دانستنیهای گیاهان و حیوانات

راهنمای مراقبت از گربه های ملوس

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

گربه یکی از حیوانات خانگی بسیار محبوب در سرتاسر جهان است. اما، قبل از تصمیم به قبول کردن سرپرستی یکی از آن ها، بهتر است با روش های مراقبت از گربه ها آشنا شوید. با ما همراه باشید تا در این مطلب در مورد مراقبت از این حیوانات ملوس، متفکر و گاهی بی اعصاب بیشتر بدانید.

 

همان طور که اشاره کردیم، گربه یکی از پرطرفدارترین حیوانات خانگی است. دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد، اما شاید استقلال ذاتی این حیوان و عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه و خسته کننده برجسته ترین آن ها باشد. اگر به تازگی تصمیم گرفته اید که گربه ملوس و زیبا را به جمع خانواده خود اضافه کنید، بهتر است با مراقبت های لازم آن آشنا شوید.

 

راهنمای مراقبت از گربه خانگی,مراقبت و نگهداری از گربه

پیش از خریدن یکی از این دوست داشتنی ها، سری هم به پناهگاه های حیوانات بزنید

 

قبل از هر چیز، اگر مایل به پذیرش سرپرستی یکی گربه هستید، پیش از خریدن یکی از این دوست داشتنی ها، سری هم به پناهگاه های حیوانات بزنید و از آن جا دوست خود را انتخاب کنید.

 

می دانستید نگه داری از گربه فواید خودش را دارد؟ از این فواید چیزی می دانید؟ مطلب فواید نگه داری از گربه های دوست داشتنی را از دست ندهید.

 

مراقبت از گربه ها – تغذیه

پیشنهاد ما این است غذای گربه خود را از میان محصولات با کیفیت و نام های شناخته شده انتخاب کنید. دامپزشک ها می‌توانند با بررسی شرایط گربه، رژیم غذایی مورد نیاز آن را به شما معرفی کنند. عواملی همچون سن، میزان فعالیت و سطح سلامت بر میزان و نوع غذای مصرفی گربه تاثیر گذار هستند.

 

گربه ها برای سلامت قلب و چشم خود به نوعی اسید آمینه اصلی به نام تورین (Taurine) نیاز دارند. بهتر است غذای انتخابی شما متناسب با وضعیت زندگی گربه و حاوی میزان متعادل تورین باشد.

توصیه می کنیم تحت هر شرایطی آب تمیز و تازه را در دسترس گربه قرار دهید و کاسه آب گربه را به صورت روزانه پر کنید.

 

جایزه‌های خوراکی نباید بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد رژیم غذایی گربه را تشکیل دهند.

برخی از افراد به گربه‌هایی که غذای خود را نمی‌خورد و یا حالش خوب نیست، غذای بچه می‌دهند.  در این صورت حتما اطمینان حاصل کنید که غذای بچه حاوی پودر پیاز یا سیر نباشد. این دو ماده می‌توانند منجر به مسمومیت گربه عزیزتان شوند.

اگر علائم رخوت، استفراغ، اسهال و یا امتناع از خوردن غذا بیشتر از دو روز ادامه پیدا کرد، بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

مراقبت از گربه,نحوه مراقبت از گربه

گربه ها برای سلامت قلب و چشم خود به نوعی اسید آمینه اصلی به نام تورین نیاز دارند

 

بلند کردن گربه

هیچگاه گربه خود را از گردن و یا پاهای جلویی بلند نکنید. در عوض برای این کار، یک دست خود را پشت پاهای جلویی و دست دیگر را جلوی پاهای عقبی بگذارید و به آرامی گربه را بلند کنید.

 

مسکن حیوان خانگی شما

حیوان خانگی شما باید جایی تمیز و خشک در منزل برای خود داشته باشد تا بتواند استراحت کند و بخوابد. کف تخت خواب گربه خود را با یک پتوی نرم و گرم و یا یک حوله بپوشانید. دقت کنید که به صورت مداوم آن را بشویید. توصیه می‌کنیم که گربه خود را در داخل منزل نگه دارید زیرا گربه های بیرون به اندازه گربه‌های داخل خانه عمر نمی‌کنند. گربه‌هایی که بیرون می روند در معرض آسیب‌های مختلف از طرف ماشین ها و انسان ها و نیز خطر دعوا با دیگر گربه ها و سگ های ولگرد قرار دارند. ضمنا، احتمال ابتلای گربه های بیرون به کک و کینه و انواع بیماری‌های عفونی بیشتر است.

 

پیرایش

گربه ها عموما خود را تمیز نگه می دارند و به ندرت به حمام نیاز دارند. اما، توصیه می شود که به صورت منظم آن ها را شانه کنید. این کار موی گربه را تمیز نگه می دارد و میزان ریزش مو آن را کاهش می‌دهد. همچنین، شانه کردن موی گربه به صورت منظم از به وجود آمدن گلوله های مو در گلوی گربه هم جلوگیری می کند.

 

راهنمای نگهداری از حیوانات خانگی, تغدیه مناسب گربه ها

به صورت منظم گربه ها را شانه کنید

 

شناسنامه

اگر اجازه می دهید گربه از خانه خارج شود، حتما یک قلاده و نشان مشخصات برای او تهیه کنید. در هنگام خرید قلاده دقت کنید که خاصیت کشسانی داشته باشد تا در صورت گیر کردن قلاده به چیزی، گربه بتواند خود را آزاد کند. چه گربه داخل منزل باشد و چه خارج از آن، بهتر است که نشان نام برایش تهیه کنید و یا از یک میکروچیپ استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید از پیدا شدن و بازگشت دوستتان به جمع خانواده اطمینان حاصل کنید.

 

ظرف خاک

تمامی گربه های خانگی به یک ظرف خاک نیاز دارند تا به ندای طبیعت پاسخ دهند. این ظرف باید در محلی آرام و در دسترس قرار داده شود. پیشنهاد می‌کنیم در خانه‌های چند طبقه، در هر طبقه یک ظرف خاک قرار دهید. همچنین، از جا به جایی ظرف تا جایی که ممکن است خودداری کنید و تنها در صورت الزام این کار را انجام دهید. برای این کار، هر روز ظرف را اندکی جا به جا کنید تا گربه خیلی تغییر را احساس نکند. توجه داشته باشید که که گربه‌ها از ظرف خاک های کثیف و به هم ریخته استفاده نمی کنند. پس حداقل روزی یک بار مدفوع گربه را از ظرف خاک بردارید. همچنین، برای صرفه جویی در میزان خاک مصرفی، هفته ای یک بار خاک را با یک تمیز کننده ملایم بشویید و مجددا از آن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام تمیز کردن ظرف خاک از آمونیاک و مواد خوشبو کننده، خصوصا اسانس لیمو استفاده نکنید. اگر گربه از ظرف خاک استفاده نمی‌کند، دامپزشک خود را در جریان بگذارید. گاهی اوقات عدم استفاده از ظرف خاک ممکن است به دلیل مشکلی در سلامتی گربه باشد که نیاز به درمان دارد.

 

خراشیدن

گربه ها به طور کلی نیاز به خراشیدن دارند. این کار باعث می شود که لایه قدیمی تر ناخن جدا شود و ناخن‌ها تیز شوند و سطح صافی داشته باشند. کوتاه کردن ناخن ها گربه هر دو یا سه هفته در خراشیدن به دست انسان و نیز مبلمان خانه آسیبی نرساند. یک اسکرچر خوب برای گربه تهیه کنید که حداقل ۹۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. اسکرچر باید آن قدری مستحکم باشد که در هنگام استفاده نلرزد و تکان نخورد و سطح آن نیز با جنسی سخت پوشیده شده باشد.

 

نگهداری از حیوانات خانگی,نگهداری و پرورش گربه

یک اسکرچر خوب برای گربه تهیه کنید که حداقل ۹۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد

 

سلامت

توصیه می کنیم حتما سالی یک بار گربه را پیش دامپزشک ببرید تا چک آپ شود و واکسن‌های سالانه خود را دریافت کند. همچنین، در صورت بروز صدمه و جراحت، بلافاصله گربه را به دامپزشک نشان دهید.

 

داروها و سموم

هیچ‌وقت از داروهایی که توسط دامپزشک تجویز نشده استفاده نکنید. اگر احتمال می دهید که گربه ماده ای سمی را بلعیده، بلافاصله دامپزشک خود را در جریان بگذارید.

 

عقیم سازی

گربه ها را می توان از پنچ ماهگی عقیم کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از دامپزشک خود مشاوره بخواهید.

 

مراقبت و نگهداری از گربه, شیوه مراقبت از گربه

گربه ها را می توان از پنچ ماهگی عقیم کرد

 

واکسن ها

دامپزشک با توجه به سن و سلامت گربه واکسن های مورد نیاز او را پیشنهاد خواهد کرد. دقت کنید که این واکسن ها به موقع به گربه داده شوند.

 

غذای گربه با کیفیت

ظرف غذا

ظرف آب

اسباب بازی

برس

شانه

قلاده و برچسب شناسایی

اسکرچر

ظرف خاک و خاک

ظرف جا‌به‌جایی

تخت‌خواب با پتو یا حوله

 

منبع : blog.bamilo.com

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا