ضرب المثل و سخنان پند آموز

ضرب المثل کف دست مو ندارد

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از ضرب المثل و سخنان پند آموز همراه باشید :

ریشه ضرب المثل های ایرانی, ضرب المثل های جالب

داستان ضرب المثل کف دست مو ندارد

 

وقتی کسی مورد تهدید قرار بگیرد و بخواهد جواب تهدید کننده و مأیوس کننده بدهد کف دستش را نشان می دهد و  می گوید کف دست مو ندارد .

 

آورده اند که …

در سال ۵۶ یا ۵۷ قبل از میلاد مسیح ، اشک سیزدهم بر تخت سلطنت ایران نشست ، اُرُد نخستین پادشاه ایران است که در زمان سلطنتش دولت ایران مجبور شد با امپراطوری مقتدر روم ، دست و پنجه نرم کند . در عرصه سلطنت دو سه تن از سرداران بزرگ روم بنامهای پومپه ژولیوس سزار و مارکوس زمامدار قلمرو وسیع امپراطوری روم گردیدند.

 

کراسوس به حکمرانی سوریه و سرداری سپاهی که می باید به آن مملکت برود مأمور شد ولی سناتورها اجازه ندادند که در این سمت و مأموریت با دولت اشکانی پارت جنگ کند . کراسوس که مردی خسیس و طماع بود پس از استقرار در روسیه به منظور فتح ایران و هند عازم خاور شد و بر روی شط فلات پلی ساخت و چند شهر بین النهرین را تصرف کرد . آن گاه به علت فرار رسیدن فصل زمستان به روسیه برگشت تا در فصل بهار با آمادگی کامل به جنگ پادشاه اشکانی برود .

 

چون موعد مقرر فرا رسید دستور داد سپاهیان را از قشلاقها جمع کنند و منتظر فرمان باشند . در این وقت سفیرانی از طرف اُرُد ، اشک سیزدهم رسیدند و با کلماتی موجز و قاطعانه موضوع مأموریت خود را به کراسوس بیان کردند . پیام آنها قریب به مضمون این بود : اگر این لشکر را رومیها فرستادند پادشاه ما با آن جنگ خواهد کرد ولی چنانکه به ما گفته اند بر خلاف اراده و نیت دولت روم است و شما صرفاً برای منافع شخصی با اسلحه داخل مملکت پارتی ها شده شهر ما را تصرف کرده اید ، اشک حاضر است که به ضعف و پیری شما رحم کرده و به سپاهیان رومی که در شهرهای ما هستند اجازه بدهد از خاک ما بیرون بروند ، زیرا پادشاه ما این رومیها را زندانیان خود می داند .

 

کراسوس با تکبر جواب داد : قصد و نیتم را در سلوکیه به شما اعلام می دارم . ویزیگس معروفترین سفیر ایران ، چون سخن نیشدار کراسوس را شنید . پوز خندی زده کف دستش را نشان کراسوس داده و گفت : کراسوس ، اگر در کف دست من مویی ببینی ، سلوکیه را هم خواهی دید .

منبع:shamiim.ir

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا