تغذیه و رژیم

بخور نخورهای مبتلایان به اختلالات تیروئید

رژیم غذایی تیروئید, کم کاری تیروئید

از برنامه غذایی استفاده کنید که فیبر بالایی در خود داشته باشد

 

اگر دچار عدم تعادل تیروئید هستید یک برنامه غذایی سالم می تواند کمک کند بدترین علائمتان نیز التیام بیابد. توصیه می کنیم تا جای ممکن از غذاهای ارگانیک استفاده کنید. عملکرد تیروئید به مواد مصنوعی شیمیایی بسیار حساس است و وقتی چنین موادی در غذا، هوا و آب کاهش پیدا می کنند قدردان شما خواهد بود.

 

هرچه مواد سمی کمتری جذب کنید کبدتان نیز کار سبک تری برای خلاص شدن از این مواد خواهد داشت. این یعنی هر زمان که برایتان امکان داشت از غذاهای ارگانیک تغذیه کنید و همچنین دقت کنید که در کدام رستوران ها غذا می خورید و از چه فروشگاه هایی خرید می کنید.

 

توصیه می کنیم از غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی، غذاهای سرخ شده و غذاهایی که در آنها به شدت از نمک و ادویه جات استفاده شده دوری کنید. به عبارت دیگر سبک و متعادل غذا بخورید. در ادامه قوانینی را برایتان خواهیم گفت که با دنبال کردن آن ها به بهبود سلامت تیروئید خود کمک می کنید:

 

فیبر دریافتی را بالا برده و کالری را کاهش دهید

توصیه می کنیم از برنامه غذایی استفاده کنید که فیبر بالایی در خود داشته باشد. چنین برنامه ای حاوی میوه، سبزیجات، لوبیاها، دانه ها و جوانه ها است. غذاهای سرشار از فیبر مانند آلو سیاه و آب آلو به حرکت روده کمک می کنند. حرکت کافی و سالم روده بسیار با اهمیت است. اگر حرکت روده کند باشد، مواد سمی در مسیر گوارشی انباشته می شوند.

 

مقداری از گوشت و لبنیات برنامه غذایی خود کم کنید

همچنین توصیه می کنیم کمتر از گوشت و لبنیات استفاده کنید. بسیاری از مواد شیمیایی که بهتر است از آنها پرهیز کنید، در چربی گوشت و محصولات لبنی متمرکز شده اند. هرچه گوشت و لبنیات کمتری مصرف کنید بدن نیز کمتر مجبور است این مواد مختل کننده تعادل هورمون های تیروئید را بسوزاند.

 

وقتی می خواهید گوشت استفاده کنید بهتر است مقدار وعده را نصف کنید و در هر وعده میزان مصرف را پایین بیاورید. کباب کردن، یکی از خطرناک ترین روش های پخت و پز است چون زغال و قسمت های سوخته، مستقیما با ابتلا به سرطان در ارتباط است و مانند دیگر شرایط حفظ تعادل، از اهمیت بسیار بالایی برای حفظ سلامت برخوردار است.

 

لبنیات غذاهای سالم و خوشمزه ای هستند اما برای افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند ایجاد مشکل می کنند. اگر بعد از خوردن پنیر یا بستنی دچار نفخ، گرفتگی معده، یبوست یا دیگر علائم ناراحت کننده می شوید باید در برنامه غذایی تان تغییراتی اعمال کنید.

 

از آنجا که بستنی یکی از غذاهای بسیار مهم برای بعضی از ما است، می توانید برای استفاده از این نوع محصولات قرص های لاکتوز بخورید تا به هضم آن ها کمک کند. حتی می توانید از محصولات بدون لاکتوز نیز استفاده کنید.

 

غذای ساده میل کنید

افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند، باید تا جای ممکن از غذاهایی استفاده کنند که زیاد فراوری نشده باشند. بنابراین توصیه می کنیم از فروشگاه هایی خریداری کنید که غذای طبیعی ارائه می دهند. پروتئین های حیوانی از مواردی است که ایجاد مشکل می کنند، بنابراین می توانید منابع پروتئین غیر حیوانی از جمله زیتون، آجیل ها و دانه ها را جایگزین کنید.

 

از روغن های خوب استفاده کنید

بر خلاف روغن های گیاهی هیدروژنه شده که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد، روغن های خوب نیز داریم. تاکید می کنیم که از روغن های هیدروژنه پرهیز کنید چون می توانند در روند سوخت و ساز بدن ایجاد مشکل کنند.

 

آجیل استفاده کنید

برای آن هایی که دچار نوسانات شدید قند خون به علت مشکلات متابولیک هستند، هر چند ساعت خوردن مقداری آجیل کمک می کند قند خونشان متعادل باقی بماند.

 

برچسب غذاهای بسته بندی شده را بخوانید

اگر نمی توانید بسیاری از موارد نوشته شده روی برچسب را متوجه شوید، توصیه می کنیم از آن محصول استفاده نکنید. مواد نگهدارنده ای که برای افزیش طول عمر این محصولات به کار می رود می توانند بدن را گیج کنند و باعث اختلال در سوخت و ساز شوند.

 

رژیم غذایی تیروئید, کم کاری تیروئید

غذاهایی که حاوی گیتروژن هستند می توانند تاثیر بدی روی عملکرد تیروئید بگذارند

 

صبحانه را جا نیندازید

توصیه می کنیم در فواصل منظم غذا بخورید، حتی اگر یک میان وعده کوچک باشد. بعد از یک شب خوابیدن، بدن به انرژی نیاز پیدا می کند. برای بسیاری از بیماران تیروئیدی، خوردن وعده های کوچک در طول روز به جای وعده های بزرگ بهترین فایده را برای سوخت و ساز بدن دارد.

 

کافئین تنباکو، الکل و شکر را حذف کنید

توصیه می کنیم از کافئین، تنباکو، الکل و شکر پرهیز کنید چون این موارد برای افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند ایجاد مشکلات متابولیکی می کند. بوی قهوه عالی است و نوشیدنش برای ادامه فعالیت های روز، انرژی بخش است. اما بعد از نوشیدن قهوه تاثیر کافئین آن کم می شود و به قهوه و قند بیشتری احتیاج پیدا می کنید. دمنوش ها می توانند بدون نیاز به کافئین، حالتان را بهتر کنند.

 

شکلات نیز یکی دیگر از مواردی است که بسیاری از افراد عاشق آن هستند. با اینکه طعمش خوب است اما ممکن است دوست بدنتان نباشد. شکلات حاوی زانتاین است که مانند کافئین عمل می کند. تحقیقات پزشکی، تا به حال حقایق مربوط به فواید روانی آن را ثابت نکرده اند.

 

الکل نیز نه تنها برای مبتلایان به مشکلات تیروئید ضرر دارد، بلکه برای همه بد است. الکل در کبد پردازش می شود و همین موجب افزایش فشار می شود.

تا جای ممکن، در پخت و پزها از شکر استفاده نکنید. زیرا به مرور قوه چشایی زبانتان، به شیرینی کمتر عادت می کند.

 

مواد شیمیایی را حذف کنید

مصرف میوه و سبزیجات برایتان خوب است اما مطمئن شوید به این محصولات آفت کش های زیادی اضافه نشده باشد.

 

از شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید

بسیاری فکر می کنند استفاده از این نوع محصولات جایگزین مناسبی برای قند است اما این کار در واقع باعث اختلال در سوخت و ساز بدن می شود. بسیاری از بیماران تیروئیدی تنها با کنار گذاشتن شیرین کننده های مصنوعی حالشان خیلی بهتر می شود.

 

گیتروژن ها را از بین ببرید

غذاهایی که حاوی گیتروژن هستند می توانند تاثیر بدی روی عملکرد تیروئید بگذارند. چنین غذاهایی را باید خوب بپزدی و مقدار کمی از آنها را میل کنید یا به کلی از آنها پرهیز کنید. یکی از این موارد سویا است. دیگر موارد عبارتند از سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی . کلم پیچ.

 

به محرک ها نه بگویید

ممکن است وسوسه شوید که از محرک ها استفاده کنید اما ما حتی محرک های طبیعی و مواردی که تجویز می شوند را نیز توصیه نمی کنیم. گیاهانی مانند فلفل، گوارا، و گوتو کلا که در بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا وجود دارند ممکن است به صورت موقت باعث افزایش سرعت سوخت و ساز شوند اما در نهایت روی غدد و دیگر ارگان ها تاثیر خوبی نشان نمی دهند.

 

منبع:salamatnews.com

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا