خواص مواد غذایی

خواص نارنج

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از خواص مواد غذایی همراه باشید :

 

 

خواص نارنج

 

 

اسم من در فارسى ((نارنگ )) بوده و اعراب آنرا معرب کرده نارنج خوانده اند عده اى را عقیده بر آن است که من از زمان بسیار قدیم در ایران مخصوصا سواحل دریاى مازندران وجود داشته ام ، داراى عناصر مفیدى که در لیمو و پرتقال ذکر شده بوده ، و همانند آن ها سودمند مى باشم .

 

بعلاوه بر آب من یک ماده ى صمغى و لعابى وجود دارد که مرا بین مرکبات ممتاز کرده ، و به علت همین مواد است که ترشى من براى اعصاب ضرر ندارد و براى سرفه و سینه درد نافع است . براى معالجه من کم و ناچیز است . اگر مبتلا به درد سینه و سرفه هستید، یک عدد نارنج را از میان دو قسمت کرده کمى نبات کوبیده و کمى نشاسته روى آن بپاشید، و بعد آن را روى آتش ‍ بگذارید تا یکى دو جوشى بزند بعد آن را بمکید و ببینید چگونه سینه ى شما را نرم کرده و اخلاط آن را خارج مى کند. نوشیدن آب من مخلوط با شکر، مسهل الصفرا و مسکن فشار آن است .

 

 

فشار خون را کم مى کنم . زیاده روى در خوردن من کبد را ضعیف مى کند و مخصوصا اگر ناشتا خورده شوم . ولى اگر آب مرا مخلوط با عسل میل نمایید، از زیان آن خواهید کاست . پوست میوه ى من که به صورت خلال نارنج مصرف مى شود، نشاطآور و مقوى قلب و معده است و خوردن ده گرم خشک کرده ى آن که کوبیده و با آب میل نمایید، از استفراغ و دل بهم خوردگى جلوگیرى مى کند و انگلهاى معده و روده را از بین مى برد. ضماد آن با سرکه روى شقیقه از سر درد جلوگیرى مى نماید.

 

 

از استفراغ و دل بهم خوردگى جلوگیرى مى کند و انگلهاى معده و روده را از بین مى برد. ضماد آن با سرکه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى مى نماید. ضماد پخته میوه کامل من که پوست و مغز و هسته را با هم باشند، جهت جرب و خارش و جوش هاى جلدى و نرم کردن پوست بدن و موى سر بى نظیر مى باشد. من زایمان را آسان مى کنم و پادزهر سم عقرب و سایر حشرات مى باشم .

 

 

اثر ضدعفونى کننده و میکروب کشى من زیاد بوده ، و پیشینیان مرا ضد طاعون و وبا مى دانستند، و نیز براى کسانى که در اثر تنفس در هواى کثیف ، دچار خفقان شده اند نافع است . تخم من پادزهر سم حشرات مى باشد. بوییدن شکوفه من که به بهار نارنج معروف است مقوى دماغ بوده و درمان زکام است .

 

 

عرق بهار نارنج

 

آب مقطر شکوفه ى من که نامش عرق بهار نارنج است ، مقوى جسم و روح مى باشد، دماغ را باز مى کند و آن را تقویت مى نماید – درمان بى خوابى هاى عصبى است ولى زیاده روى در خوردن و بوییدن آن خود بى خوابى ایجاد مى نماید در بیمارى هاى سینه و قلب تجویز مى شود.

 

به مبتلایان به غشى توصیه کنید که همیشه یک شیشه بهار نارنج در خانه داشته باشند و هنگام ناراحتى از آن کمى بنوشند براى رفع قولنج و تقویت اشتها و قواى جوانى نافع است ، آروغ و سوزش هاضمه را تسکین مى دهد، مخلوط عرق بهار نارنج و آب کرفس به مقدار مساوى جهت استخراج سنگ هاى کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید مى باشد.

 

سابقا براى باز شدن عادت ماهانه زنان ، مقدارى از آن را به پنبه یا پشم آغشته و استعمال مى نمودند. عرق بهار نارنج زود فاسد مى شود و کپک مى زند، و بایستى همیشه آن را تازه تهیه کرده و در شیشه هاى تیره رنگ حفظ نمود ایرانیان قدیم آنرا در ظروف مسى سر بسته نگاهدارى مى کردند و بخوبى مى دانستند که نور آن را فاسد مى کند.

گذاشتن بهار نارنج مانند پوست آن در کمد لباس ، مانع بید زدن آن ها است ، مرباى بهارنارنج مقوى معده است ، دم کرده بهار نارنج ضد تشنج بوده ، سکسکه را تسکین مى دهد، خوردن دو مثقال آن ضد سم غذایى است . مرباى بهار نارنج کلیه خواص عرق آن را دارد.

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای خواص مواد غذایی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا