کامپیوتر ، موبایل ، اینترنت

انواع کامپیوتر

انواع کامپیوتر

آشنایی با کامپیوترها:

کامپیوتر وسیله ای الکترونیکی است که اطلاعات و یا داده را ویرایش می کند و این توانایی را دارد که داده ها را ذخیره، بازیافت و پردازش کند. از کامپیوتر می توان برای تایپ یک سند و فرستادن ایمیل و یا جستجو در اینترنت استفاده کرد. همچنین  می توانید از آن برای محاسبات و حسابداری و مدیریت داده ها و حتی بازی کردن و یا کارهای دیگر استفاده نمائید.

کار با کامپیوتر:
برای شروع کار با کامپیوتر، شاید ذخیره سازی اطلاعات بسیار اسرارآمیز به نظر می رسد. تمام مدل های کامپیوتر دارای  دو بخش اصلی هستند :
سخت افزار چیست ؟
هر بخش از کامیپوترکه توسط شما قابل مشاهده و قابل لمس کردن باشد را گویند.
مثل مادر بورد  و مانیتور و یا کیبورد (صفحه کلید) و ….

نرم افزار چیست ؟
هر برنامه ای از کامپیوتر و اجزای آن که به سخت افزار می گویند که هر لحظه چه کاری باید انجام شود. مثل ویندوز و word ….

هر وسیله ای که برای کامپیوتر خودتان خریداری کنید جزو این دو دسته بندی سخت افزار و نرم افزار به حساب می آید. اما وقتی که راجع به این موارد مطالبی را آموختید خواهید دید که چقدر ساده هستند. اولین کامپیوتر الکترونیکی  (ENIAC)در سال 1946 عرضه شد. آنها  1,800فوت بوده و وزن آن 30 تن بود.
اما انواع دیگر کامپیوترها چه هستند؟
اکثر افراد وقتی نام کامپیوتر را می شنوند یاد کامپیوترهای خانگی می افتند مثل کامپیوتر شخصی و یا لپ تاپ.کامپیوترها انواع مختلفی دارند و در اندازه و نوع متفاوت هستند و در زندگی روزمره ما نقشهای متفاوتی را ایفا می کنند مثل زمانی که از دستگاه خودپرداز پول دریافت می کنید و یا در مغازه سبزی فروشی خرید می کنید و یا از ماشین حساب استفاده می کنید و یا از کامپیوتر برای تایپ متنی استفاده کنید همه نمونه این موارد هستند.

کامپیوترهای خانگی

خیلی از افراد هستند که از کامپیوتر در خانه و مدرسه و یا  کتابخانه از آن استفاده می کنند. می توانند آنها بزرگ، کوچک و یا متوسط باشند که معمولا هم روی میز قرار داده می شوند. وقتی که دیگر اجزا مثل ماوس، مانیتور، صفحه کلید را به کامپیوتر اضافه کردید حالا یک کامپیوتر شخصی خواهید داشت.
اکثر کامپیوترها به راحتی ارتقا داده می شوند و قابل گسترش دادن هستند و اینکه می توان بخش جدید را به آنها اضافه کرد. دیگر مزیت آنها کم قیمت بودن آنهاست. اگر کامپیوتر و لپ تاپ را با مشخصه های یکسان با هم مقایسه کنید، می بینید که کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت تر هستند.
بعضی از آنها طوری طراحی شده اند تا جای کمتری را اشغال کنند و اغلب به آنها اصطلاح همه چیز دریک مجموعه  all-in-one desktop computers داده میشود.

لپ تاپ ها Laptop

دومین نوع کامپیوترها که بسیار شناخته شده است لپ تاپ ها هستند و یا به اصطلاح کامپیوتر همراه هستند. لپ تاپ ها باطری دارند و یا     بصورت AC-Power (کامپیوترهای شخصی قابل حمل) هستند که به نسبت کامپیوترهای خانگی قابل حمل می باشند و این امکان را به شما می دهد که هر کجا بخواهید از آنها استفاده کنید.
همانطور که می دانید این کامپیوترهای قابل حمل، کوچک بوده و به راحتی نمی توان به اجزای درون آنها دسترسی پیدا کرد. یعنی اینکه نمی توانید آنها را مثل کامپیوترهای شخصی ارتقا دهید. اما می توانید به آنها  RAMو یا هارد دیسک اضافه کنید.
بعضی مواقع به آنها هم Notebook Computer گفته می شود .

سرورهاServers

سرور کامپیوتری است که اطلاعات را به دیگر کامپیوترها در شبکه ارائه می دهد. اکثر کسب و کارها دارای فایل سرور هستند که کارکنان می توانند برای ذخیره و یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات از آنها استفاده کنند. یک سرور می تواند مثل یک کامپیوتر شخصی و یا بزرگتر از آن باشد.
یک سرور نقش اساسی را در اینترنت بازی می کند آنها جایی هستند که صفحات وب در آنجا ذخیره شده اند. وقتی که شما روی لینکی از صفحه جستجو کلیک می کنید در واقع سرور وب ، آن صفحه ای را که می خواهید برای شما باز می کند.

دیگر انواع کامپیوترها
امروزه انواع بسیار زیادی از کامپیوترها وجود دارد که می توانید تهیه کنید وبعضی از آنها حتی کوپکتر از لپ تاپ ها هم هستند. دراینجا مثال های دیگری هم وجود دارد:

کامپیوترهای تبلت: با استفاده از این صفحه حساس لمسی برای تایپ کردن و جهت یابی استفاده شده است. از آنجا که به ماوس و یا صفحه کلید نیاز ندارند کامپیوترهای تبلت راحتتر از کامپیوترهای لپ تاپ قابل حمل هستند.

تلفن همراه: بعضی از تلفن های همراه نیز مثل کامپیوتر ها می توانند کارهای مشابه هم انجام دهند مثل جستجو در اینترنت و یا بازی کردن. به این تلفن ها به اصطلاح smartphones گفته می شود.

کنسول بازی:یک کنسول بازی نوعی از کامپیوتر است که مخصوص بازی کردن است، اگرچه آنها بسیار کامل مثل کامپیوترها شخصی نیستند اکثر کنسول های جدید مثل نینتندوNintendo Wii به شما این امکان را می دهد که غیر از بازی کردن در اینترنت هم جستجو کنید.

تلویزیون ها: درحال حاضر بعضی از تلویزیون ها کارکردهایی دارند که به شما این امکان را می دهند که به تمام اطلاعات اینترنت هم دسترسی داشته باشید.

PC و Mac: کامپیوترهای شخصی به دو صورت  PCو Mac هستند. هر دو مدل دارای کارکردی کامل هستند و آنها دارای نگاهی و کارایی متفاوتی هستند و اکثر افراد یا یکی و یا دیگری را ترجیح می دهند.
این نوع از کامپیوتر دراصل با IBM PC  در سال 1981 ساخته شد و دیگر شرکت ها هم شروع به ساختن کامپیوترهایی از این نوع کردند که به آنها هم IBM PC Compatible  گفته می شد. که اغلب کوتاه شده کلمه PC به آنها گفته می شد). امروزه این نوعی از کامپیوترهای شخصی است که با سیستم عامل ویندوز هم کار می کنند.
Mac: سیستم عامل مک در سال 1984 تعریف شد، این کامپیوتری بود که بسیار جلوه های زیبای گرافیکی داشت و یا GUI که به آن Gooy گفته می شد. تمام کامپیوترهای مک در کمپانی Apple ساخته شده اند و تقریبا همه آنها از سیستم عامل  Mac OS Xاستفاده می کنند.
اگرچه PC را می توان جزء IBM PC Compatible  دانست و این اصطلاح را می توان به هر کامپیوتر شخصی نسبت داد که شامل کامپیوترهای Mac می شود.

منبع : آموزش کامپیوتر

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا