زنان

علت پارگی کیسه آب جنین در بارداری چیست و چه علائمی دارد؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از زنان همراه باشید :

پارگی کیسه آب جنین,علت پارگی کیسه آب جنین,کیسه آب جنین

 سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر پاره شدن کیسه آب جنین را افزایش می دهد

 

علل و نشانه های پارگی کیسه آب جنین در بارداری
پارگی زودرس کیسه آب زمانی رخ می‌دهد که کیسه غشای حامل جنین و مایع آمنیوتیک قبل از زایمان پاره شود. در اغلب موارد پارگی کیسه آب باعث شروع فرآیند زایمان شده و مداخله بیشتری لازم نیست. (در برخی موارد، انقباضات و دردهای زایمانی خود به خود آغاز نمی‌شود و القای زایمان لازم است). اما یک مشکل بزرگ‌تر، “پارگی زودرس کیسه آب قبل از ترم” است که در آن پارگی کیسه آب قبل از هفته 37 بارداری رخ می‌دهد.

 

دریافت مراقبت‌های کامل دوران بارداری، داشتن تغذیه مناسب و اجتناب از سیگار کشیدن می‌تواند احتمال بروز پارگی زودرس کیسه آب قبل از ترم را کاهش دهد.

عوامل زیر شما را بیشتر در معرض خطر پارگی کیسه آب قرار می‌دهد:
– سیگار کشیدن در دوران بارداری
– سابقه پارگی قبلی کیسه آب
– ابتلا به بیماریهای مقاربتی خاص
– عفونت باکتریایی واژن
– جدا شدن جفت
– خونریزی مزمن واژن در دوران بارداری
– چندقلوزایی

 

علائم و نشانه‌ های پارگی کیسه آب در بارداری
علامت پارگی کیسه آب، نشت و خروج مایع از واژن است. راه تشخیص نشت مایع آمنیوتیک از ادرار این است که بوی آن را استشمام کنید. اگر بوی آن مانند بوی آمونیاک باشد، احتمالاً ادرار است. اما اگر دارای بوی تا حدودی شیرین باشد، احتمالاً مایع آمنیوتیک می‌باشد. اگر احتمال پارگی کیسه آب وجود دارد، با پزشک خود تماس بگیرید تا فوراً تحت معاینه و بررسی قرار بگیرید.

آیا پارگی کیسه آب نگران کننده است؟
خطر عمده پارگی زودرس کیسه آب قبل از ترم، وقوع زایمان زودرس است که با خطرات خاصی برای شما و نوزادتان همراه است. خطرات دیگر شامل عفونت مایع آمنیوتیک است و اگر سر جنین هنوز به سمت دهانه رحم نچرخیده باشد، خطر پایین افتادگی و یا فشردگی بند ناف وجود دارد.

 

پارگی کیسه آب جنین,علت پارگی کیسه آب جنین,بارداری

  بسیاری از زنانی که دچار پارگی زودرس کیسه آب می‌شوند، دارای عوامل خطر نیستند

 

عوامل
در اغلب موارد، علت پارگی زودرس کیسه آب ناشناخته است. برخی از علل یا عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– عفونت‌های رحم، دهانه رحم یا واژن
– کشش بیش از حد غشای آمنیوتیک
– سیگار کشیدن
– سابقه عمل جراحی و یا بیوپسی (نمونه‌برداری) گردن رحم
– سابقه پارگی زوردرس کیسه آب و پارگی زودرس کیسه آب قبل از ترم در بارداری قبلی

** بسیاری از زنانی که دچار پارگی زودرس کیسه آب می‌شوند، دارای عوامل خطر نیستند.

پس از پارگی کیسه آب‌ چه اتفاقی می‌افتد؟
انجام یک آزمایش ساده در بیمارستان می‌تواند پارگی کیسه آب شما را تأیید کند. پزشک‌تان دهانه رحم شما را معاینه خواهد کرد تا ببیند آیا شل‌تر شده و شروع به گشاد شدن کرده است یا خیر. اگر پزشک وقوع پارگی زودرس کیسه آب قبل از ترم را تأیید کند، لازم است تا زمان تولد نوزادتان در بیمارستان بستری شوید.

پارگی کیسه آب بعد از 37 هفته بارداری
اگر بارداری شما از هفته37 گذشته است، نوزادتان آماده به دنیا آمدن است و بزودی باید وارد مرحله زایمان شوید. هر چه شروع زایمان بیشتر طول بکشد، خطر ابتلا به عفونت بیشتر است. شما می‌توانید مدت کوتاهی صبر کنید تا زمانی که زایمان شما شروع شود و یا اینکه می‌توانید داروهایی برای القای زایمان دریافت کنید. در زنانی که در عرض 24 ساعت پس از پارگی کیسه آب زایمان می‌کنند، احتمال ابتلا به عفونت کمتر است. بنابراین اگر زایمان شما شروع نمی‌شود، القای زایمان برای شما ایمن‌تر است.

  

پارگی کیسه آب جنین,خطرات پارگی کیسه آب جنین,کیسه آب جنین

 اگر فکر می‌کنید که کیسه آب شما پاره شده بلافاصله با پزشک تماس بگیرید

پارگی کیسه آب بین هفته 34 و 37  بارداری
اگر شما بین هفته 34 و 37 بارداری دچار پارگی کیسه آب خود شوید، پزشک شما به احتمال زیاد روش القای زایمان را پیشنهاد خواهد داد. برای نوزادتان ایمن‌تر است که چند هفته زودتر به دنیا بیاید تا شما نیز در معرض خطر عفونت قرار نگیرید.

پارگی کیسه آب قبل از هفته 34 بارداری
اگر کیسه آب شما قبل از هفته 34 پاره شود، مشکل شما جدی‌تر خواهد بود. اگر هیچ نشانه‌ای از عفونت وجود ندارد، پزشک ممکن است زایمان شما را با استراحت در بستر به تعویق بیندازد. شما همچنین داروهای استروئیدی را برای کمک به سرعت رشد ریه‌های نوزادتان دریافت خواهید کرد. اگر ریه‌های نوزادتان قبل از به دنیا آمدن، زمان بیشتری برای رشد داشته باشد، وضعیت سلامت نوزاد شما بهتر خواهد بود.

 

شما همچنین برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، داروی آنتی‌بیوتیک دریافت خواهید کرد. شما و جنین‌تان تحت مراقبت و کنترل دقیق در بیمارستان قرار خواهید گرفت. پزشک ممکن است برای بررسی ریه‌های جنین آزمایشات لازم را انجام دهد. هنگامی که ریه‌ها به اندازه کافی رشد کرده‌اند، پزشک القای زایمان را شروع خواهد کرد.

پیشنهادات
– اگر فکر می‌کنید که کیسه آب شما پاره شده بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. برخی از چیزهایی که باید به آن توجه کنید این است: مایع خارج شده چه رنگی است؟ آیا به رنگ روشن است یا به رنگ روشن همراه با ذرات سفید، قهوه‌ای یا سبز است؟

– بوی آن چگونه است؟ لطفاً لباس خود را که مایع آمنیوتیک شما روی آن ریخته برای بررسی دقیق‌تر نگه دارید.

به تغذیه مناسب خود ادامه دهید. زیرا به زودی نوزادتان متولد خواهد شد. پس سطح انرژی خود را بالا نگه دارید. شما باید سیستم ایمنی بدنتان را برای خود و نوزادتان قوی نگه دارید.

– دمای بدن خود را در هنگام شروع پارگی کیسه آب چک کنید و هر چند ساعت یکبار تا زمان تولد نوزادتان دمای بدن خود را کنترل کنید.

– از تماس و لمس کردن ناحیه تناسلی خود با دست یا هر چیز دیگر خودداری کنید. هیچ چیزی را در داخل واژن خود وارد نکنید، زیرا شما و نوزادتان هر دو در معرض عفونت قرار دارید.

– از فرد دیگری بخواهید تا دستشویی را قبل از استفاده شما و هر چند ساعت پس از آن، تمیز کند.
– دستهای خود را قبل و بعد از دستشویی بشویید. از دستمال توالت سفید و غیر معطر برای پاک کردن خود (از جلو به عقب) استفاده کنید.

– از دستشویی‌های عمومی استفاده نکنید.

– برخی از پرستاران پس از هر بار اجابت مزاج به شما توصیه می‌کنند دوش بگیرید.

– در صورت امکان، از لباس زیر یا نورا بهداشتی استفاده نکنید. اگر شما نیاز به استفاده از نوار بهداشتی دارید، هر چند ساعت یکبار آن را تعویض کنید. برخی از زنان لباس می‌پوشند و برای نشیمنگاه خود از پوشک یا پارچه تمیز استفاده می‌کنند، به این ترتیب می‌توانند مرتباً آن را تعویض کنند و همچنین می‌توانند مقدار خروج مایع را اندازه‌گیری کنند.

-250 میلی‌گرم ویتامین C را هر چند ساعت یکبار (حداکثر 2 گرم در 24 ساعت) مصرف کنید.

– مصرف مایعات خود را افزایش دهید (مایعات می‌تواند به تجمع مجدد مایع آمنیوتیک کمک کند). همچنین مقدار مصرف نمک خود را بالا نگه دارید.

– اگر مایع دفع شده هر چیزی غیر از مایع شفاف باشد و دارای هر گونه حساسیت به لمس در رحم / شکم خود و دارای هر نوع ترشحات بدبو هستید، همچنین اگر درجه حرارت بدنتان بالاتر از 38 درجه و ضربان قلب شما تند است، فعالیت جنین شما غیر طبیعی است و شما از وجود مشکلی نگران هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

– همیشه به حرکات جنین خود توجه کنید، اگر در این زمینه نگران هستید، بهتر است طبق جدول زمانی عمل کنید.

– ریلکس باشید و استراحت کنید. به بدن خود رسیدگی و توجه کنید.

در صورت وقوع زایمان زودرس چه باید کرد؟
 اگر دچار پارگی زودرس کیسه آب شوید، پزشک‌تان ایمن‌ترین کاری را که می‌توانید انجام دهید، به شما خواهد گفت. زایمان زودرس با برخی خطرات همراه است، اما بیمارستانی که در آن زایمان خواهید کرد، نوزادتان را به واحد ویژه نوزادان نارس خواهد فرستاد.

 

منبع: drsamami.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زنان

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا