پژو 3008؛ یورش یک شیر دیگر به ایران
با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :
از 2008 تا 3008
فروش 860,911 دستگاه خودرو در اروپا که نشان دهنده رشد تنها 1.3 درصدی به نسبت سال 2015 است و پژو را پایین تر از فولکس واگن، رنو، فورد و اوپل/ واکسهال، در جایگاه پنجمین برند پرفروش بازار خودروی اروپا در سال 2016 قرار می دهد، شاید آمار چشمگیری برای این خودروساز فرانسوی به حساب نیاید اما در رسیدن به این آمار نه چندان دلچسب نیز یک مدل، تاثیر بسزایی داشته و آن هم 2008 است؛ کراس اوور ساب کامپکتی که 2 سال گذشته، با میانگین فروش 155هزار دستگاه در سال و پشت سر رنو کپچر، دومین ساخته پرفروش این سگمنت نوظهور قاره سبز بوده است.
آوانگارد به سبک فرانسوی
یورش با مجهزترین تریم
به لطف افزایش فاصله بین دو محور به 2.675 میلیمتر و تغییری که در فرم اتاق صورت گرفته، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد و فضای باز نیز با افزایش تقریبا 90 واحدی، به 530 لیتر رسیده؛ حجمی که در صورت خواباندن صندلی های عقب، به 1.580 لیتر هم می رسد. با توجه به رویکردی که ایران خودرو در واردات مدل سدان خانوادگی 508 در مجهزترین تریم یعنی GT Line اتخاذ کرده و همچنین حضور رقبای اصلی در مجهزترین یا به اصطلاح بازاری ها فول ترین مدل، همین استراتژی را در واردات 3008 نیز شاهد خواهیم بود.
در مجهزترین تریم یعنی GT Line که البته متفاوت زا قدرتمندترین مدل GT (با موتور 2.0 لیتری توربودیزل 178 اسبی) است. تهویه اتوماتیک با کنترل دو منطقه ای، سیستم کابین مجازی (i-Cockpit) پژو متشکل از یک صفحه نمایش 12.3 اینچی قابل تنظیم به جای شانگرهای آنالوگ پشت فرمان و یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی ایستاده روی داشبورد، نویگیشن با نقشه های سه بعدی، سیستم تشخیص فرامین صوتی، پکیج Pack City 1 (شامل همیار پارک اتوماتیک به اضافه دوربین دید عقب و دید پرنده 350 درجه از اطراف خودرو)، پکیج Pack Safety Plus (شامل سامانه های هشدار نقاط کور راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خواب آلودگی راننده، هشدار ترافیک عبوری از پشت و نور بالای تطبیق پذیر)، چراغ های تمام LED جلو با قابلیت تغییر زاویه نورپردازی با توجه به زاویه فرمان، چرخ های 18 اینچی آلیاژی دو رنگ، صندلی برقی راننده با تنظیم گودی کمر و صندلی برقی سرنشین جلو با محفظه بار تعبیه شده در زیر آن نیز به لیست امکانات استاندارد 2008 اضافه می شود.
یک پیکربندی آشنا برای پیشرانه
3008 در نسل جدید به لطف زیرسازی پیشرفته EMP2، 100 کیلومتر سبک تر شده و با گستره ای از موتورهای بنزینی و دیزل کم حجم 1.2 تا 2.0 لیتری توربو عرضه می شود که محتمل ترین گزینه برای مدل های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، واحد 4 سلیندر 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژری است که با 162 اسب بخار (165 اسب بخار متریک) قدرت در دور 6000 و بیشینه 240 نیوتن متری گشتاور در دور 1400، متصل به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 8.9 ثانیه به خودرو می دهد.
با این پیکربندی پیشرانه مشترک با 2008 و 508 های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، 3008 مسافت هزار متر را در 29.9 ثانیه می پیماید و قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 206 کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این واحد یورو 6 نیز در شهر و جاده به ترتیب صدی 7.3 و 4.8 لیتر اعلام شده و با توجه به ظرفیت 53 لیتری باک و مصرف سوخت ترکیبی 5.7 لیتر در 100 کیلومتر، با هر بار سوختگیری کامل می تواند بُرد پیمایشی بالغ بر 930 کیلومتر برای 3008 متصور بود.
رُخ در رُخ بازار
عنوان شده که به دلیل تیراژ پایین داخلی سازی پژو 3008 برای ایران خودرو مقرون به صرفه نیست و از این رو قرار است به صورت CBU وارد کشور دو در کشور عرضه شود. با این حساب باید قیمتی در محدوده خودروهایی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج برای پژو 3008 متصور بود که در حال حاضر به ترتیب با قیمت شرکتی 195 و 189 میلیون تومان توسط آسان موتور و اطلس خودرو عرضه می شوند اما رقابت به همین جا ختم نمی شود چرا که عرضه قریب الوقوع اصلی ترین رقیب 3008 در قاره سبز یعنی نیسان قشقایی توسط جهان نوین آریا، بازار کراس اوورهای کامپیک در کشور را داغ تر نیز خواهد کرد.
MG GS که در حال حاضر در مدل های 2016 و 2017 با قیمت 172 و 162 میلیون تومان توسط مدیاموتورز عرضه می شود نیز در کنار نیوکوراندو 126.5 میلیون تومانی سانگ یانگ، آلترناتیوهای ارزان قیمت تر بازار کراس اوورهای کامپیکت کشور هستند.
هنوز زمان زیادی تا موعد محتمل ورود 3008 به بازار باقی مانده و برای گمانه زنی در مورد قیمت گذاری، کمی زود است اما آنچه که مسلم است، با توجه به نگاه سرد بازار به خودروهای فرانسوی و اقبال مساعدتری که ساخته های کره ای در بازار دارند، ایران خودرو قطعا باید فیتیله قیمت را به نسبت رقبا پایین بکشد؛ مخصوصا حالا که نگین خودرو با اعلام قیمت قطعی 199.5 میلیون تومان برای نسل جدید رنو کولئوس، یک کلاس ابعادی بالاتر از پژو 2008، معادلات قیمتی را در رده کراس اوورهای میدسایز تغییر داده است. لازم به ذکر است 3008 GT Line بدون آپشن های اضافه، در فرانسه قیمت 36,150 یورویی دارد که به پول خودمان تقریبا معادل 148 میلیون تومان می شود.