علمی و فناوری

کفپوش اپوکسی و پلی یورتان، تحولی در ساخت و سازهای داخلی

ساختمان سازی یکی از صنایع و کسب و کارهایی است که امروزه بیش از گذشته از اهمیت و سود بیشتری برخوردار شده است. صنعت ساختمان سازی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود و در موازات آن اصول ایمنی نیز جدی تر و بیشتر شده و البته علم ساختمان سازی نیز با آن حرکت کرده و پیشرفت می کند. در ساختمان سازی شاید دو عامل را بتوان بسیار جدی قلمداد کرد، اولی ایمنی و مطمئن بودن سازه و دومی زیبایی ظاهری و نما ساختمان در این مقاله ما قصد داریم شما را با چند تکنولوژی جدید از ساختمان سازی که هم در ایمنی اهمیت دارند و هم زیبایی آشنا کنیم.

بدون شک با توجه به پیشرفت روز افزون علم در صنایع گوناگون خصوصا صنعت ساختمان سازی، ما نیز باید خود را به مرحله ای برسانیم که در تمامی ساختمان های نوساز و جدید، از جدیدترین تجهیزات ممکن همچون کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان استفاده شود.

 

کفپوش اپوکسیکفپوش اپوکسی

 اهمیت کفپوش اپوکسی در سازه های جدید

پیش از این که درباره ی مزایا و اهمیت کفپوش اپوکسی صحبت کنیم، اجازه دهید تا  ابتدا توضیح دهیم که کفپوش اپوکسی چیست و چگونه ساخته می شود. کفپوش اپوکسی یک کفپوش دو جزئی است که دارای خواص مقاومتی بسیار بالا و ضد حریق می باشد، این کفپوش که از فرمولی مشابه با فرمول بتن ساخته می شود از مواد قلیایی و اسیدهای روغنی و چربی ها تشکیل شده است.

تمام این ترکیبات باعث می شود که این کفپوش حالتی شفاف و روان پیدا کند؛ نکته ی جالب درباره ی کفپوش اپوکسی این است که روغن به کار رفته در آن ضد حریق بوده و به هیچ وجه مشتعل نمی شود. کفپوش اپوکسی در سالن های ورزشی، سالن های نمایش، پارکینگ ها، بیمارستان ها، پاریکنگ های فرودگاهی و…. مورد استفاده قرار می گیرد. بدون شک باید اعتراف کرد استفاده از کفپوش های اپوکسی، آغازی برای مدرنیته شدن در صنعت ساختمان خواهند بود.

 

کفپوش اپوکسیکفپوش اپوکسی

 

بد نیست بدانید که در صورت تقاضای کاربر، در زمان تولید این کفپوش با اضافه کردن موادی که خاصیت های گوناگون همچون ضد اسید دارند، می توان کفپوش های مقاوم تری در برابر موارد مختلف ایجاد نمود؛ بطور مثال در صورت اضافه شدن ترکیبات ضد اسید می توان این کفپوش ها را در محیط های آزمایشگاهی و حساس تر هم بکار برد.

عکاظ خاورمیانه ازجمله شرکت هایی است که همواره در حوزه تولید کفپوش های اپوکسی، ضد حریق، پلی اوره و… فعالیت داشته و هدف از تاسیس آن در حقیقت برداشتن گامی درجهت بروز نمودن شیوه های قدیمی و سنتی در صنعت ساختمان سازی است.

 

انواع عایق های رطوبتی بام

پشت بام یکی از مهمترین بخش های ساختمان محسوب می شود و باید از لحاظ ایمنی دارای مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. اصلی ترین مسئله ای که پشت بام را تهدید می کند، رطوبت ناشی از بارش باران و برف است و دومی مسئله ی آتش سوزی است، عایق رطوبتی بام یکی از مهمترین نکات ایمنی است که باید در ساخت ساختمان حتما به آن توجه شود.

 

عایق رطوبتی بام (ایزوگام)عایق رطوبتی بام (ایزوگام)

 

عایق رطوبتی بام انوع مختلفی دارد، که قدیمی ترین نوع آن قیرگونی می باشد، این نوع از عایق که از قیر و گونی تشکیل شده است مقاومت چندانی ندارد و در سازه های جدید از آن استفده نمی شود بهترین عایق رطوبتی بام، ایزوگام ها هستند و در مدرن‌ترین برج ها از آنها استفاده می شود.

 

زیبایی ساختمان

مسلما در زیبایی ساختمان دو مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، اولی رنگ و دومی نمای به کار رفته در ساختمان یا به عبارتی دیگر رنگ نما در ساختمان نقش اصلی در زیبایی ساختمان را ایفا می کند. رنگ نما به چند دسته تقسیم می شود که تقریبا همه ی ما با برخی از آنها آشنا هستیم.

یکی از مهمترین کاربردهای این رنگ نماها علاوه بر زیبایی ترکیبات خاص آن است که موجب می شود در زمان آتش سوزی گازهای خنک کننده خاصی را از خود متصاعد کنند کا تا حد قابل قبولی می تواند در برابر آتش سوزی و حرارت بالا مقاومت نماید.

کفپوش پلی یورتانکفپوش پلی یورتان

 

مسئله ی دیگری که در زیبایی ساختمان وجود دارد کفپوش های مختلف هستند یکی از این کفپوش ها که همی تواند ضدحریق باشد و هم به عنوان عایق رطوبتی به کار رود کفپوش پلی یورتان است که از درخشش و زیبایی آن چند برابر کفپوش اپوکسی می باشد، کفپوش پلی یورتان معمولا در گران ترین برج و سازه ها دیده می شود.

بد نیست بدانید که این کفپوش ها از مقاومت بسیار بالایی نسبت به هرگونه خط و خش بهره مند می باشند. این ویژگی مهم سبب شده تا از این نوع کفپوش ها بطور گسترده ای در سالن های ورزشی، همایش، اجتماعات و… استفاده گردد. گفتنی است کفپوش های پلی یورتان از الاستیسیته(انعطاف) بسیار بالایی برخوردار هستند.

کفپوش پلی یورتانکفپوش پلی یورتان

 

امیدواریم در آینده نه چندان دور از این کفپوش ها، ضد حریق ها، رنگ نماها و… در تمامی ساخت و سازهای داخلی سطح کشورمان استفاده شود تا ما نیز به نوعی با جدیدترین فناوری روز دنیا در حوزه صنایع پوششی ساختمان پیش برویم.

منبع:

http://www.otaq.ir

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا