گردشگری

گورستان کولون؛ قبرستانی که مردم با استخوانهای مردگان عکس می گیرند (+ تصاویر)

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

گورستان کولون,گورستان کولون هاوانا,قبرستان کولون هاوانا

گورستان کولون هاوانا

 

قبرستانی که مردم با استخوان‌های بیرون زده‌اش عکس می‌گیرند! + تصویر
همه ما تا به حال به گورستان های مختلف رفته ایم و خیلی برایمان عادی است و شاید برخی از ما باشیم که از بودن در چنین جاهایی ترس بر جانمان می افتد. به هر حال فرقی نمی کند که جزو کدام دسته هستید، با رفتن به گورستان کولون که اسکلت افرادی که در آن دفن شده اند دیده می شود، حتما شوک زده شده و می ترسید. این قبرستان از آن دست جاهایی است که هیچ کس با آرامش خاطر آنجا را ترک نخواهد کرد.

گورستان کولون هاوانا
گورستان کولون در هاوانای کوبا نامش را از کریستوفر کلمبوس گرفته است و شهرت آن به خاطر یادبود و مقبره های معروفی است که در آن قرار دارد؛ البته ویژگی دیگر این گورستان این است که تعداد مرده هایش بسیار بیشتر است. شاید باورتان نشود اما از زمانی که گورستان کولون در سال ۱۸۷۶ افتتاح شد، بیش از ۱ میلیون نفر در اینجا دفن شده اند. این گورستان یکی از فعالترین‌ها در نوع خودش است که هرچه از افتتاح آن می گذشت، افراد بیشتر و بیشتری برای خاکسپاری به اینجا آورده می شدند.

 

گورستان کولون,گورستان کولون هاوانا,قبرستان کولون هاوانا

قبرستان کولون هاوانا

 

اما در نهایت این قبرستان جای خالی اش تمام شد! برای اینکه قبرهای تازه ای برای افرادی که به تازگی مرده بودند ساخته شود، مسئولین گورستان مجبور به نبش قبر شدند و قبرهای ۳ ساله به قبل را در جعبه جای دادند. اما در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، برای جا باز کردن قبرها، کار عجیب تری انجام گرفته بود. به گفته بسیاری از مردم، استخوان های مردگان به روش بسیار غیر محترمانه ای به بیرون ریخته و روی هم سوار می شد که همین هم باعث این شد که به مرور در بخشی از این قبرستان، جایی بوجود بیاید که پر از استخوان مردگان است.

 

گورستان کولون,گورستان کولون هاوانا,قبرستان کولون هاوانا

گورستان کولون هاوانا یکی از قبرستان های عجیب

هاوانا قبل از گورستان کولون
در زمان گذشته، قبل از آنکه گورستان کولون ساخته شود، هاوانا یک مکان رسمی برای دفن مردگان و خاکسپاری نداشت و به جای آن، افرادی که مرده بودند را در دخمه های کلیسای محلی قرار می دادند که در آنجا آرام بگیرند. در سال ۱۸۰۶ اولین گورستان رسمی هاوانا به نام اسپادا (Espada) ساخته شد. این گورستان به این دلیل به وجود آمد که جمعیت مردگان شهر بسیار زیاد شده بودند و زمین کلیسا جای بیشتری برای دفن آن ها نداشت.

در اواسط دهه ۱۸۰۰، بیماری وبا در سراسر آسیا تا اروپا، بریتانیای کبیر، آمریکا و همچنین چین و ژاپن شیوع پیدا کرد و در نتیجه آن، متاسفانه میلیون ها نفر بیمار و در نهایت کشته شدند. با مرگ این تعداد انسان، گورستان های سراسر دنیا با سیل عظیمی از جسدهای مردمی که وبا آن ها را از پای در آورده بود، پر شد و گورستان اسپادای هاوانا هم به همین وضعیت دچار شده و مرده ها دیگر جایی برای دفن شدند نداشتند. هنگامی که شیوع وبا در سال ۱۸۶۸ تشدید شد، ساکنان هاوانا متوجه شدند که آن‌ها به یک قبرستان بزرگ برای دفن عزیزانشان نیاز دارند. کمتر از یک دهه بعد، گورستان کولون افتتاح و گورستان اسپادا بسته شد.

اما این که مردم خیالشان بابت مرده ها و افتتاح گورستان جدید راحت باشد، چندان طول نکشید. تاریخ برخی از عکس هایی که در متن مشاهده می کنید، نشان می دهد که اسکلت های بیرون ریخته شده در دهه ۱۸۹۰ نیز وجو داشت یعنی تنها کمتر از ۲۰ سال قبل از اینکه گورستان کولون افتتاح شود.

گورستانی با استخوان های دور ریخته شده!
اگر بخواهیم بیشتر در مورد این قبرستان عجیب صحبت کنیم باید سری به قیمت قبرها در آن زمان بزنیم. با مطالعه منابع مختلفی در مورد این گورستان، اینطور نتیجه گیری می شود که قیمت هر قبر برای اجاره «۵ ساله» در آن زمان، حدودا ۱۰ دلار بوده که قیمت کمی هم محسوب نمی شد. حالا اگر شانستان خوب بود و می توانستید برای ۵ سال بعد این پول را صرف کنید، جای مردگانتان راحت بود؛ اما اگر خانواده ای از عهده مخارج بعدی بر نمی آمد، استخوان های فرد مرده بیرون کشیده می شد و در یک گوشه قبرستان که پر از استخوان های افراد مختلف بود، ریخته می شد.

به این ترتیب خانواده های زیادی که نمی توانستند پول اجاره های بعدی را برای قبرستان پرداخت کنند، شاهد این بودند که افرادی نبش قبر کرده و استخوان های افراد را به بیرون می کشیدند. همه استخوان های مردگان، همان جایی که گفته شد روی هم تلنبار می گشت و حالت عجیبی را پدیدار آورده بود.

 

گورستان کولون,گورستان کولون هاوانا,قبرستان کولون هاوانا

گورستان کولون هاوانا

این استخوان های روی هم ریخته شده به مرور آنقدر معروف شد که افراد زیادی به این گورستان می آمدند تا این جاذبه را ببینید. از جمله کسانی که زیاد برای دیدن این جاذبه وهم آلود به اینجا می آمدند، سرباز های آمریکایی بودند که در طول جنگ اسپانیا-آمریکا در سال ۱۸۹۸، مقرشان در این منطقه بود.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کارت پوستال هایی که در متن مشاهده می کنید هم توسط همین سربازها درست شده است. آن ها با این اسکلت و استخوان ها عکس ها می انداختند و از آن یک کارت درست کرده و برای خانواده هایشان می فرستادند؛ عکس هایی که سربازان را در حالی نشان می داد که روی تپه ای از استخوان های تلنبار شده ایستاده اند و در دست هایشان جمجمه های مردگان بیچاره دیده می شد.

 

گورستان کولون,گورستان کولون هاوانا,قبرستان کولون هاوانا

جعبه های اجساد

برخی از سربازها پا را کمی فراتر گذاشتند و با استخوان ها شروع به رژه رفتن در سطح شهر می کردند که حس و حال خوبی به مردم نمی داد. در نهایت ژنرال بروک، فرمانده ارتش آمریکا دستور دارد که این کارها را متوقف کرده و روی استخوان های گورستان کولون را بپوشانند.

 

این توده های استخوان از آن زمان به بعد دیگر اضافه نشدند اما هر زمان که هوس کردید به این گورستان سری بزنید و دلتان کمی ماجراجویی می خواست، می توانید قبرستان را دور زده، به پشت بروید و در آنجا می توانید بقایای این استخوان ها را که جعبه جعبه شده و منتظر شما هستند، مشاهده کنید… البته اگر نمی ترسید که این مردگان به یکباره زنده شوند!!!

منبع: eligasht.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا