خواص مواد غذایی

خواص کلم بروکسل

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از خواص مواد غذایی همراه باشید :

 

 

 

کلم

 

 

کلمها انواع زیادى دارند که با اغلب آنها مانند کلم قمرى, کلم پیچ, کلم گل و امثال آن آشنایى دارید. اما بعضى از آنها مانند کلم بروکسل کمتر شناخته شده اند. کشاورزی بی تا کشت که در زمینه کشت این نوع کلم نیز فعالیت دارد ، با بهره گیری از منابع علمی و پشتیبانی چهل سال تجربه در کشت کلم بروکسل یا کلم دکمه ای توانسته بهترین محصول را باکیفیت عالی روانه بازار نماید .امید است شما مصرف کنندگان عزیز از مزایا و خواص این محصول عالی که در زیر به بخشی از آن اشاره شده آگاهی پیدا کنید و استفاده از آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

 

مشخصات کلم بروکسل

 

بطور کلى گیاهى است از تیره (کروسى فر)ها CRUCIFERAE از جنس براسیکاBRASSICA یکى دیگر از نامهاى این کلم در فارسى کلم تکمه اى است. تیپ ظاهرى آن درست مانند کلم پیچ اما خیلى کوچکتر از آن و به اندازه یک گردو است. روى یک ساقه کلم بروکسل دهها کلم کوچک ظاهر مى شوند. این کلمها هرقدر کوچکتر باشند خوشخوراکتر خواهند بود. کلم بروکسلهاى درشت تلخ و بى مزه هستند.کلم بروکسل ظاهرى فانتزى دارد و امروزه مصرف آن در تهیه ى انواع سالاد، ترشى و غذا در ایران رواج یافته است.

این گیاه در مقایسه با دیگر انواع کلم، در برابر سرما مقاومت بیش ترى دارد و اصولاً در هواى سرد و خنک محصول بهترى مى دهد.

 

 

تاریخچه

 

کلم بروکسل درواقع یک سبزى اروپایى است. متجاوز از ششصد و پنجاه سال از قدمت این سبزى در اروپا مى گذرد. اول بار ساکنین بلژیک به کاشت و مصرف آن روى آوردند. روى هم رفته سبزى بسیار خوشمزه و پرخاصیتى است. مى توان آن را به صورت تازه مانند سایر سبزیجات مورد استفاده قرار داد و یا در تهیه سالاد از آن کمک گرفت. این امکان نیز وجود دارد که با آن خوراک و غذاهاى مختلف درست کنیم.

 

 

خواص کلم بروکسل

 

کلم اکسیرى است براى درمان بسیارى دردها و تمام اعضاى بدن از آن استفاده مى کنند. کم تر دردى است که در مقابل کلم دوام آورد. کلم دکمه اى از نظر خاصیت بسیار به کلم معمولى شبیه است؛ با این تفاوت که اسانس سولفوره که باعث تندى کلم مى شود و درمان بیمارى هاى روده، از جمله از بین بردن کرم، به کار مى رود، در آن کم تر یافت مى شود.کلم دکمه اى علاوه بر افزودن به زیبایى غذا، حاوى مقدار زیادى کلسیم، گوگرد، ارسنیک و ید است و براى تقویت خون و رفع کم خونى نیز بسیار مفید است. هم چنین با طعم ملایم غشاهاى مخاطى معده و روده ها را پاکیزه مى کند. گفتنى است در انواع کلم املاح معدنى از جمله سولفات، نیترات دوپتاس، اکسیدهاى آهن و گوگرد وجود دارد.

 

– کلم دکمه اى به واسطه ى گوگردى که دارد بر ضد ترشحات چربى زیاد پوست که منجر به ریزش مو مى شود مبارزه مى کند. معمولاً این بیمارى در اثر فعالیت غیر منظم غده هاى ترشح چربى به وجود مى آید و گاهى پوست سر را مورد حمله قرار مى دهد و علت اگزمایى مى شود که مى تواند صورت را هم فراگیرد. این گیاه چون داراى ارسنیک است، اشتها را زیاد مى کند، نیرو و جوانى مى بخشد و زیبایى و طراوت چهره را باعث مى شود.

 

 

کلم

 

 

– کلم بروکسل به علت داشتن مواد گوگردى براى رفع خارش و شوره ى سر داروى بسیار خوبى است. براى این منظور پوست سر را با جوشانده ى غلیظ برگ هاى این کلم ماساژ دهید.ماسک برگ کلم دکمه اى رنده شده و یا عصاره ى برگ آن پوست صورت را روشن و لکه هاى قهوه اى را برطرف مى کند. براى این منظور هر روز عصاره ى برگ کلم را بر پوست خود بمالید.

 

– مقوى قلب بوده براى مواردى چون رماتیسم و نقرس مفید است. مزاج را لینت مى بخشد و زمانى که در آب پخته شود تإثیر آن در لینت بخش مزاج بیشتر مى شود. قوه بینایى را افزایش داده, سردرد را تسکین مى دهد. تا حدودى خوابآور است. اگر به صورت تازه مصرف گردد مخصوصا زمانى که با سرکه به شکل سالاد درآید موجب رفع ورم طحال مى گردد. در صورتى که با آن سوپ یا آش درست کنید سینه را نرم نموده سرفه را برطرف مى سازد.در کلم بروکسل مقدار زیادى ویتامین C وجود دارد به همین دلیل بدن را در مقابل ویتامینها مقاوم مى نماید .

 

– کلم بروکسل حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. بنابراین از آن می توان به عنوان منبع جایگزین مرکبات استفاده کرد. بتاکاروتن، اسیدفولیک و آهن نیز به فراوانی در این نوع سبزی یافت می شوند. برگ های سبز تیره بیرونی آنها از نظر میزان ویتامین C و بتاکاروتن غنی تر از برگ های کمرنگ تر داخلی است. بنابراین کندن و دور ریختن آنها (که در مورد کاهو همیشه اتفاق می افتد) به معنای از دست دادن این مواد مغذی مهم است.

کلم بروکسل منبع سرشاری از اسید فولیک.

 

روشهای مصرف کلم بروکسل

 

خوشبختانه شکل ظاهرى کلم بروکسل طورى است که مى توانیم از آن براى تزیین هر غذایى استفاده کنیم. کلم بروکسل خرد شده مى تواند در سالاد جایگزین کاهو گردد. در هر نوع سوپ قابل استفاده است. بطور کلى اغلب خوراکهایى که با کلم برگى درست مى شوند مى توانند با همان روش با کلم بروکسل تهیه گردند. همان طور که گفته شد کلم بروکسل پخته خواص بیشترى دارد چون سینه را صاف مى کند و خشونت سینه را برطرف مى سازد. براى شستشوى کلم بروکسل باید کلمها را در آب سرد خیس کنید. مقدارى نمک هم به آب اضافه نمایید تا ضدعفونى گردد. به همین حالت باید براى مدت دو یا سه ساعت باقى بماند. بعد کلمها را آبکش مى کنیم و چندبار با آب سرد مى شوییم. آب را جوش بیاورید و کلمهاى شسته شده را در آب جوش بریزید و نمک را اضافه کنید. وقتى چند جوش خورد آن را آبکش نمایید.

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای خواص مواد غذایی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا