نقد خودرو

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

وب‌سایت پدال – شاهین احمدزاده: به نظر می‌رسد رقیب اصلی ب‌ام‌و اندکی تغییر کرده است. رقیب اصلی این برند باواریایی همیشه همسایه‌ی آلمانی خود یعنی مرسدس بنز بوده است؛ و درحالی‌که مرسدس هنوز هم رقیبی اصلی ب‌ام‌و است اما تازه‌واردی نیز به اندازه‌ی غول اشتوتگارتی ب‌ام‌و را هدف گرفته است. تسلا با هر مدل تازه‌ی خود ب‌ام‌و را هدف گرفته هرچند که خودروهای این شرکت کاملاً الکتریکی هستند.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

طبق گفته‌های تسلا، مدل S رقیب ب‌ام‌و سری 7 و مرسدس بنز S کلاس است هرچند اخیراً در مطلبی در پدال دیدیم که این مطلب درست نیست. در حقیقت تسلا مدل S بیشتر رقیب ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس است. ب‌ام‌و اخیراً به‌روز شده و نسل جدید این خودرو عرضه شده است. خب حالا این دو خودرو علیرغم تفاوت‌های موجود در قوای محرکه چگونه در برابر هم عمل می‌کنند؟

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

هر دو خودرو مشخصات و تریم های متفاوتی دارند بنابراین بیایید مدل‌های میانی این یعنی دو ب‌ام‌و 540i xDrive و تسلا مدل S 75D را با یکدیگر مقایسه کنیم. هر دو رقیب تقریباً بهایی مشابه داشته (هرچند برای اینکه بهای ب‌ام‌و با تسلا یکسان باشد باید چندین آپشن را نیز سفارش داد) و هر دو به یک اندازه سریع هستند و البته هر دو با تجهیزات تقریباً یکسانی عرضه می‌شوند. بله مدل‌های قدرتمندتر و سریع‌تر تسلا و ب‌ام‌و نیز وجود دارند؛ اما این دو مدل‌های عادی بوده و ب‌ام‌و M5 جدید هنوز عرضه نشده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم آن را با مدل S P100D مقایسه کنیم.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

در بحث ظاهری هر دو خودرو زیبا هستند. از نظر شخصی ما احساس می‌کنیم که سری 5 جدید خوش‌تیپ‌تر است. از زمانی که تسلا مدل S برای اولین بار معرفی شد به نظر می‌رسید که ظاهر آن فاقد زرق‌وبرق زیاد است. تسلا به حد کافی خوش‌سیما است اما به حدی نامعین است که اگر نشان تویوتا را نیز به خود بگیرد کسی درباره‌ی آن سؤالی نکند؛ اما در مقابل سری 5 جدید خطوطی زیبا و ظاهری گیرا دارد. از نظر ظاهری این خودرو درگیر کننده تر است. شاید برخی افراد ظاهر سری 5 جدید را دوست نداشته باشند اما به عقیده‌ی ما ب‌ام‌و خودروی جذاب‌تر مخصوصاً از نظر پروفایل کلی است.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

در نمای کناری نیز تسلا مشخصه‌ی منحصربه‌فردی ندارد؛ اما در عوض ب‌ام‌و خط شانه‌ای دارد که به گلگیر عقب رسیده و نمایی گیرا را به آن بخشیده است. این نوعی از فریفتن است که مدل S فاقد آن می‌باشد. هرچند اگر کسی مالک تسلا مدل S باشد مطمئناً ظاهر آن را ناامیدکننده نخواهد یافت زیرا خودرویی خوش‌تیپ است. فقط کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

در بحث قدرت و کارایی 540i از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توربو با قدرت 340 اسب بخار استفاده خواهد کرد. این پیشرانه با اتصال به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و با کمک سیستم چهارچرخ محرک می‌تواند سری 5 را ظرف مدت 4.8 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برساند. در مقابل تسلا مدل S 75D از دو پیشرانه الکتریکی که روی اکسل‌های جلو و عقب قرار گرفته‌اند سود برده و باتری‌های 75 کیلووات ساعتی دارد. با گشتاور الکتریکی آنی و چسبندگی سیستم چهارچرخ محرک، این خودرو در 5.2 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ بنابراین این خودرو اندکی کندتر از ب‌ام‌و است اما این اختلاف در حد یک پلک زدن دیده می‌شود.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

 

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

 

کابین هر دو خودرو نیز بسیار خوب و لوکس از کار درآمده اما کابین دو خودرو بسیار متفاوت هستند. ب‌ام‌و 540i مخصوصا با پکیج M اسپورت ظاهری اسپورت و دوستدار راننده دارد. از طرف دیگر تسلا مدل S بسیار ریلکس تر بوده و بر روی تکنولوژی تأکید کرده است. در تسلا صفحه‌نمایش مرکزی بسیار بزرگ بر کلیت کابین غلبه دارد. سیستم iDrive ب‌ام‌و نیز دارای صفحه‌نمایش لمسی است و البته عملکردهای فیزیکی مرسوم و کنترل‌های حرکتی را نیز دارد اما صفحه‌ی آن بسیار کوچک‌تر و سنتی‌تر از تسلا است.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

 

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

 

مورد جالب اینکه هر دو خودرو از تکنولوژی‌های رانندگی خودران سود می‌برند. تسلا مدل S را می‌توان با سیستم اتوپایلوت این برند که توانایی رانندگی خودکار کامل را ارائه می‌کند سفارش داد اگرچه که این امر از نظر فنی کاملاً درست نیست؛ اما ب‌ام‌و تنها با عملکردهای کمک رانندگی ارائه می‌شود. سیستم اتوپایلوت تسلا می‌تواند در اکثر شرایط ترافیکی خودرو را براند هرچند نیازمند توجه راننده است. این عملکرد بسیار مؤثر اما در فاز بتا است. ب‌ام‌و سری 5 توانایی کنترل فرمان و کروز کنترل را برای زمان‌های مختصر در بزرگراه دارد. این سیستم همچنین می‌تواند لاین های رانندگی را تغییر داده و به‌صورت خودکار خودرو را پارک کند اما از همان میزان خودکار بودن تسلا بی‌بهره است.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

هر دو خودرو بسیار خوب بوده و کارایی، اشرافیت و تکنولوژی احساس‌برانگیزی دارند. البته تسلا و ب‌ام‌و هدف‌های کاملاً متفاوتی دارند. تسلا مدل S به وضوح تکنولوژیک تر بوده و متمایل به لوکس بودن است. این خودرو روی آسان‌تر شدن رانندگی تمرکز داشته و سعی کرده تا حد امکان تجربه‌ی رانندگی مدرنی را ارائه کند. به نظر می‌رسد ب‌ام‌و سری 5 جدید پس از ارائه‌ی خودروی لوکس متمایل به راننده، لذت رانندگی فراوانی را به همراه راحتی خوب عرضه نماید. به نظر می‌رسد 540i همه‌کاره‌تر بوده و می‌تواند درعین‌حال که لوکس است اسپورت نیز باشد؛ اما اگر دنبال خودروی لوکس-تکنولوژیک هستید به نظر ما تسلا مدل S انتخاب واضح‌تری است.

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

 

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

 

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا