نقد خودرو

DS 5LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

هفته نامه خودرو امروز – امیر خادمی پور: در راستای گسترده تر شدن فعالیت برند DS در ایران چندی پیش شاهد رونمایی رسمی از جدیدترین محصول این برند برای بازار ایران یعنی سدان DS 5LS بودیم. با توجه به کلاس، ابعاد بدنه و قیمت در نظر گرفته شده برای DS 5LS می توان آن را در بازار ایران، رقیب خودروهایی همچون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و رنو تلیسمان محسوب کرد. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، ضمن بررسی دقیق تر DS 5LS به مقایسه آن با یکی از مطرح ترین رقبایش یعنی کیا اپتیما خواهیم پرداخت.

طراحی

به صورت کلی هنگامی که با یکی از محصولات DS مواجه می شوید، سبک طراحی آن را یک سبک لوکس و با وقار و در عین حال متفاوت از دیگر خودروها ارزیابی می کنید. DS 5LS نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نمای جلو DS 5LS، جلو پنجره بر آمده با لبه های کرومی امتداد یافته تا درون چراغ ها در ترکیب با طراحی شکیل دی لایت های خودرو، تشکیل یک ظاهر لوکس و با وقار داده اند. نمای جانبی DS 5LS سا ده طراحی شده و تنها طراحی شکیل رینگ ها و یک نوار کرومی که از بالای شیشه های جانبی تا انتهای گلگیر عقب امتداد یافته است، در این نما جلب توجه می کنند.

 

DS 5LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟

نمای عقب DS 5LS نیز هماهنگی خوبی با دیگر قسمت های خودرو داشته و استفاده از کروم در چراغ های عقب تفکر لوکس طراحان DS را یادآور می شود. کابین DS 5LS نیز ساده تر از مدل DS 5 طراحی شده و سعی شده تا با چیدمانی منظم، ارگونومی به بهترین نحو در آن پیاده سازی شود. در مقابل، طراحان کیا در طراحی 2 نسل اخیر اپتیما سعی در تلفیق سبک طراحی یک سدان اسپرت با یک سدان نیمه لوکس خانوادگی را داشته و می توان گفت در این امر موفق عمل کرده اند.

مواردی همچون چراغ های باریک جلو و عقب با سبک خاص نورافشانی، نحوه طراحی سپرهای جلو و عقب، رینگ ها و خروجی های دوگانه اگزوز از مواردی هستند که اپتیما را نزد جوانان محبوب می کند. کابین اپتیما نیز شکیل و مرتب طراحی شده اما برخلاف نمای بیرونی خودرو، چندان اسپرت نیست و بیشتر نمایانگر سبک طراحی یک خودروی لوکس خانوادگی است.

لازم به ذکر است که نسل کنونی اپتیما در دو تیپ عادی و GT-Line در بازار کشور موجود بوده که نمونه GT-Line با طراحی متفاوت سپر جلو و دیفیوزر زیر سپر عقب طراحی تا حدی اسپرت تر از نمونه عادی دارد. در مجموع پیرامون طراحی دو خودرو مورد بحث می توان اینگونه جمع بندی کرد که با توجه به اینکه مبحث طراحی تا حد بسیار زیادی سلیقه ای است، در نهایت این خریدار است که تعیین می کند کدام یک زیباترند اما آنچه که واضح است این است که DS 5LS بیشتر افراد میانسال را به خود جلب می کند در حالی که اپتیما نزد جوانان محبوب تر است.

 

DS 5LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟

مشخصات فنی

DS 5LS همانند سایر برادرانش در بازار ایران با یک پیشرانه 16 لیتری توربو عرضه می شود. پیشرانه مذکور که به صورت مشترک توسط گروه پژو – سیتروئن و ب ام و طراحی شده، توانایی تولید حداکثر قدرت 165 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر را داشته و DS 5LS با اتکا به این پیشرنه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 6.3 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، قادر است طی مدت زمان 8.8 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر  سرعت 205 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد.

در مقابل، کیات اپتیما همانند نسل قبل خود از یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می گیرد. پیشرانه مذکور توانایی تولید حداکثر قدرت 1472 اسب بخار و حداکثر گشتاور 222 نیوتن متر را داشته و با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 8.1 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.5 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را برای این کره ای محبوب به ارمغان می آورد. اگر بار دیگر به اعداد رجوع کنیم، در می یابیم که DS 5LS  از پیشرانه ای کم حجم تر بهره می برد که اندکی در قدرت ضعیف تر از پیشرانه رقیب است اما به لطف استفاده از توربوشارژر، گشتاور بیشتری را ارائه می کند که نتیجه آن مصرف سوخت پایین تر و شتاب بهتر است.

 

DS 5LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟

امکانات رفاهی و ایمنی

DS 5LS به عنوان یک خودرو نسبتا لوکس، از سطح کاملی از امکانات بهره می برد که از مهم ترین امکانات رفاهی آن می توان به مواردی همچون کلیس استارتر، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه + سیستم کنترل کیفیت هوا + سیستم تصفیه هوا، روکش چرم ناپا برای صندلی ها + داشبورد و فرمان چرمی، کروز کنترل + لیمیتر، سرعت، تنظیم برقی صندلی های جلو + گرمکن + ماساژور، سیستم پخش DVD + USB + AUX به همره مانیتور 7 اینچی لمسی، آینه های تاشو برقی، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو از نوع زنون، ترمز دستی الکترونیکی، سیستم توقف و حرکت هوشمند، چرخش مه شکن های جلو در سر پیچ و سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب اشاره کرد.

از نقطه نظر ایمنی نیز DS 5LS با دارا بودن مواردی همچون ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار نقاط کور و 6 عدد ایربگ، خیال سرنشینان را بابت حفظ ایمنی تا حد زیادی آسوده می کند. البته رقیب کره ای نیز در این بخش به هیچ عنوان دست و پا بسته نبوده و با امکانات کامل راهی ایران می شود.

 

DS 5LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟

از مهم ترین امکانات رفاهی اپتیما نیز می توان به مواردی همچون کیلس استارتر، سقف پانوراما، سیستم صوتی هارمن کردون مجهز به مانیتور لمسی، روکش چرمی صندلی ها، گرمکن تمامی صندلی ها + سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه حافظه یکپارچه، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی هوشمند پارک خودرو (SPAS)، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ضد بخار اتوماتیک، چراغ های جلو زنون و عقب LED به همراه سیستم شستشوی چراغ های جلو، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ های جلو و نمایشگر فشار باد لاستیک ها اشاره کرد.

اپتیما از نظر سطح تجهیزات ایمنی نیز کامل بوده و مجهز به مواردی همچون سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و 7 عدد ایربگ است. به عنوان جمع بندی می توان اینگونه بیان کرد که تجهیزات اپتیما کامل تر است اما کابین DS 5LS حس لوکس بیشتری را به سرنشینان القا می کند.

سخن پایانی

DS 5LS را می توان یک خودروی لوکس با کیفیت محسوب کرد که از مزایایی همچون پیشرانه با تکنولوژی بالا و کیفیت ساخت بالا بهره مند است. طراحی ظاهری آن نیز نمایانگر یک خودروی لوکس و باوقار و در عین حال خاص است و می توان خرید آن را به افرادی توصیه کرد که به دنبال یک خودروی خاص با تجهیزات کامل هستند.

 

DS 5LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟

در مقابل کیا اپتیما در طی چند سال حضور در بازار ایران به خوبی امتحان خود را پس داده و برای افرادی مناسب است که ظاهر اسپرت، امکانات لوکس و بازار فروش دست دوم مناسب را یکجا می خواهند و آنچنان اهل خاص سواری نیستنتد. لازم به ذکر است که هم اکنون اطلس خودرو، کیا اپتیما را با قیمت 182 میلیون تومان به فروش می رساند و قیمت اعلام شده برای DS 5LS از سوی آرین موتور تابان 192 میلیون تومان است که البته در سری اول با احتساب 3 درصد تخفیف ویژه و سود مشارکت با قیمت تمام شده 184 میلیون تومان به دست مشتری می رسد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا