دانستنیهای گیاهان و حیوانات

نحوه نگهداری و تکثیر کاج مطبق

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

 

پرورش کاج مطبق, نگهداری از کاج مطبق

کاج مطبق به دو طریق کاشتن بذر و قلمه زدن زیاد می شود

 

کاج مطبق Araucaria جنسی از خانواده پیناسه Pinaceae می باشد که بلندی آن در انواع مختلف به 80 تا 170 سانتیمتر می رسد.

کاج مطبق Araucaria جنسی از خانواده پیناسه Pinaceae می باشد که بلندی آن در انواع مختلف به 80 تا 170 سانتیمتر می رسد.

 

از این گیاه سه تا چهار قسم آنرا در گلخانه سرد در گلدان یا زمین نارنجستان می توان کاشت.

این نوع کاج به خاطر شکل زینتی زیبایش بسیار مورد پسند دوستداران گل و گیاه می باشد.

اگر مورد بی توجهی قرار گیرد ممکن است نگهداری آن با اشکال مواجه شده برگها زرد و بی حالت شوند.

 

اصولا در هر شرایطی همراه با رشد کلی گیاه ، شاخه های پائین ریخته و تنه اصلی لخت می گردد.

برای رفع این ایراد تنها می توان دو یا چند گیاه کوچکتر را اطراف آن طوری قرار داد تا ساقه بدون برگ کاج را بپوشاند.

 

درجه حرارات مناسب در روز 20 تا 25 درجه ی سانتیگراد و دمای شب 10 تا 15 درجه سانتیگراد است. اما در زمستان و فصل غیر رشد همینقدر که درجه حرارت بالای صفر باشد برای آن قابل تحمل است.

 

نور مورد نیاز کاج مطبق نور روشن و غیر مستقیم یا نوری که از پرده توری عبور کرده باید باشد. نور به طراوت آن بسیار کمک می کند لیکن بهتر است از تابش مستقیم آفتاب حفاظت شود.

 

خاک باید همیشه به وضوح مرطوب باشد. قرار دادن گلدان از انتها در آب هرچند گاه یکبار مفید خواهد بود.

چنانچه خاک گلدان حالت اسیدی داشته باشد برای گیاه مناسب تر است. بنابراین باید توجه کرد که آب بدون مواد آهکی ( قلیائی) به آن داده شود.

 

گیاه تازه خریده شده را تا 6 ماه نباید کود داد. اما بعد از آن هر 4 ماه یک بار باید کود داد.

خاک مناسب نسبت مساوی پرلیت و کود برگ است. به مواد آلی زیاد نیاز دارد.

 

تکثیر :

این گیاه به دو طریق کاشتن بذر و قلمه زدن زیاد می شود.

الف ـ بوسیله بذر : بذر این گیاه را در بستری که دارای 12 تا 16 درجه سانتیگراد حرارت باشد کاشته و پس از سبز شدن گیاه آنها را به گلدان یا محل اصلی منتقل می کنند.

ب ـ قلمه زدن : قلمه را از شاخه های جوان تهیه کرده و در گلخانه تحت حرارت 19 تا 20 درجه سانتیگراد می کارند. 

 

بیماری کاج مطبق : ریزش برگ کاج مطبق

برگهای شاخه های پایین می ریزند که 2 دلیل دارد:

اول اینکه گیاه پیر شده است اگر تاریکی زیاد باشد گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید و دوم اینکه امکان دارد که گیاه به قارچ آلوده شده باشد که باید با قارچ کشهای که در بازار در دسترس است گیاهتان را سم پاشی نمایید ولی در هر حال چون این آفت یکی از آفتهای رایج این گیاه است حتما سالی یکبار گیاه را با قارچ کش سم پاشی نمایید. 

 

سوالات درباره بیماری کاج مطبخ:

یک کاج مطبق دارم که از پایین برگهایش دارد زرد می شود و می ریزد جای این گل در سالن ولی نور کم هفته ای 3بار آبیاری می کنم و تازه خاک گلدانش را عوض کردم؟

 

درمان

گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه شده به چند دلیل اول کاج مطبق گیاهی است که به آب کمی نیاز دارد و آب زیاد باعث از بین رفتن ریشه و در نهایت گیاه مردگی می شود دوم کاج مطبق نور زیادی نیاز دارد و در صورت وجود نداشتن نور کافی برگهای اولیه گیاه دچار زرد شدگی می شود و ریزش پیدا می کند پس در نتیجه گیاه شما هم آب زیاد و هم کمبود نور شدید دارد.

 

درمان این گیاه : در حال حاضر هفته ای یکبار آبیاری شود و در محلی قرار دهید که نور کافی بهش برسد و چون خاک این گیاه را عوض کردید هیچ گونه مواد تقویتی تا 2 ماه ندهید و روی برگهاشو روزانه مه پاشی کنید تا بهتر شود خاک کاج مطبق خاک نیمه سنگین می باشد.

 

کاج مطبق من مدتی است که برگهای آن شروع به ریزش می کند (بدون هیچگونه زرد شدگی برگها) در ضمن محیطی که این گیاه در ان قرار دارد هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته است؟

 

در مورد آبیاری -نور- کود و محیط گیاه توضیح ندادید؟؟؟؟؟ ریزش برگ کاج مطبق به چند دلیل می باشد اول: کمبود نور کافی دوم: کمبود مواد غذایی سوم: آبیاری زیاد از حد چهارم: تغییر دما اگر نور و مواد غذایی این گیاه به اندازه کافی نباشد و گیاه نتواند از نور طبیعی و مواد عالی استفاده کند ریزش پیدا می کند اگر گیاه شما گلدانش بیش از یک سال هست که تعویض نشده باشد باعث خرابی ریشه وریزش برگهای گیاه و ریشه مردگی می شود کاج در دمای متوسط (بین15 الی25 درجه) هفته ای یک بار نیاز به آب دارد و از همه مهم تر اگر این گیاه از محیط پر نور به محیط کم نور تغییر مکان داده شور ریزش برگها سریع انجام می شود.

 

درمان:

گیاهتان را در محلی با نور زیاد قرار دهید (نور غیره مستقیم) آبیاری هفته ای یک مرتبه ریشه و بر روی برگها در هفته چند مرتبه آب پاشی شود تا رطوبت آن تامین شود و ماهی یک بار کود تقویتی بدهید و تعویض گلدان باید انجام شود تا جلوگیری از ریزش آن شود ((( یا با مراجعه به محل تولیدی جهت تعویض گلدان گیاه در صورت حمل راحت گیاهتان و یا اگر گیاهتان بزرگ است با درخواست امداد گیاه می توانید از خشک شدن گیاهتان جلوگیری کنید)))

 

گردآوری : بخش علمی

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا