نقد خودرو

10 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی بلند

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

دو هفته نامه خودرو امروز: خودروهای شاسی بلند در ابتدای ورودشان، نقشی مکمل برای ادواتی همچون تراکتورها داشتند تا در زمین ها و مسیرهای بیراهه بتوانند تردد کنند و از طرفی سرعت حرکت بالاتری داشته باشند تا نقش خودرو سواری را نیز بازی کنند. از این رو خودروهای شاسی بلند هر روز طرفداران بیشتری پیدا کردند تا اینکه با معرفی جیپ گرند واگونیر در سال 1962 به عنوان اولین خودروی شاسی بلند لوکس، کم کم جنبه های رفاهی و سیستم های مختلف برای آسایش و راحتی سرنشینان نیز مورد توجه سازندگان این خودروها قرار گرفت.

امروزه می توان انبوهی از وسایل و تکنولوژی های مختلف را که همگی در جهت افزایش رفاه و راحتی سرنشینان این خودروها و قابلیت های حرکتی آنهاست را در این خودروها مشاهده کرد که در زیر به 10 تکنولوژی خاص تر در این میان اشاره می کنیم که برخی از آنها از نوآوری های اخیر هستند و برخی دیگر از دوست داشتنی ترین سیستم های کمکی برای بیراهه نوردی که روزی به عنوان یک آپشن قابل سفارش بودند.

قابلیت شناوری

 

10 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی بلند

 

یکی از لذت های بیراهه نوردی، رد شدن از مسیرهای رودخانه ای و آبراهه هاست. یکی از ویژگی هایی که امروزه شرکت های خودروسازی درباره محصول خود روی آن مانور می دهند، قابلیت شناوری بیشتر از رقبا در رودخانه ها و آبراهه هاست. لازمه این امکان، عایق بودن و اصطلاحا آب بندی بسیار خوب قسمت های پیشرانه است تا بتوان هر چه بیشتر در عمق رودخانه ها وارد شد. از معروف ترین خودروها که دارای بیشترین قابلیت شناوری هستند می توان به تویوتا لندکروز، بنز جی کلاس و رنجروور اسپرت اشاره کرد.

 

قفل دیفرانسیل

قفل دیفرانسیل یکی از مهم ترین و از طرفی کاربردی ترین آپشن هایی است که می توان امروزه روی اکثر خودروهای شاسی بلند دید و یا سفارش داد. سیستم کاری دیفرانسیل به گونه ای است که دو چرخ قرار گرفته در یک محور در عین حال که با هم رابطه فیزیکی دارند، مستقل از یکدیگر عمل می کنند تا خودرو مشکلی در عبور از پیچ مسیرها نداشته باشد اما همین ویژگی حیاتی دیفرانسیل باعث می شود تا در زمانی که خودرو در یک مهلکه قرار می گیرد، چرخی که در محل سست تری قرار دارد، نیروی بیشتری دریافت کند و در نتیجه خودرو زمینگیر شود اما وجود قفل دیفرانسیل باعث می شود تا نیرو به نسبت های خاصی که بسته به نوع قفل دیفرانسیل است، بین هر دو چرخ تقسیم شود تا در این حالت، با کمک چرخی که در محل سفت تری قرار دارد، خودرو بتواند به راه خود ادامه داده و از وضعیتی که به آن دچار است، خارج شود. 

کمک دوبل

 

10 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی بلند

 

سیستم تعلیق کارآمد و پر قدرت، یکی از لازمه های بیراهه نوردی با کمترین آسیب به خودرو، بالاترین سطح راحتی سرنشینان و از طرفی بیشترین قابلیت های حرکتی است. در گذشته برخی خودروها به صورت سفارشی دارای کمک فنرهای دوبل و دوگانه در محورهای خود بودند که امروزه این تکنولوژی روی برخی از خودروها مثل بنز G500-4×4 دیده می شود.

تقسیم نیرو

در دنیای خودروهای شاسی بلند، اولین اقدام برای تقسیم نیرو بین محورهای جلو و عقب با روی کار آمدن سیستم 4wd از نوع فول تایم انجام شد. این کار باعث می شد تا پایداری خودرو در مسیرهای لغزنده بیشتر شود و از طرفی توانایی خودرو در عبور از بیراهه ها، بالاتر برود. امروزه تکنولوژی تقسیم نیرو بین چرخ های خودرو در خودروهای شاسی بلند با اصالت، امری نسبتا عادی به شمار می رود و با این حال به یکی از مهم ترین ویژگی های این خودروها نیز تبدیل شده است.

پله ورودی به اتاق

 

10 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی بلند

 

می توان گفت اولین طرح ها از پله های متحرک برای ورود به اتاق را در واگن های مترو پیاده کردند تا امکان گیر افتادن پای مسافران بین واگن و زمین به حداقل برسد اما امروزه می توان این سیستم را روی خودرویی چون کدیلاک اسکالید مشاهده کرد و بعید نیست که این آپشن نیز به زودی در بین دیگر سازندگان خودروهای شاسی بلند شیوع پیدا کند. در این تکنولوژی با توقف خودرو و لمس درب ورودی، یک رکاب برای سوار شدن راحت تر سرنشین، از زیر خودرو بیرون می آید و دوباره به جای خود باز می گردد. این سیستم توسط کارگاه های تقویت و آماده سازی خودروها نیز روی خودروهای سفارشی پیاده می شود.

 

تکنولوژی صعود و پایین آمدن از تپه

یکی از پیشروترین سیستم هایی که در خودروهای آفرودی می توان دید، سیستم کمک به راننده برای صعود و فرود آمدن از سراشیبی های تند است. در سیستم صعود به تپه که می توان آن را سیستم کامل تری از Auto Hold دانست، با درگیری سریع ترمزها، امکان عقب رفتن خودرو در شروع حرکت به صفر خواهد رسید اما سیستم اصلی در این میان، سیستم کمک به پایین آمدن از سراشیبی هاست. در این حالت فقط نیاز است تا راننده با در دست داشتن فرمان، مسیر مورد نظر را بپیماید و دیگر فاکتورها مثل گاز و ترمز در اختیار سیستم قرار خواهد گرفت. این سیستم به دلخواه راننده فعال می شود و با کمک سنسورهایش، خودرو را به نحوی کنترل می کند که با کمترین سرعت، امکان سُر خوردن و لغزش به صفر برسد.

 

کنترل خودرو با گوشی

 

10 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی بلند

 

این سیستم اولین بار به صورت رسمی با رنجروور معرفی شده است و این در حالی است که برخی خودروهای برقی نیز این امکان را دارند. در رنجروور، راننده می تواند در عبور از یک مسیر سخت و پرچالش، از خودرو پیاده شده و با گوشی خود به کنترل و حرکت خودرو بپردازد. بی شد در این حالت راننده بیشترین تسلط را بر کنترل خودرو خواهد داشت ضمن اینکه در این وضعیت، راننده استرس و اضطراب داخل کابین بودن را نیز ندارد.

انتخاب نوع مسیر

همه می دانیم که چگونگی حرکت در یک مسیر برفی، شنی، سنگلاخ، گلی و … با هم تفاوت دارد و نیاز به گرفتن تدبیری مناسب برای داشتن بهترین کنترل و قدرت مانور است. در خودروهای شاسی بلند قدیمی این کار باید توسط راننده و طبق مهارت او انجام شود و این در حالی است که در خودروهای شاسی بلند امروزی این کار توسط انتخاب وضعیت های در نظر گرفته شده برای این حالت ها صورت می گیرد اما جالب ترین سیستم در این میان برای رنجروور است که با کمک سنسورها و حسگرهایش، تشخیص می دهد در چه مسیری در حال حرکت است و سیستم های حرکتی خود را بر این اساس تنظیم می کند.

اطلاعات مسیر

 

10 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی بلند

 

در گذشته، سیستم های آنالوگ برای نمایش شیب عرضی و طولی جاده در برخی خودروها وجود داشت. این سیستم امروزه به صورت دیجیتالی برای برخی خودروهای شاسی بلند در صفحه نمایش آنها وجود دارد که امکان مانور بیشتر را به راننده به خاطر اطلاع از وضعیت مسیری که در حال پیمایش است را می دهد.

دوربین جلو و اطراف

یکی از معضلات بیراهه نوردی، عبور از مسیرهای سنگلاخ و پر پیچ و خم است که باعث می شود گاهی اوقات راننده نتواند به درستی تشخیص دهد که از روی مانع در حال عبور است و یا از کنار آن؛ از این رو در برخی از خودروهای آفرودی، سیستم نمایش جلو خودرو پیاده شده است که از بهترین آنها، سیستم به کار رفته در رنجروور است. در این سیستم با کمک نمایشگرها، چرخ های جلو و مسیر پیش رو به نحوی شبیه سازی می شود که انگار راننده در حال نگاه کردن به مسیر بدون حضور موتور و درب موتور و دیگر قطعات اطراف آن است.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا