی فعال APAR ساخت شرکت تالاس فرانسه با توانی پوشش ۳۶۰ درجه و عمل کردن در باند ایکس رادار اصلی این شناور محسوب می شود. رادار دیگر نصب شده در این شناور از سری SMART-L است که یک رادار پیشرفته آرایه فازی باند ال است که به صورت مشترک بین شرکت تالاس فرانسه و صنایع هلندی توسعه یافته است. برنامه هلندی ها برای آینده توسعه این رادار و رساندن برد آن از ۴۰۰ کیلومتر فعلی به ۲ هزار کیلومتر و افزودن قابلیت کشف و تعقیت موشک های بالستیک است.

ذکر این نکته نیز مهم است که در حال حاضر همین رادار SMART-L توان کشف و تعقیب همزمان ۱۵۰۰ هدف هوایی را دارد. سامانه سونار DSQS-24C ساخت آلمان نیز بر روی این شناور نصب شده است. نکته جالب درباره این شناور این است که این ناو در رزمایش های سازمان ناتو به راحتی توانسته است موشک های بالستیک را با نسل اولیه رادارهای خود شناسایی کرده است و موشک های پرتاب شده از ناوشکن های آمریکایی را به سمت هدف هدایت کند.

اما در بخش تسلیحات این شناور به پرتابگرهای عمودی مارک ۴۱ مجهز شده و ۴۰ سلول پرتاب دارد. در این ۴۰ سلول ۳۲ تیر موشک ضد هوایی استاندارد ۲ از مدل SM-2 IIIA با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر و همچنین ۳۲ تیر موشک  RIM-162 به روش فشرده سازی هر ۴ تیر موشک در هر یک سلول که در بالا نیز اشاره شد قرار گرفته است.

۸ تیر موشک موشک ضد کشتی کروز هارپون ساخت آمریکا در ۲ پرتابگر ۴ تایی، سامانه دفاع نزدیک “دروازه بان” که یک توپ گاتلینگ ۷ لول ۳۰ میلی متری ساخت هلند بوده و از بهترین سامانه های دفاع نزدیک در کلاس خود در جهان محسوب می شود به همراه دو پرتابگر برای اژدرهای سبک مارک ۴۶ و همچنین توپ ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت اوتو مارلا ایتالیا در سینه این ناو تسلیحات اصلی آن را تشکیل می دهند. این شناور همچنین توان حمل یک فروند بالگرد مثل سری NH-90 را نیز دارد.

 

کلاس ۰۵۴A برای رخ نمایی چینی ها

جدیدترین ناومحافظ نیروی دریایی ارتش چین، کلاس ۰۵۴A است که مجموعه ای بسیار پیشرفته از انواع سلاح ها و سامانه های الکترونیکی را در یک شناور با طراحی پنهانکار جمع کرده است.

چین در سالهای اخیر گام های بسیار موفقی را در بحث مدرن سازی نیروی دریایی خود برداشته است و ناوهای محافظ کلاس ۰۵۴A یکی از جدیدترین اقدامات چین در این بخش است. نیروی دریایی چین به دنبال ۲۲ فروند از این شناور است و همه این تعداد مورد نظر از ناوهای محافظ توسط دو شرکت چینی Hudong-Zhonghua و Huangpu ساخته و به نیروی دریایی ارتش چین تحویل شده است.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

این ناوهای ۴ هزار تنی با طول ۱۳۴ و عرض ۱۶ متر به ۴ موتور ترکیبی دیزلی مجهز بوده و می توانند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود ۱۴۸۰۰ کیلومتر را طی کند. این ناوها از ۱۶۵ نفر خدمه بهره می برند.

ناوهای محافظ کلاس ۰۵۴A به مجموعه ای از رادارهای ساخت چین مثل رادار جستجو گر سه بعدی تایپ ۳۸۲، رادار هدف یاب ماوراء افق تایپ ۳۴۴ و یا رادارهای کنترل آتش موشک های سطح به هوا و سطح به سطح مجهز است. سامانه ارتباط ماهواره ای در باند Ku، گیرنده هشدار راداری و سامانه جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی که همه ساخت چین است از دیگر سامانه های الکترونیکی این ناو به حساب می آید.

در بخش تسلیحات این شناور چینی به ۳۲ موشک سطح به هوای HQ-16 و ۸ فروند موشک سطح به سطح کروز C-803 با قابلیت حمله به اهداف در روی سطح آب و خشکی مسلح شده است. موشک های HQ-16 این شناور نیز به مانند سایر شناورهای معرفی شده در این گزارش از پرتابگرهای عمودی شلیک می شوند. پرتابگرهای عمودی شناورهای کلاس ۰۵۴A نیز ساخت کشور چین است.

یک توپ ۷۶ میلی متری و دو توپ ۷ لول ۳۰ میلی متری به همراه اژدرهای ۳۲۴ میلی متری و راکت های ضد زیردریایی تسلیحات این ناومحافظ چینی را تشکیل می دهند. این ناو همچنین توان حمل یک فروند بالگرد مثل کاموف ۲۸ یا Z-9C را دارا می باشد.

 

کلاس Shivalik ماهاراجه ها

ناوهای محافظ پنهانکار کلاس Shivalik ساخت شرکت هندی Mazagon Dock جدیدترین ناوهای محافظ نیروی دریایی هند هستند که ۳ فروند از آنها ساخته شده و در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی وارد خدمت شده اند.

این شناورها به عنوان ناوهایی چند منظوره با مجموعه ای نیرومند از سلاح های گوناگون، سامانه های الکترونیکی پیشرفته و همچنین طراحی رادارگریز از جمله پیشرفته ترین ناوهای محافظ حال حاضر در دنیا به حساب می آیند. این ناوها با وزنی در حدود ۶۸۰۰ تن، طولی در حدود ۱۴۲ متر و عرض ۱۶ متر از دو موتور دیزل بهره برده و می تواند تا ۵۹ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند. این ناوها دارای ۲۵۷ نفر خدمه می باشد.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

در بخش رادار این ناوها به سامانه رادار جستجوگر سه بعدی MR-760 Fregat M2EM ساخت روسیه مجهز شده اند و در بخش سونار نیز از سامانه های ساخت شرکت تالاس بهره می برند.

شرکت هندی Bharat Electronics نیز سامانه جنگ الکترونیک این ناو را ساخته است. در بخش تسلیحات این ناو می تواند از ۸ فروند موشک کلاب ساخت روسیه و یا ۸ فروند موشک برهاموس که به صورت مشترک بین هند و روسیه ساخته شده است استفاده کند. این ۸ تیر موشک مافوق صوت از پرتابگرهای عمودی شلیک می شوند که در داخل هند ساخته شده اند.

در بخش دفاع هوایی این ناو با سامانه موشکی Shtil-1 ساخت روسیه که نمونه دریایی موشک باک است مجهز شده است و از پرتابگرهای عادی در عقب ناو شلیک می شود به همراه ۳۲ تیر موشک ضد هوایی برد کوتاه باراک ۱ که از پرتاب گرهای عمودی پرتاب می شود و در کنار آن از دو قبضه توپ ۳۰ میلی متری AK-630 و یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری نیز بهره می برد. پرتابگر اژدر و راکت های ضد زیردریایی نیز بر روی این ناو محافظ نصب شده است. ناوهای کلاس Shivalik قابلیت حمل دو فروند بالگرد سی کینگ یا Dhruv را دارند.

 

کلاس Fridtjof Nansen؛ مدرن اما ناشناخته

 
پنج فروند ناو محافظ کلاس Fridtjof Nansen توسط شرکت اسپانیایی Navantia برای نیروی دریایی نروژ ساخته شده است. این شناورهای ۵۳۰۰ تنی با وجود این که از سامانه های بسیار پشرفته ای نیز برخودار هستند شاید به نوعی یکی از ناشناخته ترین شناورهای رزمی در جهان محسوب می شوند. این شناور که در اصل برای ماموریت جنگ ضد زیردریایی توسعه پیاده کرده است از طراحی پنهان کار بهره برده و طول آن ۱۳۴ و عرض آن ۱۶ متر است.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

این شناور از دو موتور دیزل هر کدام به قدرت ۴٫۵ مگاوات و همچنین یک توربین گازی به قدرت ۲۱٫۵ مگاوات بهره می برد. سرعت نهایی این شناور ۵۰ کیلومتر بر ساعت و همچنین برد آن با سرعت ۱۸ کیلومتر بر ساعت در حدود ۸۳۰۰ کیلومتر است. این شناور ۱۲۰ نفر خدمه دارد.

سامانه راداری ایجیس آمریکایی، سیستم سونار MRS 2000 ساخت تالاس فرانسه از جمله اصلی ترین سامانه های الکترونیکی این کشتی ها به حساب می آید.

در بخش تسلیحات این کشتی ها به ۸ پرتاب گر عمودی موشک مارک ۴۱ به همراه ۳۲ موشک RIM-162 مجهز است. در بخش ضد کشتی این شناورها ۸ تیر موشک ضد کشتی کروز NSM  ساخت نروژ با برد بیش از ۱۸۵ کیلومتر و سر جنگی ۱۲۵ کیلوگرمی مجهز شده است. این موشک ها توان حمله به اهداف زمینی را نیز دارند.

۴ پرتابگر اژدر ۳۲۴ میلی متری از دیگر تسلیحات این کشتی به شمار می آید. یک فروند بالگرد NH-90 نیز بر روی این شناورها قرار دارد که می تواند عملیاتهایی مثل جست جو و نجات به همراه جنگ ضد زیردریایی را نیز انجام بدهد.

 

کلاس Carlo Bergamini سیسیلی

نمی توان از صنعت دریایی در جهان صحبت کرد و حرفی از ایتالیا به میان نیاورد. شناورهای کلاس Carlo Bergamini در حقیقت حاصل پروژه مشترک بین فرانسه و ایتالیا برای توسعه نسل جدیدی از ناوهای محافظ چند منظوره بوده و تبدیل به نسلی از شناورهای بسیار نیرومند و پیشرفته شده است. در ادامه به شناورهای فرانسوی حاصل از این برنامه مشترک نیز خواهیم پرداخت. در نیروی دریایی ایتالیا ۵ فروند از این ناوها حضور دارند و آنها قصد دارند ۵ فروند دیگر از این ناوها را نیز به خدمت بگیرند.

شناورهای ایتالیایی ۶۹۰۰ تن وزن داشته و طول آنها ۱۴۴ متر و همچنین عرض آنها در حدود ۲۰ متر است. این شناورها در مدل های چند ماموریتی ۱۹۹ نفر و در مدل های خاص جنگ ضد زیردریایی ۲۰۱ نفر خدمه دارند. سیستم پیشران مدل ایتالیایی از ترکیبی از موتورهای دیزل الکتریکی و همچنین موتورهای الکترونیکی است که بخش دیزل الکترونیک با همکاری بین ایتالیا و آمریکا و موتورهای الکترونیکی نیز ساخت ایتالیا است و در کنار آن ۴ ژنراتور دیزل نیز وجود دارد.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

برد این شناورها در حدود ۱۲۳۰۰ کیلومتر با سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت بوده و سرعت نهایی آنها نیز ۵۵ کیلومتر بر ساعت است. رادار اصلی این شناور مدل Selex MFRA  ساخت ایتالیا است که یک رادار آرایه فازی فعال در باند C است و توان شناسایی اهداف تا فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری و هدایت موشک به سمت آنها را نیز دارد. رادارهای کنترل آتش توپ و جستجوی سطحی این شناور هم ساخت ایتالیا است.

سامانه پرتاب موشک عمودی Sylver ساخت فرانسه برای شلیک موشک های ضد هوایی Aster 15 و Aster 30 با بردهای ۳۵ و ۱۲۰ کیلومتر در این کشتی نصب شده است. این شناورها ۱۶ تیر از این دو نوع موشک حمل می کنند. ۴این موشک های ضد هوایی به صورت مشترک توسط ایتالیا و فرانسه توسعه پیدا کرده است. تیر موشک کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی Otomat با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مدل های چند منظوره این شناور نصب شده است و در مدل های مخصوص جنگ ضد زیردریایی ۴ تیر موشک ضد زیردریایی MILAS  نصب شده است.

در بحث توپها نیز در مدل های چند ماموریتی یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت ایتالیایی Oto Melara به همراه یک توپ ۷۶ میلی متری ساخت همین شرکت نصب شده است. در مدل ۱۲۷ میلی متری از گلوله های هدایت شونده سری Vulcano  استفاده می شود که می تواند اهداف را تا فاصله ۱۲۰ کیلومتر هدف قرار دهد.

در مدل ضد زیردریایی نیز ۲ قبضه از توپهای ۷۶ میلی متری ساخت شرکت Oto Melara وجود دارد که می تواند گلوله های هوشمند را تا فاصله ۴۰ کیلومتری پرتاب کند. این شناور در مدل ایتالیایی توان حمل ۲ فروند بالگرد را نیز دارد.

 

کلاس Aquitaine از فرانسه


اما به مدل فرانسوی حاصل از برنامه مشترک بین فرانسه و ایتالیا می رسیم. برنامه FREMM که به صورت مشترک بین ایتالیا و فرانسه ایجاد شد برای فرانسوی ها منجر به ساخت ناوهای محافظ کلاس Aquitaine شد. این شناور از جهاتی از نمونه ایتالیایی که در بالا معرفی شد متفاوت است. این شناور به یک دستگاه رادار آرایه فازی غیر فعال مدل Héraklès ساخت شرکت تالاس مجهز است که توان جستجو و کشف اهداف سطحی و همچنین هوایی را دارد. برد این رادار برای اهداف سطحی در حدود ۸۰ کیلومتر و برای اهداف هوایی ۲۵۰ کیلومتر است.

۳ فروند از این شناورها در حال حاضر در فرانسه در حال خدمت بوده و ۳ فروند دیگر نیز در حال ساخت است. این شناورهای مخصوص فرانسه ۶ هزار تن وزن، ۱۴۲ متر طول و ۲۰ متر عرض دارند. شناورهای کلاس Aquitaine به سیستم پیشران توربینی ترکیبی دیزل الکترونیک و گازی مجهز شده و از موتورهای ساخت آلمان بهره می برد. برای حرکت کم صدا نیز این شناور به موتورهای الکترونیکی به توان هر کدام ۲٫۵ مگاوات تجهیز شده است. سرعت نهایی این کشتی در حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت، و برد آن با سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت در حدود ۱۱ هزار کیلومتر است.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

در بخش تسلیحات این شناور فرانسوی به پرتاب گرهای عمودی Sylver برای پرتاب موشک های ضد هوایی Aster 15 و همچنین موشک های کروز حمله به اهداف زمینی SCALP Naval با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مجهز شده است. ۱۶ تیر موشک ضد هوایی و ۱۶ تیر موشک کروز حمله به اهداف سطحی در این شناور نصب شده است. همچنین ۸ تیر موشک ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی اگزوست بلوک ۳ با برد حدود ۱۸۰ کیلومتر نیز بر روی این شناور نصب شده است.

پرتابگرهای اژدر سبک MU90 به همراه سه سامانه ۲۰ میلی متری کنترل از راه دور برای درگیری با اهداف سطحی و هوایی در فاصله نزدیک و یک قبضه توپ Oto Melara با کالیبر ۷۶ میلی متری از دیگر سلاح های این شناور است. این شناورها توان حمل یک فروند بالگرد NH-90 را نیز دارد.

 

کلاس Admiral Gorshkov روسهای باسابقه

شناور بعدی ما در این لیست ناوهای محافظ کلاس Admiral Gorshkov از روسیه هستند. روسیه در سالهای اخیر برنامه بسیار سنگین نوسازی ارتش خود را آغاز کرده است و در بخشی از این برنامه ها به دنبال به خدمت گیری ۶ فروند ناو محافظ کلاس Admiral Gorshkov است.

البته مشکلات سیاسی در بحث اوکراین، خلل هایی را در این بخش برای روسیه ایجاد کرده است زیرا سامانه پیشرانه این شناورها در اوکراین تولید می شده است و بعد از مشکلات پیش آمده بین دو کشور اوکراینی ها ارسال موتورهای مورد نیاز روسیه را قطع کرده و باعث شدند که روسیه برای ساخت این شناورها به مشکل برخورد کند. تعدادی از این شناورها به هند صادر شده و قرار است در آنجا سیستم پیشران اوکراینی را دریافت کنند و روسیه نیز برنامه ای را برای توسعه سیستم پیشران به صورت مستقل و بومی را آغاز کرده است.

شناورهای این کلاس با وزن حدود ۵ هزار تن یکی از متعادل ترین شناورها در کلاس خود محصوب شده و توانایی های بسیار جالبی را یک مجموعه فشرده در کنار هم ایجاد کرده اند. این شناورها که از طراحی پنهانکار استفاده می کنند ۱۳۵ متر طول و ۱۵ متر عرض داشته و دارای ۲۱۰ نفر خدمه هستند.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

سیستم پیشرانه این ناوها به صورت توربین ترکیبی دیزلی و گازی بوده و سرعت نهایی ۵۴ کیلومتر بر ساعت را برای این شناورها ایجاد می کند. برد نهایی این شناور با سرعت ۲۶ کیلومتر بر ساعت ۸۹۸۰ کیلومتر است.

این شناور از یک رادار آرایه فازی فعال مدل Poliment 5P-20K با ۴ فرستنده و گیرنده صفحه تخت که در باند اس فعالیت می کند استفاده می کند. این رادار توان جستجوی هوایی و سطحی را در اختیار این ناو قرار می دهد. رادارهای جستجوی هوایی مستقل، سامانه کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و ضد هوایی و همچنین سامانه سونار درون بدنه نیز برای این شناور نصب شده است.

۱۶ پرتابگر عمودی در این شناور برای شلیک موشک های کروز سری یاخونت، کلاب و همچنین موشک های ضد زیردریایی RTE2 91 نصب شده است. موشک یاخونت حدود ۳۰۰ کیلومتر برد داشته و مافوق صوت است و موشک ضد زیردریایی RTE2 91 نیز ۵۰ کیلومتر برد دارد. اما موشک های کلاب نصب شده روی این شناور بردی در حدود ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ کیلومتر داشته و توان حمله به اهداف زمینی را دارند. در لیست ما تنها این شناور روسی و شناور فرانسوی این توانایی را دارند که البته برد مدل روسی بین ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ کیلومتر از مدل فرانسوی نیز بیشتر است.

۳۲ پرتابگر عمودی نیز برای شلیک موشک های سطح به هوای سری ۹M96E با برد نهایی ۱۲۰ کیلومتر بر روی این شناورها نصب شده است. سامانه دفاع نزدیک ترکیبی توپ و موشک Palash به همراه یک توپ ۱۳۰ میلی متری از دیگر تسلیحات این ناو محافظ روسی به شمار می آید. این شناورها توان حمل یک فروند بالگرد کاموف ۲۷ را نیز دارد.

 

کلاس Sachsen ژرمن ها

اما آخرین شناوری که در این لیست به معرفی آن می پردازیم ناوهای محافظ کلاس Sachsen ساخت آلمان است. صنایع دریایی این کشور ۴ فروند از این ناوها را برای نیروی دریایی آلمان ساخته است که ۳ فروند از آنها در حال حاضر عملیاتی شده اند. این شناورها به صورت اختصاصی برای عملیات دفاع هوایی توسعه یافته اند اما توان ضد زیردریایی و همچنین ضد شناورهای سطحی نیز برای آنها تعریف شده است.

با 10 ناوچه ی برتر جهان آشنا شوید

شناورهای کلاس Sachsen در حدود ۵۸۰۰ تن وزن داشته و طول آنها ۱۴۳ و عرض آنها ۱۷ متر است. این شناورها  از سامانه پیشران ترکیبی دیزلی و گازی بهره برده و می توانند به سرعت نهایی ۵۴ کیلومتر بر ساعت را برای این شناورها تامین کند. برد این شناورها با سرعت ۳۳ کیلومتر بر ساعت در حدود ۷۴۰۰ کیلومتر است.

رادار آرایه فازی فعال APAR ساخت شرکت تالاس فرانسه با توانی پوشش ۳۶۰ درجه و عمل کردن در باند ایکس رادار اصلی این شناور محسوب می شود. رادار دیگر نصب شده در این شناور از سری SMART-L است که یک رادار پیشرفته آرایه فازی باند ال است که به صورت مشترک بین شرکت تالاس فرانسه و صنایع هلندی توسعه یافته است. ذکر این نکته نیز مهم است که در حال حاضر همین رادار SMART-L توان کشف و تعقیب همزمان ۱۵۰۰ هدف هوایی را دارد. برد رادار SMART-L در حدود ۴۰۰ کیلومتر است. یک سامانه سونار ساخت آلمان نیز بر روی این شناور نصب شده است.

این شناورها به ۳۲ سلول پرتاب موشک عمودی مارک ۴۱ مجهز هستند که درون آنها ۲۴ تیر موشک استاندارد ۲ مدل SM-2 Blk IIIA با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر برای دفاع هوایی برد بلند و همچنین ۳۲ تیر موشک RIM-162 با برد ۵۰ کیلومتر برای دفاع هوایی برد متوسط وجود دارد. بخش دیگر از دفاع هوایی بر عهده موشک های کوتاه برد Rolling Airframe Missile یا اختصاری RAM است که برد ۱۰ کیلومتری دارند و این شناور ۲ پرتابگر از این موشک که هر کدام شامل ۲۱ تیر موشک است را با خود حمل می کند.

۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون به صورت ۲ پرتابگر ۴ تایی که برد آنها حدودا ۱۳۰  الی ۱۵۰ کیلومتر و سر جنگی آنها ۲۲۱ کیلوگرم است نیز بر روی این شناور نصب شده است. دو سامانه دفاع نزدیک ۲۷ میلی متری ساخت شرکت راین متال آلمان، توپ ۷۶ میلی متری ساخت ایتالیا و همچنین پرتابگر اژدرهای سبک MU90 از دیگر تسلیحات این ناوهای محافظ محسوب می شود. این شناورها همچنین توان حمل دو بالگرد مثل سری NH-90 را نیز دارند.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای علم و فناوری

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا