پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمانها
با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای علمی و فناوری همراه باشید :
اما در طی چند سال اخیر، شاهد پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه بوده ایم و چند شرکت بزرگ دیگر، با سرمایه گذاری های کلان در این صنعت، به تکنولوژی های ساخت هواپیماهایی نایل شدند که نه تنها در طی یکی دو سال اخیر، زنگ خطر را برای بوئینگ و ایرباس به صدا درآورده اند بلکه اکنون می توانند هواپیماهای خود را به عنوان رقیبی جدی برای محصولات این دو کمپانی روانه آسمان ها کنند.
از این رو، در ادامه قصد داریم تا هواپیماهای جدیدی را معرفی کنیم که قصد دارند به فروانروایی بلامنازع بوئنگ و ایرباس بر این صنعت، پایان دهند.
1. Bombardier C-Series
در حال حاضر، اصلیترین تهدید برای کمپانی های بوئینگ و ایرباس، هواپیمای «بومباردیر سری سی» است که جدیدترین دستاورد مهندسان شرکت کانادایی بومباردیر محسوب می شود. اگرچه این شرکت، سالهاست در صنعت هواپیماسازی فعالیت می کند، اما این برای اولین بار است که آستین هایش را به منظور رقابت با کمپانی های بزرگ آمریکایی و اروپایی بالا زده است.
هواپیمای سری سی بومباردیر به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر مصرف سوخت پایین، از عملکردی مشابه و شاید هم بهتر در مقایسه با نمونه های مشابه تولید شده توسط شرکت های دیگر برخوردار است و توانسته نگاه بسیاری از کارشناسان این حوزه در سراسر جهان را به خود جلب کند.
این هواپیما در دو مدل به نام های CS100 و CS300 عرضه خواهد شد که به ترتیب از ظرفیت 133 و 160 صندلی بهره می برند. هم اکنون این هواپیمای بومباردیر به عنوان رقیبی جدی برای هواپیماهایی 737MAX7 بوئینگ و A319neo ایرباس محسوب می شود.
گفتنی است هواپیماهای سری C، همانند مدل A319neo ایرباس به موتورهای توربوفن PW1500G مجهز شده و هم اکنون چند مدل از آن در اختیار هواپیمایی کشور سوئیس قرار گرفته و گفته می شود که بیش از 300 فروند از ان توسط کشورهای دیگر سفارش داده شده است.
کمپانی امبرائر نیز همانند بومباردیر، به عنوان یکی از شرکت های بزرگ این صنعت به شمار می رود که اخیراً عزم خود را برای رقابت با بوئینگ و ایرباس جزم کرده است. مهندسان این شرکت به تازگی هواپیمایی را تحت عنوان E2 تولید کرده اند که در واقع، مدلی جمع و جورتر از هواپیماهای A319 و MAX7 محسوب می شود.
هواپیمای E2 در چند مدل و به نام های E175-E2 با ظرفیت 88 صندلی، E190-E2 با ظرفیت 106 صندلی و E195-E2 با ظرفیت 132 صندلی عرضه خواهد شد.
این هواپیما از دو نسخه از موتور توربوفن شرکت Pratt & Whitney بهره می برد. قرار است عرضه این هواپیما از سال 2018 آغاز شود و تاکنون 270 فروند از آن توسط کشورها مختلف جهان سفارش داده شده است.
هواپیمای MRJ کمپانی میتسوبیشی را می توان اولین هواپیمای صنعتی بومی کشور ژاپن پس از 50 سال دانست که دستاوردی بزرگ برای صنعیت هواپیماسازی این کشور محسوب می شود. این محصول در دو مدل و تحت عناوین MRJ70 و MRJ90 در آسمان ها به پرواز در خواهد آمد که به ترتیب قادرند 80 و 92 مسافر را در هر پرواز جابجا کند. این هواپیما که مدلی کوچکتر از هواپیماهایی غول پیکر بوئنیگ و ایرباس به شمار می رود، توانست نوار وابستگی ژاپن به این دو کمپانی در طی سال های اخیر را قیچی کند و به عنوان یکی از بازیگران جدید این بازار، محصولات خود را به سایر کشورها نیز ارسال کند.
این هواپیما مجهز به موتور توربوفن Pratt & Whitney است و گفته می شود که تا سال 2018 آماده عرضه به بازار خواهد شد. تا به امروز، میتسوبیشی حدود 220 سفارش را برای خرید این هواپیما دریافت کرده است.
4. COMAX ARJ21
به جرأت می توان هواپیمای ARJ21 شرکت کوماک را اولین هواپیمای مدرن کشور چین به حسای آورد که توانسته با طراحی چشم نواز و کارایی بالای خود، تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیزد. این شرکت در سال 2008 و به منظور طراحی و تولید هواپیماهای بومی برای صنعت هواپیمایی کشور چین پا به عرصه وجود گذاشته است.
عملکرد شرکت های چینی فعال در صنعت هواپیماسازی به گونه ای بوده است که بوئینگ در تازهترین برآوردهای خود عنوان کرد که در طی 20 سال آینده، این شرکت ها حدود 6300 فروند هواپیما را تولید و عرضه خواهد کرد که ارزش آن از یک تریلیون دلار هم تجاوز خواهد کرد.
و اما در خصوص این هواپیمای جدید باید گفت که از ظرفیت 90 صندلی بهره می برد و به منظور پروازهای کوتاه با برد متوسط طراحی شده است. موتور این هواپیما نیز از نوع CF34-10A شرکت جنرال الکتریک است پروازهای این هواپیما از سال گذشته آغاز شده و بیشتر به منظور پروازهای داخلی کشور چین مورد استفاده قرار می گیرد.
شرکت کوماک، هواپیما C919 خود را برای هدف قرار دادن شرکت های بوئینگ و ایرباس و به طور خاص هواپیماهای A320 و 737MAX طراحی و تولید کرده است. این هواپیما از ظرفیت 168 صندلی بهره می برد و به دو موتور CFM LEAP-1C مجهز خواهد بود.
تا به امروز، 517 سفارش برای این هواپیما ثبت شده است که اکثر آنها از سوی شرکت های هواپیمایی چینی بوده است. قرار است اولین پرواز این هواپیما در سال آینده انجام و تا سال 2020 نیز آماده خدمت رسانی به مسافران شود.
ایرکوت ام سی-12، جدیدترین دستاورد مهندسان روسی محسوب می شود که قرار است جای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را حداقل در آسمان های این کشور بگیرد. این هواپیما در دو مدل به نام های MC-21-200 و MC-21-300 عرضه خواهد که به ترتیب 165 و 211 مسافر را در خود جای خواهند داد. دو موتور به نام های Aviadvigatel PD14 و PW1440G برای این هواپیما در نظر گرفته است که این دو مدل به یکی از این موتورها مجهز خواهند شد.
گفتنی است تاکنون 175 درخواست برای این هواپیما ثبت شده است که قطعاً به طور انحصاری در اختیار شرکت های هواپیمایی روسی قرار خواهد گرفت. جالب است که بدانید شرکت ایرکوت یکی از شرکای بوئینگ محسوب می شود که وظیفه تولید برخی از قطعات هواپیمای A320 را برعهده دارد و باید منتظر ماند و دید که این این دستاورد جدید، تاثیری بر ادامه این همکاری خواهد داشت یا خیر.
امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای علم و فناوری
مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.