سینما

نقد و بررسی فیلم نفس

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

1 1053343553111

خلاصه داستان:

این فیلم داستان زندگی 4 کودک را در دهه ی پنجاه روایت می کند که آرزوهای زیادی برای آینده شان دارند اما اتفاقات غیرمنتظره ای در انتظارشان است.

کارگردان

نرگس آبیار : متولد سال 1350 در تهران می باشد و فعالیت خود را با داستان نویسی آغاز کرد و تا به امروز بیش از سی جلد کتاب از وی به چاپ رسیده است. اما پس از موفقیت در حوزه نشر، آبیار از سال 1384 با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند به دنیای هنر وارد شد و در این حوزه چندین اثر موفق از جمله « بن بست مهربان » را کارگردانی کرد. اما نام نرگس آبیار پس از ساخت فیلم « شیار 143 » بر سر زبانها افتاد. فیلمی که محبوب تماشاگران شد و حالا آبیار با « نفس » به سینما بازگشته تا موفقیتش را تکرار نماید.

درباره فیلم « نفس » :

فیلم قبلی نرگس آبیار به نام « شیار 143 » که درباره مادری بود که منتظر بازگشت فرزندش از جنگ بود، با استقبال بسیار خوبی از جانب تماشاگران مواجه شد و به فروش بسیار خوبی دست پیدا کرد و « نفس » به سینما آمده تا بتواند موفقیت های قبلی را برای نرگس آبیار تکرار کند.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/08/26/tL1479303126.jpg

داستان « نفس » در سالهای دهه ی پنجاه و ابتدای دهه شصت روایت می شود که دوره پر افت و خیزی در تاریخ کشورمان می باشد. اما در فیلمنامه « نفس » خبری از اتفاقات غافل گیر کننده وجود ندارد و فیلمنامه فاقد خط داستانی مشخص و کشش های درام می باشد. این موضوع باعث شده تا تصاویر بسیار طولانی و مستندواری ارائه شود بی آنکه حرف یا تفکری پشت آن نهفته باشد. متاسفانه خط داستانی فیلم هیچ ویژگی برای درگیر کردن مخاطب ندارد و تنها شامل تصاویر پراکنده ای است که احتمالاً مخاطب خود باید درباره پیام آن حدس و گمان بزند.

در کنار این مشکل، شخصیت پردازی و دیالوگ های ضعیف و شعاری نیز در فیلم مشاهده می شود که به نظر می رسد به مصلحت در فیلم گنجانده شده و دربرگیرنده تفکرات خاص محسوب می شود. این دیالوگ ها و موقعیت ها در پیشبرد داستان نقشی ندارند و حتی به شکل گیری درام نیز کمکی نمی کنند. سوال اصلی اینجاست که ایا نرگس آبیار برای داستانی که قصد روایت آن را داشته نقطه اوج یا فرودی نظر گرفته است؟ چراکه در فیلم علاوه بر موقعیت های کِش دار، مجموعه شخصیت ها نه تماشاگر را عصبانی می نمایند و نه باعث تفکر او می شوند و نه بطور کل تغییری در حالات او بوجود می آورند.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/08/26/iQ1479303126.jpg

نکته عجیب دیگر اینکه نرگس آبیار به تغییر بازه زمانی که در طول فیلم رخ می دهد نیز بی تفاوت بوده بطوریکه ظاهر کودک در چند سالی که در فیلم به تصویر کشیده شده، یکسان بوده و تغییری حتی در رشد بدنی او به چشم نمی خورد در حالی که وی در سن و سالی است که حداقل 2 سال زمان به اندازه کافی می تواند باعث رشد و تغییر شکل او شود. اما نرگس آبیار بی توجه به جزئیات، کودک را در چند سالی که فیلم راوی آن است به یک شکل متصور می شود که یک ضعف آشکار به شمار می رود.

شاید تنها وجه مثبت فیلم خسته کننده « نفس » را بتون در بازی بازیگرانش مخصوصاً نقش های کوتاه آن جستجو کرد. پانته آ پناهی بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است و باورپذیر است. شبنم مقدمی نیز در نقش کوتاهی که عهده دار شده مسلط و روان به ایفای نقش پرداخته است تا حداقل « نفس » از لحاظ بازیگری اثر قابل قبولی باشد.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/08/26/zB1479303127.jpg

بطور کل « نفس » در مقایسه با « شیار 143 » یک عقبگرد برای نرگس آبیار محسوب می شود. « نفس » فیلمی ملال آور و فاقد داستان و جذابیت های سینمایی است. شاید اگر نگاه آبیار تا این حد از اواخر دهه ی پنجاه تا ابتدای جنگ تحمیلی پراکنده نبود و دوره واحدی را برای روایت داستانش در نظر می گرفت می شد از « نفس » فیلم بهتری ساخت اما اینگونه نشده است.

                                                                     

 

منتقد : بابک مهرورز         

 

نام فیلم : نفس

22nafa3331

کارگردان : نرگس آبیار

فیلمنامه : نرگس آبیار

تهیه کننده : شرکت سینمایی نور تابان، ابوذر پور محمدی و محمد حسین قاسمی

مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک‌ ذات

بازیگران :

مهران احمدی

پانته‌آ پناهی ها

گلاره عباسی

سیامک صفری

شبنم مقدمی

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا