زناشویی 18+

راه‌هایی برای کنترل تنش‌های رایج عید میان همسران

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از زناشویی همراه باشید :

مقابله با استرس

نباید به عید اجازه دهید که میان شما و همسرتان جدایی بیندازد‎

 

عید نوروز هم می‌تواند فرصتی برای خوشی و شادی همسران باشد و هم فرصتی برای ترس آنها. استرس عید برای برنامه‌ریزی‌ها و مذاکره کردن‌ها که برای مثال، اول باید به خانه کدام یک از والدین برویم و یا فشار اقتصادی خریدها و هدیه دادن ها می‌تواند این روزها را برایتان ترسناک کند. اما شما نباید به عید اجازه دهید که میان شما و همسرتان جدایی بیندازد. 

 

۱۱ نکته زیر می‌تواند به گذراندن عید بدون استرس کمک کند، تا جایی که زمان زیادی را در جشن و سرور واقعی عید باشید.

 

هدیه دادن

سنت هدیه دادن می‌تواند به مقدار زیادی استرس اقتصادی و عاطفی بر همسران وارد کند. در مقیاس روان‌شناختی استرس هولمز و راهه، دو روان‌شناس برجسته در زمینه استرس، رسم و رسوم مراسم‌هایی از قبیل عید از تخلفات قانونی کوچک استرس‌زاتر شمرده شده است و رتبه استرس مشکلات اقتصادی که برای بسیاری از همسران با عید جفت می‌شود، با استرس مرگ یک دوست صمیمی برابر است. برای اینکه از این استرس نجات پیدا کنید روش‌های زیر را به کار ببندید:

 

یک بودجه برای تعطیلات عید تعیین کنید. با همدیگر به وضعیت مالی‌تان نگاه کنید و یک حدود واقعی برای خرج‌کردن در تعطیلات نوروز قرار دهید. روی یک صفحه کاغذ تمامی هزینه‌هایی را که احتمالا در تعطیلات خواهید داشت، بنویسید. دکتر ماریسون گرتز،‌ درمانگر خانواده از آمریکا، پیشنهاد می‌کند اگر نمی‌توانید با همسرتان بر سر بودجه تعطیلات به توافق برسید، از شخص ثالثی که یا از اعضای خانواده شما است یا از اعضای خانواده همسرتان و هر دو به او اعتماد دارید، کمک بگیرید.

  

یک فهرست داشته باشید و آن را دوبار بازبینی کنید. با همسرتان تصمیم بگیرید که به چه افرادی می‌خواهید هدیه بدهید. اگر بودجه‌ای که برای تعطیلات تعیین کرده‌اید کم است، نترسید. می‌توانید تعداد آدم‌هایی که باید برایشان هدیه بگیرید، کم کنید. برای مثال، به جای اینکه به هر یک از اعضای آن خانواده هدیه بدهید، به هر خانواده یک هدیه بدهید.

  

خلاق باشید. لازم نیست همه هدایایتان را از فروشگاه‌ها بخرید. پختن شیرینی یا درست کردن یک کادوی دست‌ساز به‌عنوان هدیه به بودجه‌تان کمک می‌کند و البته می‌تواند برای آنهایی که این هدایا را دریافت می‌کنند هم حائز اهمیت باشد.

 

برای خرید تا آخر اسفند صبر نکنید. خرید در روزها و دقایق پایانی سال که بسیار شلوغ است استرس‌زاست و اغلب چیز خوبی هم پیدا نمی‌کنید یا دایره انتخاب‌هایتان کوچک می‌شود. بنابراین،‌ همین امروز لباس‌ها و هدیه‌های عیدتان را بخرید. عید پنهانی به سوی شما نمی‌آید و زمان آن کاملا معلوم است، بنابراین دلیلی وجود ندارد که برای آن از قبل آماده نباشید. اگر جلوتر از موعد خریدهای عیدتان را انجام دهید، می‌توانید هم پولتان را پس‌انداز کنید و هم از استرس نجات یابید.

 

راه های کاهش استرس

اگر چیزهایی اعصابتان را سوهان می‌کشند، سریع از آن موقعیت بیرون بیایید‎

 

دید و بازدید

آراستن و نظافت خانه کار توان‌فرسایی است که همه خانواده‌های ایرانی قبل از سال نو آن را تجربه می‌کنند. اما آیا به فکر خویشاوندانتان هم هستید؟ می‌دانم که جوابتان چیست؟ نه! استرس تعطیلات سال نو برای برخی از همسران جوان با مخالفت‌هایی با والدین یا خویشاوندان همسر جفت می‌شود که می‌تواند استرس را افزایش دهد. هر فردی که ازدواج کرده می‌داند که این مسئله چقدر می‌تواند استرس‌زا باشد. بنابراین با استفاده از راهکارهای زیر نگذارید سال نو به کامتان زهر شود؛با همسرتان صحبت کنید.

 

مخالفت‌هــــــــا با خویشاوندان همسر یا می‌توانـــــد به همســـــرتان احساس مورد تهدید قرار گرفتن یا حالت دفاعی بدهد و به‌علاوه اگـــر همسرتان این کار را با والدین شما انجام دهد، همین احساس را به شما بدهد. صریح به همسرتان بگویید بدون قید و شرط او را دوست دارید و هر تنشی که در عید میان شما رخ ‌دهد(بزرگ یا کوچک) نمی‌تواند این احساس را تغییر دهد.

 

اگر چیزهایی اعصابتان را سوهان می‌کشند، سریع از آن موقعیت بیرون بیایید. یک پیاده‌روی در خارج از منزل یا گردش کوتاه در یک فروشگاه می‌تواند قبل از اینکه مسائل از کنترلتان خارج شوند، به شما فضای تنفسی که برای خونسرد ماندن نیاز دارید، بدهد.

 

برای آینده برنامه‌ریزی کنید. صبرکردن تا زمان عید نوروز برای آشکار شدن این‌که شما برای عید برنامه‌ریزی نکرده‌اید، می‌تواند موجب ناامیدی یا رنجش از خویشاوندان و خانواده همسر شود. بنابراین برای تعطیلات عید همراه با همسرتان از قبل برنامه‌ریزی کنید و حتی می‌توانــــــد خویشاوندان‌تان را از این برنامه آگاه کنید.

 

به درون نگاه کنید. گاهی اوقات، مهم نیست که کدام یک از خویشاوندانتان ترش‌رو و ناسازگار هستند. شما ممکن است نتوانید آنها را تغییر دهید، ‌اما می‌توانید خودتان و واکنـش شخصی‌تان به موقعیت‌ها را تغییر دهید.

 

با هم از عید لذت ببرید.

عید نوروز آغاز فصل بهار است. بهار با همه زیبایی‌هایی که دارد می‌تواند هر دقیقه از اوقات شما را لذت‌بخش کند. برای این‌که این زیبایی‌ها را ببینید و از آن لذت ببرید، لازم است به معنای واقعی عید در کنار هم بودن را به عنوان یک زوج پی ببرید. روش‌های زیر در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند:

 

در مورد انتظارات‌تان بحث کنید. هر کسی یک شیوه تربیتی یا انتظاری دارد که عید نوروز را برای او تعریف می‌کند. با همسرتان در مورد انتظارتان از سنت‌ها و مراسم عید نوروز که برای شما معنای بسیار زیادی دارد،‌ صحبت کنید. با هم می‌توانید سنت‌ها و آداب جدیدی را ایجاد کنید که شامل انتظارات هر دویتان است تا جایی که هیچ‌کدام احساس این را نداشته باشد که عید برایش جلای کمی داشته است.

 

فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، با هم قسمت کنید. این کار نه‌تنها باعث سریع‌تر انجام‌شدن کارها می‌شود، بلکه فرصتی است برای با هم بودن و لذت‌بردن از جنبه دیگری برای گرامی‌داشتن سنت عید نوروز.

 

بخشنده باشید. با مهربانی‌کردن به دیگران در ایام عید نوروز، می‌توانید به جوهر اصلی آغاز فصل بهار دست یابید. در این روزها به افرادی که مدت‌هاست به دلایل گوناگون با آنها تماسی نداشته‌اید تلفن بزنید یا پیششان بروید. به بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری سالمندان بروید. این کارها شکوه فصل بهار را برای همه بیش از پیش می‌کندو احساس بسیار خوبی به شما می‌بخشد.

 

منبع: مجله سپیده دانایی

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زناشویی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا