گردشگری

سفر به آبشار آیینه رود

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

عکس های آبشار آیینه

آبشار «آیینه رود» در تنگه «روح افزا» که در نزدیکی شهر دماوند است

 

برای فرار از گرمای تابستان و گذراندن آخر هفته در منطقه ای خنک، دامنه های جنوبی البرز انتخابی نزدیک و مناسب است. این کوه ها در عین نزدیکی به تهران، دارای آبشارها، چشمه ها و رودخانه های پرآب و خنکی هستند که هم می توان از هوای معتدل و تمیزشان لذت برد، هم این که پایی در آب خنک زد و گرمای تابستان را به رودخانه خروشان سپرد؛ گرچه برخی نقاط این منطقه بسیار معروف هستند، اما هستند مناطقی که آخر هفته خلوتی دارند.

آبشار «آیینه رود» در تنگه «روح افزا» که در نزدیکی شهر دماوند است، از آبشارهای زیبای منطقه به شمار می رود که گردشگران خسته از هوای تابستان را به ویژه در آخر هفته ها به سوی خود می کشاند. این آبشار که هم فاصله اش از تهران کم است و هم پیاده روی کوتاه و راحتی دارد، می تواند مقصد یکی از سفرهای یک روزه ساکنان تهران و شهرهای اطراف باشد.

راحتی دسترسی با وسایل نقلیه عمومی هم، از دیگر مزیت های این منطقه است. قدم زدن در تنگه روح افزا و تماشای فرود آب و لمس خنکای رودخانه در مرداد واقعا روح افزاست.

  

عکس های آبشار آیینه

آبشار آیینه رود به زلالی آبش شهره است

 
در کناب آب و آیینه
آبشار آیینه رود که به زلالی آبش شهره است، در ارتفاعات البرز قرار گرفته؛ جایی خوش آب و هوا که سفر به آن ناحیه در تابستان، بسیار لذت بخش خواهدبود. این آبشار زیبا با 30 متر ارتفاع، آبی بسیار خنک دارد و می توانید با رعایت جوانب احتیاط خود را تا زیر آن هم برسانید.

از دست ندهید
چشمه اعلا: اگر از شهر دماوند وارد جاده «مُشا» شوید که به طرف جاده هراز می رود، همین که از دماوند خارج می شوید منطقه توریستی «چشمه اعلا» در سمت چپ تان است و می توانید لحظاتی را هم در آنجا بگذرانید؛ آب این چشمه که از دل صخره ای می جوشد، حاصل انباشت برف های زمستانی منطقه دماوند است.

 

ت,عکس های آبشار آیینه

آبشار آیینه رود در دو کیلومتری شمال شرق شهر دماوند است

 
چطور برسیم؟
گذر از شهر دماوند: آبشار آیینه رود در دو کیلومتری شمال شرق شهر دماوند است. از تهران که خارج شوید کمتر از 60 کیلومتر با آن فاصله خواهیدداشت.

از تهران: وارد آزادراه تهران- پردیس شوید و کمربندی بومهن را هم رد کنید تا به «گیلاوند» و سپس شهر دماوند برسید. در آن جا باید وارد بلوار شهید بهشتی در سمت چپ تان شوید.

از سمنان و گرمسار: ساکنان استان سمنان هم می توانند از جاده سمنان- فیروزکوه یا جاده ایوانکی- آبسرد- دماوند، خود را به شهر دماوند رسانده، در همان ابتدا، وارد بلوار شهید بهشتی در سمت راست شان شوند.

وسایل نقلیه عمومی: اگر سوار خط دو مترو شوید و در ایستگاه انتهایی اش (ایستگاه فرهنگسرا) پیاده شوید، می توانید سوار تاکسی های شهر دماوند شده، آن جا هم تاکسی دربست به مقصد آبشار بگیرید و برای ساعت برگشت تان هم با راننده هماهنگ کنید.

عکس های آبشار آیینه

مسیر رسیدن به آبشار آیینه رود هم طبیعتی بسیار دیدنی دارد

 
چطور برگردیم؟
مسیر روح افزا: برای رسیدن به آبشار آیینه رود باید به محله روح افزا در شهر دماوند بروید و سپس خود را به تنگه روح افزا برسانید.

مسیر رسیدن به آبشار آیینه رود هم طبیعتی بسیار دیدنی دارد.

رسیدن به پای آبشار: وارد بلوار بهشتی که شدید، چهار میدان را که سر راه تان است، مستقیم رد کنید تا در نهایت وارد بلوار شهرداری شوید. در انتهای این بلوار باید خیابان روح افزار ار در سمت راست تان انتخاب کنید و وقتی هم به خانه های مسکونی محله روح افزا، در دامنه کوه رسیدید باید وارد خیابان سمت راست تان شوید که از شهر خارج می شود و به طرف آبشار می رود. این مسیر خاکی، دو کیلومتر است، از اواسطش به بعد، رودخانه را در سمت راست جاده خواهیددید. در انتهای این مسیر باید خودرو را پارک کرده و یک پیاده روی یک کیلومتری در سمت چپ تان و به طرف شمال داشته باشید تا در تنگه روح افزا و از کنار مسیر آب، به آبشار آیینه رود برسید. موقعیت آبشار E52.0920 و N35.7357 است.

 

عکس های آبشار آیینه

آبشار آیینه رود تقریبا 30 متر ارتفاع دارد

 
مسیر پیاده روی: در محلی که از خودرو پیاده می شوید، مسیر رو به رویتان که به طرف شرق می رود، تنگه «گروبار» نام دارد که رودخانه ای در کف آن جاری است و یکی از مسیرهای کوهپیمایی به طرف دریاچه های «تار» و «هَویر» است، اما تنگه ای که در سمت چپ تان به طرف شمال می رود، درختان بید و گردو و اُرس را خواهید دید که برخی از آن ها بسیار بزرگ و کهنسال هستند. این تنگه در مجاورت دشت «مزار» است و آب جاری در آن، از کوه «میان رود» سرازیر است که پلکان های ایجاد شده در مسیر، این آبشار زیبا را خلق کرده اند.
 
آبشار: آبشار آیینه رود تقریبا 30 متر ارتفاع دارد و در منطقه ای مرتفع، که حدود دو هزار و 100 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، واقع شده است. آب آبشار بسیار خنک است و با توجه به زلالی آّش، نام آیینه رود برازنده اش است. هوای خنک منطقه هم به شما کمک می کند که کوهپیمایی راحتی داشته باشید.
 
در انتخاب کفش برای این سفر یک روزه، حواس تان باشد که بعضی جاها شاید لازم باشید درون آب راه بروید. علاوه بر این، یک کوله پشتی کوچک و سبک هم با خود ببرید که بتوانید غذا و لباس اضافه و… با خود حمل کنید.

سوغاتی دماوند: علاوه بر سیب دماوند که معروف است، در این فصل می توانید گیلاس، زردآلو، آلبالو و گردوی محلی هم از باغداران منطقه بخرید. همچنین عسل دماوند هم مرغوب است و بسیاری از کندوداران، عسل های خود را در حاشیه جاده به مسافران و گردشگران می فروشند.

  
منبع: ماهنامه همشهری سرزمین من / برترین ها

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا