علمی و فناوری

پیشرفته‌ترین سلاح‌های ساخته شده توسط نازی‌ها

برترین ها – ترجمه از حسین علی پناهی: در اواخر جنگ جهانی دوم بود که نازی ها تلاش ها و آزمایشاتی برای ساخت سلاح هایی بسیار بزرگ و قدرتمند را آغاز کردند تا با استفاده از آن ها ورق را برگردانده و یک بار برای همیشه جهان را به تسخیر خود در آورند. از تانک های تهاجمی غول آسا به اندازه یک ساختمان چهار طبقه گرفته تا جنگنده بمب افکن هایی که شباهت زیادی به هواپیماهای مدرن داشتند، آن ها سعی داشتند قدرتمندترین سلاح های جهان از هر نوعی را بسازند. بر کسی پوشیده نیست که هیتلر قصد داشت دنیا را تسخیر کنید و برای رسیدن به این هدف هر دری را امتحان کرد.

 

اما نازی ها فرصت کافی برای اتمام پروژه های تسلیحایت جاه طلبانه خود نداشته و تنها در برخی از موارد موفق به ساخت نمونه های اولیه سلاح های مرگبار خود شدند. بعدها طرح های اولیه این سلاح ها پیدا شده و در معرض دید عموم قرار گرفت. بدون شک این سلاح ها اگر ساخته می شدند ورق در میدان نبرد برگشته و آلمانی ها پیروز نبردها می شدند. در ادامه این مطلب شما را با برخی از سلاح های سری و فوق پیشرفته ای که نازی ها در طول جنگ جهانی دوم در حال ساخت آن ها بودند آشنا خواهیم کرد.

10- هورتن هو 229

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


این روزها استفاده از جت های بمب افکن در نیروی هوایی بسیار رایج است اما باید بدانید که نازی ها اولین کسانی بودند که تصمیم گرفتند از این تکنولوژی پیشرفته استفاده کنند. هورتون هو 229 (Horten Ho 229) یکی از ابرسلاح هایی بود که توسط مهندسان آلمانی در طول سال های جنگ جهانی دوم ساخته شد. این بمب افکن یکی از پنهانکارترین هواپیماهای آن دوران بود که می توانست بدون دیده شدن توسط رادارهای دشمن وارد هر منطقه ای بشود.

 

این نمونه اولیه می توانست یک کیلوگرم مواد منفجره را با سرعت یک کیلومتر در ساعت به مسافت یک کیلومتر حمل کند. مشکل اصلی این بمب افکن مصرف سوخت آن بود. اگر چه هیتلر دستور تولید انبوه این بمب افکن را داده بود اما به دلایل مختلفی این کار امکان پذیر نشد. تنها چند نمونه اولیه از این بمب افکن ساخته شد که هنوز هم برخی از آن ها در موزه نگهداری می شوند.

 

9- لندکروزر پی.1000 راته

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


ارتش آلمان نازی همواره به خاطر تانک های قدرتمندش مورد ستایش قرار گرفته است. از این رو خیلی طول نکشید که مهندسان نظامی این کشور به فکر ساخت بزرگ ترین و قدرتمندترین تانک جهان افتادند. این تانک که «لندکروزر پی. 1000 راته» (Landkreuzer P.1000 Ratte) نام داشت قرار بود نزدیک به 42 متر طول داشته و به اندازه یک ساختمان چهار طبقه نیز بلند باشد.

 

وزن این تانک یک میلیون تن بوده و بزرگ ترین تانکی بود که انسان می توانست تصورش را بکند. اگر چه طرح ساخت این تانک خیلی زود در ژوئن 1942 توسط ادوارد گروتین مدیر کمپانی کراپ مورد تایید قرار گرفت اما در عمل ساخت چنین تانکی امکان پذیر نبوده و طرح ساخت آن به بایگانی فرستاده شد. علاوه بر این با توجه به وزن این تانک، وسیله ای نظامی و کارآمد محسوب نمی شد زیرا حمل و نقل آن بسیار مشکل بوده و خیلی زود توسط نیروهای دشمن رویت می شد.

 

8- توپ شوِرر گوستاو

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


توپ «شورر گوستاو» (Schwerer Gustav) تنها یکی از ابرسلاح هایی بود که توسط نازی ها ساخته شد و در واقع می توان آن را بزرگ ترین توپی که در تاریخ بشریت ساخته شده و با آن شلیک شده است نامید. این توپ قادر به پرتاب گلوله ای به قطر 800 میلیمتر بوده و وزن آن چنان سنگین بود که باید از طریق راه آهن با سرعتی بسیار پایین منتقل می شد. این توپ برای از بین بردن خطوط دفاعی مرز فرانسه موسوم به «ماژینو لاین» در اواخر دهه 1930 توسط کمپانی کراپ ساخته شد. گلوله های این توپ 7 تن وزن و خود توپ نیز بیش از 1.350 تن وزن داشت. برای سر هم کردن اجزای این توپ به 250 نفر خدمه نیاز بود که باید سه روز متوالی برای آماده کردن آن تلاش می کردند.

 

این سلاح نیز مانند بسیاری از سلاح های این لیست بسیار بزرگ و سنگین و البته عجیب و غریب بوده و در میدان نبرد کارآیی نداشت و از همه مهم تر این که هدفی بسیار واضح برای بمب افکن های دشمن بود. با این وجود از این توپ در محاصره سواستوپول و استالینگراد استفاده شد اما تنها پس از شلیک 40 گلوله محل آن توسط نیروهای متفقین شناسایی شده و این توپ غول پیکر از طریق بمباران نابود شد.

 

7- توپ فوق سنگین وی 3

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها

 


این سلاح در اصل برای از بین بردن شهر لندن طرح ریزی شد. البته این اولین تلاش نازی ها نبود زیرا آن ها قبلاً نیز برای هدفی مشابه از راکت های وی 2 و هواپیماهای دارای موشک های هدایت شونده وی 1 بهره برداری کرده بودند اما ظاهراً نتیجه کار رضایت بخش نبود.

 

این سیستم پیچیده پرتابی می توانست 300 گلوله به طول 3 متر را در مدت یک ساعت تا مسافت 165 کیلومتر شلیک کند. این سلاح ساخته شده و برای استفاده از آن به مرز منتقل شد تا برد آن به شهر لندن برسد اما خیلی زود متفقین متوجه خطر شده و با بمباران این سیستم بخش های اصلی آن را از کار انداختند. بدین ترتیب نیروهای آلمانی از تلاش برای بازسازی توپ وی 3 دست کشیدند.

 

6- بمب ضد کشتی هدایت شونده فریتز ایکس

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


این بمب در سال 1943 برای از بین بردن کشتی های متفقین در دریای مدیترانه ساخته شد و امروزه نیز از نمونه های پیشرفته تر آن در نیروهای دریایی کشورهای مختلف استفاده می شود. نکته جالب و هوشمندانه در مورد این بمب این بود که حتی پس از شلیک نیز بر اساس شرابط و از طریق دستوراتی که به آن منتقل می شد نیروهای آلمانی می توانستند مسیر آن را تغییر دهند.

 

این قابلیت دقت در اصابت به هدف را افزایش داده و باعث می شد که تلفات جانبی به کمترین حد ممکن برسد. در آن زمان از یک دستگیره کنترل رادیویی برای هدایت این بمب استفاده می شد و این تکنولوژی چنان جدید و قدرتمند بود که متفقین را به وحشت انداخته بود.

 

5- زیردریایی های یو بوت راکت انداز

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


برای حمله به آمریکایی ها، نازی ها طرح های متعددی را امتحان کردند که هیچ کدام به نتیجه دلخواه منتهی نشد. اما یکی از این طرح ها بسیار جاه طلبانه و پیشرفته بود: استفاده از زیردریایی های یو بوت راکت انداز. اما مشکل این بود که این سیستم پرتاب راکت دقت کافی نداشته و نمی توانست به خوبی در دریا مسیریابی کند. بعدها نیز تلاش شد که از راکت های وی 2 بر روی این زیردریایی ها استفاده شود که آن هم موفقیت آمیز نبود. سپس آلمانی ها کار را بر روی نسل جدیدی از یو بوت ها آغاز کردند که به دلیل شکست در جنگ و پایان آن نتوانستند آن را تکمیل نمایند.

 

4- تانک پانزر 8 ماوس

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


تانک پانزر 8 ماوس (The Panzer VIII Maus) یکی دیگر از سلاح های قدرتمند ارتش آلمان نازی بود که توسط فردیناند پورشه طراحی شده و با بیش از 145 تن وزن عبور دادن آن از روی پل ها و در مسافت های طولانی بسیار دشوار بود.

 

از این رو ناگهان یک ایده خلاقانه دیگر به ذهن پورشه رسیده و طرحی ساخت که بر اساس آن تانک می توانست بدون هیچ کمک یا مشکلی از رودخانه ها عبور کند. اما باز هم معلوم شد که این تانک تنها در آب های با عمق کمتر از 14 متر عمق توان حرکت داشت. اما در ادامه نیز این طرح به دلیل کاربردی نبودن کنار گذاشته شد و نمونه های اولیه نیز توسط متفقین کشف شده و نابود گردید.

 

3- یو بوت های ایکس ایکس آی

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


یوبوت های آلمانی را باید نمونه های اولیه زیردریایی های پیشرفته کنونی جهان دانست. یو بوت ها که به شدت سریع بودند صدها کشتی، کشتی سوخت رسان، کشتی یدک کش و کشتی جنگی متفقین را غرق کردند. این زیردریایی های آلمانی بسیار بی سر و صدا بوده و براحتی می توانستند خود را به نزدیکی کشتی های دشمن رسانده و ناگهان حمله ای برق آسا و مخرب را آغاز نمایند. یو بوت هایی که نیروی دریایی آلمان در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار داد نسبت به نمونه های قبلی بسیار پیشرفته تر بودند.

 

یک نمونه از این زیردریایی ها که به آن «الکتوبوت» (Elektoboote) گفته می شد بسیار پیشرفته و مخوف بوده و برای مدت زمان بسیار زیادی می توانست در عمق آب منتظر شکار خود باقی بماند. سیستم ایکس ایکس آی که در این زیردریایی به کار رفته بود نیز بسیار پیشرفته بود. در واقع این زیردریایی ها به اژدرهایی با خاصیت بارگیری هیدرولیک بودند و به استفاده از سیستم هدایت صوتی به سمت هدف شلیک می شدند که دیگر نیازی به پریسکوپ های عمقی برای حمله نداشت.

 

2- جت های جنگنده مسراشمیت ام ای- 262 سوالو

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


جت جنگنده مسر اشمیت ام ای-262 سوالو اولین جت جنگنده در جهان بود که عملیاتی شد. اگر چه این جنگنده بسیار سریع و قدرتمند بود اما از نقص موتوری رنج می برد. این جنگنده اولین پروازهای خود را در سال 1943 و زمانی که لوفت وافه می خواست برد خود را گسترش دهد مورد استفاده قرار گرفت. این جنگنده قدرت هوایی بسیار بالایی را در اختیار نیروی هوایی آلمان نازی قرار داد. بعدها هیتلر دستور داد که در طراحی این جنگنده تغییراتی ایجاد شود اما زمانی که این تغییرات به سرانجام رسید دیگر جنگ پایان یافته بود.

 

1-سلاح خورشیدی

 

 

پیشرفته ترین سلاح های ساخته شده توسط نازی ها


شاید عجیب ترین سلاحی که کمتر کسی می تواند به آن فکر کند سلاح خورشیدی است. اگر چه این سلاح ساخته نشد اما تلاش هایی برای ساخت آن انجام گرفت. نازی ها برای تسخیر جهان می خواستند آینه ای به قطر یک و نیم متر را به مداری ثابت بالاتر از کره زمین فرستاده به نحوی که بتوان اشعه های خورشید را کنترل کرده و آن ها را بر روی اهدافی بزرگ مانند یک شهر متمرکز کرد. اگر چه این طرح بسیار جاه طلبانه بنظر می رسد اما ایده آن بسیار غیرعملی بوده و خیلی زود کنار گذاشته شد.

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا