علمی و فناوری

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

برترین‌ها – ترجمه از الهام مظفری: هرچیز پایانی دارد و مشاغل هم استثنا نیستند. بسیاری از کار‌های دستی جای خود را به کار‌های مکانیکی و کار‌های ذهنی جای خود را به کامپیوتر‌ها داده اند و برخی دیگر هم به کلی ناپدید شده اند، چون دیگر نیازی به آن‌ها نبوده است. مثلا، دیگر نیازی به نواختن پیانو در سینما‌ها نیست و چراغ‌های خیابان خودشان روشن می‌شوند. در این مطلب با مشاغلی آشنا می‌شوید که در ۱۰۰ سال اخیر از بین رفته اند.

بیدار کن‌ها

این حرفه در بریتانیا و از زمان انقلاب صنعتی رایج بوده و در برخی مناطق این کشور تا سال ۱۹۷۰ وجود داشته است. بیدار‌کن‌ها با یک چوب بلند به پنجره‌ها می‌زدند تا مردم را برای رفتن به سرکار بیدار کنند. شاید از خودتان بپرسید خودشان را چه کسی بیدار می‌کرد؟ هیچکس، آن‌ها روز‌ها می‌خوابیدند و شب‌ها بیدار بودند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

نوازندگی در سینما‌

این شغل در دوران فیلم‌های صامت محبوب بود که نیاز به موسیقی متن بود. آن‌ها موسیقی را بر اساس اتفاقات فیلم انتخاب می‌کردند و با پیانو‌های ارزان قیمت می‌نواختند. چون سینما‌ها تجهیزات موسیقی باکیفیت نمی‌خریدند.

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

سقا یا آب رسان

شاید عجیب به نظر برسد، اما زندگی ما از زندگی حاکمان قدیم بهتر است و یکی از دلایل آن این است که ما سیستم تامین آب مرکزی داریم. در گذشته مردم مجبور بودند یا خودشان آب را حمل کنند، یا خدمتکارانشان را بفرستند یا از خدمات حاملان آب استفاده کنند.

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

ماشین نویس

این حرفه در دهه ۱۹۹۰ ناپدید شد، یعنی زمانی که ماشین‌های تایپ جای خود را به کامپیوتر‌ها و پرینتر‌ها دادند. با این حال، ۳۰ سال پیش، زنان ماشین نویس در همه سازمان‌ها وجود داشتند. آن‌ها هر روز ده‌ها صفحه متن دست‌نویس را تایپ می‌کردند و اگر اشتباه می‌کردند، باید همه صفحه را از اول می‌نوشتند. جای تعجب نیست که لاک غلط گیر هم توسط ماشین نویسی به نام بت گرهام اختراع شد.

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

چراغ روشن‌کن‌ها

وقتی به دستور شهردار «هنری بارتون» اولین چراغ‌های خیابانی لندن در سال ۱۴۱۷ ظاهر شدند، بسیاری شهروندان مخالف این نوآوری بودند. بااین حال چراغ‌های خیابانی در سراسر اروپا گسترش یافتند و تا چند قرن به صورت دستی خاموش و روشن می‌شدند، سوختشان عوض می‌شد و تمیز می‌شدند. تقاضا برای این حرفه تا اواسط قرن نوزدهم زیاد بود. بعد از آن فانوس‌های نفتی جای خود را به فانوس‌های گازی دادند و به صورت اتوماتیک روشن می‌شدند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

درشکه ران

امروزه رانندگان تاکسی کار درشکه ران‌ها را در شهر‌ انجام می‌دهند. با این حال هنوز فرصت درشکه رانی وجود دارد، چون اسب سواری از یک ضرورت به یک فعالیت گردشگری تبدیل شده است.

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند
تلفن چی

قبل از اختراع ایستگاه‌های تلفن اتوماتیک، کاربران تلفن به صورت دستی به هم وصل شوند. اغلب زنان برای این شغل استفاده می‌شدند. این حرفه پرستیژ زیادی داشت، چون فقط دختران خانواده‌های خوب که صدای زیبا، سلامت و رفتار خوب و نجیبی داشتند برای این شغل پذیرفته می‌شدند. علاوه بر این باید قدبلند بودند تا به جابجاگر برسند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

 

برای درک پیچیدگی این حرفه، نگاهی به این جابجاگر بین المللی دستی بیندازید که اصلا شبیه یک دستگاه ساده نیست. علاوه بر این، تلفن‌چی فقط ۸ ثانیه زمان داشت تماس را قبول کنند و به درستی متصل کند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

خوانندگان در کارخانه

خوانندگان یا سخنرانان توسط کارخانه‌ها و با پول کارگران استخدام می‌شدند. وظیفه آن‌ها خواندن کتاب یا روزنامه برای سرگرم کردن کارگان هنگام کار یکنواخت بود. بعد از اختراع رادیو این حرفه ناپدید شد. اما در کوبا هنوز کارخانه‌های سیگار این کار را مثل ۱۵۰ سال پیش ادامه می‌دهند. گاهی آن‌ها فقط در مورد موضوعات مختلف حرف می‌زنند یا با نصیحت و جملات امیدوارکننده از کارگران حمایت می‌کنند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

کهنه خران

در قرن نوزدهم و بیستم خریداران پارچه کهنه و زباله‌های دیگر، در اروپا، روسیه و آمریکا وجود داشتند. آن‌ها بوم و پارچه‌های پشمی کهنه، کاغذ و طناب برای بازیافت به شکل کاغذ و پارچه و همچنین استخوان برای تولید چسب و کود می‌خریدند. آن‌ها بطری‌های تمیز و در بطری هم می‌خریدند. این حرفه بسیار رایج بود. حدود ۵۰۰۰۰ نفر در پاریس در سال ۱۸۸۴ به این کار مشغول بودند. اما وقتی صنعت متحول شد و تکنولوژی‌های جدید به وجود آمدند، بسیاری از کارخانه‌ها بیشتر به دنبال مواد خام رفتند و این شغل رو به نابودی رفت.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

یخ رسان

فرآیند تولید و حفظ یخ برای استفاده در فصول گرم در بسیاری از کشور‌های جهان در قرن نوزدهم وجود داشت و صنعت جدید تجارت یخ به وجود آمد. از یخ سطح برکه‌های یخ زده در زمستان در این تجارت استفاده می‌شد. در عکس زیر، دخترانی را در حال تحویل یخ به خانه مشتریان در جنگ جهانی اول می‌بینید. باتوجه به اینکه یخ‌ها را کف خیابان گذاشته اند می‌توان حدس زد که در آغاز قرن بیستم زیاد نگران بهداشت محصولات غذایی نبوده اند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

پین چین

پین چین کسی است که به صورت دستی پین‌ها را در بولینگ می‌چیند و توپ بولینگ را به جای اول برمی گرداند. این کار درآمد زیادی نداشت و معمولا شبانه بود. به همین دلیل معمولا پسربچه‌ها این کار را انجام می‌دادند. تا قبل از اختراع دستگاه پین چین در سال ۱۹۳۶ این حرفه وجود داشت و بعد از آن ناپدید شد.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند
کامپیوتر انسانی

به دلایل ناشناخته، تا مدت‌ها تصور می‌شود که توانا‌یی ریاضی زنان بدتر از مردان است. با این حال در عمل برعکس است، کار کامپیوتر انسانی یا حسابگر تا قبل از ظهر کامپیوتر‌های قدرتمند به زنان سپرده می‌شد. گروه‌هایی از حسابگران زنان در طراحی ساختمان‌های مهندسی بزرگ، توسعه سلاح در جنگ جهانی دوم و برنامه نویسی اولین دستگاه‌های محاسباتی الکترونیکی مشارکت داشتند. به لطف همین زنان پرواز در فضا ممکن شد. اما متاسفانه اهمیت نقش آن‌ها تا همین اواخر ناشناخته مانده بود.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

زالو جمع کن

زالو جمع کن‌ها برای اهداف درمانی زالو جمع می‌کردند. آن‌ها معمولا از پا‌های خود به عنوان طعمه استفاده می‌کردند که روی سلامتشان تاثیر منفی داشت. خوشبختانه امروز نیازی به جمع کردن زالو در باتلاق‌ها نیست و در بطری‌های مخصوص پرورش داده می‌شوند.

 

مشاغلی که برای همیشه ناپدید شدند

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا