علمی و فناوری

عواقب یک جنگ هسته ای برای سیاره زمین چیست ؟

 

میزان تخریب انفجارهای هسته ای,درباره جنگ هسته ای

مرگ در اثر آلودگی رادیواکتیو یعنی مرگ و میری بیشتر از مرگ و میر کل جنگ جهانی اول

 

دونالد ترامپ کره شمالی را به چنان حمله سخت و آتشینی تهدید کرده که جهان تاکنون به خود ندیده‌است،‌ و این تهدید آشکار به استفاده از قدرتمند‌ترین سلاح های کشتار جمعی آمریکا علیه کره اشاره دارد.

 

براساس گزارش ساینس الرت، بسیاری از متخصصان تحلیل‌گر دفاعی باور دارند خطر یک تقابل هسته ای در اروپا شبه قاره‌ هند در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

 

از سویی دیگر به تازگی 122 کشور عهدنامه سازمان ملل متحد درباره منع سلاح های اتمی را در نیویورک امضا کرده اند، این معاهده بازدارنده استفاده از سلاح های اتمی را علیه دیگر کشورها ممنوع می کند و می تواند اولین قدم در مسیر احیای تلاش ها برای خلع سلاح اتمی باشد.

 

حامیان این معاهده معتقدند حتی جنگ هسته ای بسیار کوچک و منطقه ای می تواند فاجعه و بحران انسانی جهانی به بار آورد اما از سویی دیگر گروهی از محققان معتقدند عوارض این سلاح‌ها چنان که گفته می شود فجیع و شدید نخواهد بود.

 

اما نتایج تحقیقی جدید نشان می‌دهد کوچک ترین درگیری های هسته‌ای می تواند براشرایط اقلیمی و آب و هوایی زمین تاثیری مخرب به جا بگذارد. بیشترین مطالعه روی سناریوی جنگ هسته‌ای میان هند و پاکستان صورت گرفته است در شرایطی که 100 کلاهک هسته‌ای که به نسبت مقیاس‌های امروزی تعدادی ناچیز است، در مناطق شهری منفجر خواهند شد. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند این سناریو به دلیل درگیری های موجود میان دو کشور و وجود 220 کلاهک هسته ای در این دو منطقه، امکان پذیر است.

 

پیش بینی های انجام شده از وقوع چنین سناریویی از مرگ 20 میلیون انسان در عرض یک هفته خبر می دهند، مرگ در اثر آلودگی مستقیم رادیواکتیو و این یعنی مرگ و میری بیشتر از مرگ و میر کل جنگ جهانی اول.

 

اما انفجارهای هسته ای می توانند مناطق بسیار وسیعی را نیز به آتش بکشند و این باعث تزریق حجم کلانی از ذرات معلق و خاکستر به اتمسفر زمین خواهد شد. در سناریوی هندوستان-پاکستان، 6.5 میلیون تن خاکستر به اتمسفر زمین خواهد رفت و مسیر نور خورشید به زمین را مسدود خواهد کرد و به این شکل دمای سطحی سیاره افت خواهد کرد، افتی که می تواند برای بیش از یک دهه ادامه داشته باشد.

 

خسارت های زمینی چنین جنگی می تواند به زنجیره غذایی جهانی آسیبی جبران ناپذیر وارد کند. براساس یک مطالعه علمی، درصورت وقوع چنین سناریویی میزان تولید ذرت آمریکا طی 10 سال پس از جنگ 12 درصد کاسته خواهد شد. در چین نیز میزان تولید برنج 17 درصد و میزان تولید ذرت 16 درصد کاهش خواهد یافت.

 

با درنظر گرفتن اینکه ذخایر غلات جهان کمتر از 100 روز از مصرف جهانی را تامین می کنند، در صورت کاهش میزان تولید بیش از دو میلیارد انسان در آستانه قحطی و گرسنگی قرار خواهند گرفت.

 

اگر چه جنگ هسته‌ای احتمالی میان آمریکا و کره شمالی، به دلیل محدودیت کلاهک های کره شمالی، جنگی کوچکتر خواهد بود، اما همچنان می‌تواند به مرگ انسان هایی بسیاری بیانجامد و خسارت های زمینی و اقلیمی ناشی از آن برای سال ها سلامت انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

 

سناریوی جنگ هسته‌ای میان آمریکا و روسیه فاجعه بارتر از دیگر سناریو‌ها است. زیرا بیشتر سلاح های هسته ای روسی و آمریکایی 10 تا 50 برابر قدرتمند‌تر از بمبی هستند که هیروشیما را به نابودی کشاند.

 

درصورت وقوع چنین نبردی 150 میلیون تن خاکستر به اتمسفر زمین تزریق خواهد شد و چنین حجم خاکستری می‌تواند دمای زمین را هشت درجه کاهش دهد و آغازگر زمستانی هسته ای شود، فصلی که در آن تولید غذا متوقف شده و اکثیرت نسل بشر با گرسنگی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

 

منبع : hamshahrionline.ir

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا