گردشگری

معرفی عمان، کشوری با جاذبه های گردشگری بسیار زیاد

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

عمان,کشور عمان,معرفی کشور عمان

عمان می تواند جایگزین مناسبی برای علاقه مندان سفر به کشورهای عربی باشد

 

عمان کشوری است در جنوب غربی آسیا، واقع در شرق جزیره العرب و شرقِ کشور عربستان سعودی. این کشور به دلیل قرار گرفتن در جنوب تنگه هرمز دارای اهمیت استراتژیک است. اسلام دین رسمی این کشور است و شیعیان سومین گروه مذهبی این کشور را تشکیل می‌دهند و در سیاست و اقتصاد از نفوذ بالایی برخوردارند.

عمان کجاست؟

سلطان‌ نشین عمان (به عربی: سلطنه عمان) کشوری پادشاهی است در خاور شبه جزیره عربستان. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از خاور به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از باختر با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است.

این کشور دارای دو برون‌بوم است. بخش کوچکی از عمان در قسمت جنوبی تنگه هرمز قرار دارد که مسندم نام دارد. این بخش از سرزمین اصلی جدا افتاده‌است. برون بوم دیگر مدحاء نام دارد که توسط امارات متحده عربی احاطه شده‌است.

از سده ۱۷ میلادی عمان دارای پادشاهی خودکفا بوده‌ است. در سده ۱۹ میلادی این کشور در اوج قدرت خود بوده‌است. با کاهش قدرت در سده بیستم میلادی این کشور تحت تأثیر و نفوذ گسترده پادشاهی بریتانیای کبیر قرار گرفت اما هیچگاه به شکل رسمی بخشی از آن نگردید. عمان پیوند گسترده نظامی و سیاسی با ایالات متحده آمریکا و پادشاهی بریتانیای بزرگ دارد ولی سیاست خارجی آزادانه‌ای درپیش می‌گیرد. فرمانروایی این کشور پادشاهی بی چون و چراست اما پارلمان نیز نقش قانون‌گذاری و بازرسی اندکی دارد.

جغرافیای عمان:
کشور عمان از غرب به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، از جنوب به یمن، از شمال به تنگه هرمز، و از سمت شرق به دریای عرب محدود می‌شود. عمان با مساحت ۳۰۹٬۵۰۰ کیلومتر مربع، سومین کشور بزرگ بعد از سعودی و یمن در شبه جزیره عربستان است. عمان در جنوب شرق این شبه‌جزیره قرار گرفته و تقریباً نیمه شرقی جنوب شبه‌جزیره عربستان را پوشانده است. خطوط ساحلی عمان ۱٬۷۰۰ کیلومتر طول دارند.

یک شنزار بیابانی بزرگ بیشتر مناطق مرکزی عمان را دربر گرفته‌است. دو منطقه کوهستانی در دو سوی این بیابان دیده می‌شود، یکی در شمال به نام رشته‌کوه حَجَر و دیگری در کرانه جنوب شرق کشور که کوه‌های ظفار هستند. بیشتر شهرهای اصلی کشور نیز در کوهپایه‌های این دو کوهستان قرار گرفته‌اند: مسقط (پایتخت)، صحار و صور در شمال، و صلاله در جنوب.

در میانه‌های کوهستان حجر، جبل اخضر قرار دارد که با ارتفاع ۳۰۷۵ متر بلندترین نقطه عمان و بلندترین نقطه در شرق شبه‌جزیره عربستان است. ارتفاعات این کوه رنگ‌های مختلفی دارد و به‌شکل پله‌پله است. این کوه در میان شنزارها و دشت و تپه‌ماهورهای بزرگ واقع شده‌است.

آب‌ و هوای عمان در مناطق داخلی گرم و خشک و در امتداد کرانه‌ها شرجی است. در دوره‌های قدیم زمین‌شناسی، اقیانوس سطح عمان را پوشانده بود و به این خاطر سنگواره‌های متعدد صدف‌های دریایی و دیگر آبزیان در خاک بیابان‌های این کشور پراکنده است.

عمان از مناطق مناسب برای صخره‌نوردی است. بسیاری از صخره‌های سرزمین عمان در کف اقیانوس باستانی تتیس که میان ایران و عمان قرار داشت شکل گرفتند.

شبه‌جزیره مُسَندَم که به کشور عمان تعلق دارد، به‌طور جدا از خاک این کشور در جنوب تنگه راهبردی هرمز قرار گرفته‌است. امارات متحده عربی مسندم را از بقیه عمان جدا می‌کند. تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین تنگه‌های جهان است.

کشور عمان همچنین دارای شهرستانی برون‌بومی است بنام شهرستان مدحاء که در خاک امارات متحده عربی واقع شده‌است به‌طوری‌که خاک امارات از چهار جهت این شهرستان را احاطه نموده‌است. جمعیت آن پیرامون ۲٬۶۰۰ نفر می‌باشد. همچنین دو روستا به نام‌های شیص و نحوه که از توابع امارت شارجه امارات متحده عربی هستند در میان اراضی این شهرستان واقع می‌باشد.

 

عمان,کشور عمان,معرفی کشور عمان

آب‌ و هوای عمان در مناطق داخلی گرم و خشک و در امتداد کرانه‌ها شرجی است

 
منبع درآمد کشور عمان:
همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر گردشگری است.

بهترین غذاهای عمان:
یکی از جذابیت های سفر مطمئنا تجربه کردن غذاهای خاص آن کشور و منطقه است. کشور عمان هم غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد که سفر به عمان و شهر مسقط را خاطره انگیزتر و لذت بخش تر می کنند.

بسیاری از این غذاها در بین کشورهای عربی همسایه مشترک و برخی دیگر مختص به کشور عمان هستند. اگر قصد سفر به این کشور عربی را دارید پیشنهاد می کنیم در طول سفر حتما این غذاها را امتحان کنید.

مجبوس | Majboos
مجبوس که به نام های کبسا و مکبوس هم شهرت دارد یکی از غذاهای عمان و همین طور کشورهای همسایه است و طرفداران زیادی هم دارد. خاستگاه اصلی این غذای خوشمزه که از ترکیب برنج و گوشت و … تهیه می شود کشور عربستان است، با این حال در بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مثل کشور عمان هم می توانید مجبوس را امتحان کنید.

کباب شووا | Shuwa
یکی از پرطرفدارترین غذاهای عمان غذایی به نام شووا یا قوزی است که بیشتر برای مناسبت های خاص مثل عیدفطر و … تهیه می شود. شووا در واقع نوعی کباب بره است که فرآیند کباب شدن و آماده شدنش بسیار طولانی و زمان بر است. در کشور عمان این غذا را برای روز اول عید آماده می کنند و در روز دوم یا سوم عید می خورند.

نان عمانی | Omani Bread 
در کنار غذاهای عمان در این کشور انواع مختلف نان سنتی و محلی را هم می توانید مشاهده کنید. یکی از مشهورترین نان های عمان نانی ضخیم و گرد و بزرگ است. نوع دیگری که ممکن است در کنار غذاهای عمان ببینید نازک و ترد و برشته است و اغلب همراه با غذا خورده می شود. اغلب مردم عمان خودشان در منزل نان مورد نیازشان را تهیه می کنند،

انواع خرما
شاید برایتان عجیب باشد که خرما را هم جزء غذاهای عمان به شما معرفی می کنیم. اما باید بدانید که خرما نقش بسیار پررنگ و مهمی در فرهنگ و آشپزی مردم عمان و به طور کلی کشورهای عربی دارد. کشت خرما در عمان بسیار زیاد است و در این کشور می توانید انواع بسیار متنوع و مختلف خرما را ببینید.

حلوا
حلوای عمانی یکی از معروف ترین دسرهای این کشور است و کمی با حلوای ما تفاوت دارد. این حلوا از ترکیب شکر، عسل، گلاب، تخم مرغ و ادویه ها و مغزیجات مختلف تهیه می شود و اغلب همراه با قهوه و خرما سرو می شود. در حقیقت، در میهمان نوازی عمانی قهوه و حلوا همیشه در کنار قرار دارند و به عنوان نهایت احترام و پذیرایی به میهمان عرضه می شوند.

قهوه
قهوه نیز یکی از مهم ترین نوشیدنی ها در کشورهای عربی و همین طور کشور عمان است. بافت، طعم و نحوه دم کردن قهوه عربی شهرتی جهانی دارد و باعث تفاوت در طعم آن با سایر قهوه ها می شود.

کباب مشکاک | Meshkak
یکی دیگر از غذاهای عمان مشکاک یا همان کباب است که در این کشور بسیار محبوب و پرطرفدار است. کباب عمانی با انواع گوشت مثل گوساله، بره یا مرغ تهیه می شود و تقریبا مشابه کباب خودمان است.ما شاید تفاوتشان در ادویه هایی است که برای مزه دار شدن گوشت استفاده می شود.

هریس | Harees
هریس نیز یکی دیگر از غذاهای عمان است که برای مناسبت های خاص تهیه می شود. هریس تقریبا مشابه حلیم خودمان است و از ترکیب گندم با گوشت تهیه می شود که به مدت زیاد و با حرارت بسیار کم پخته و با یکدیگر ترکیب شده اند.

شاورما | Shawarma
شاورما یکی از محبوب ترین غذاهای گوشتی در سرتاسر خاورمیانه است که در حقیقت از دونر کباب ترکیه اقتباس شده است. این غذا در عمان هم طرفداران زیادی دارد و جزء خوشمزه ترین غذاهای عمان به حساب می آید.

مشوی | Mashuai
ماهی شیر یکی از خوشمزه ترین ماهی های جنوب و خلیج فارس است و یکی از غذاهای عمان هم در واقع با همین ماهی تهیه می شود. از جمله خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای عمان یک غذایی دریایی به نام مشوی است.

 

عمان,کشور عمان,معرفی کشور عمان

کشور عمان غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد

 
بهترین مکان های گردشگری و طبیعت گردی در عمان:
چه حسی دارد اگر در جایی از جهان باشید که کوه هایی ماجراجویانه در اطراف شما باشد و در آن غرق شوید؟ نفس گیر است نه؟ خب می توانیم این مژده را به شما بدهیم که عمان با تمام کوه ها و صخره های جنجالی اش هر آنچه که از یک طبیعت منحصر به فرد می خواهید را به شما ارائه می دهد. طبیعت گردی در عمان در کنار بازدید از سواحل و جاذبه های تاریخی و فرهنگی دیگرش، شما را عاشق این کشور خواهد کرد.

جبل اخضر | Jebel Akhdar
این منطقه که به معنی کوه های سبز است، یکی از چشم نوازترین بخش رشته کوه های حجر در استان داخلیه عمان است. با اینکه بیشتر این منطقه صخره ای و با سنگ پوشیده شده اما رطوبت آن برای رونق کشاورزی کافی است و همین هم باعث گذاشتن این نام بر این کوه ها شده است. این کوه ها سکونتگاه قومی در عمان به نام الریامی است که با ساختن خانه های روستایی و کشاورزی در کوه ها در این منطقه مانده اند. در سال ۲۰۱۱ این کوه ها به دلیل تنوع زیستی خاصی که داشتند به عنوان یک منطقه حفاظت شده شناخته شدند.

مجلس الجن | ‎ Majlis Al Jinn
غار مجلس الجن که به معنی محل تجمع جن هاست حدودا ۱۳۸۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. این غار بزرگترین غار شناخته شده روی زمین است که پایه آن مساحتی حدودا برابر با ۱۱ زمین فوتبال را در نظر می گیرد. تنها راه دسترسی به غار از طریق سه حفره در بالای آن است که به دلیل بارش باران در پوشش سنگ آهکی غار تشکیل شده است. عمانی هایی که در این منطقه زندگی می کنند به این دلیل به اینجا مجلس الجن می گویند که اعتقاد دارند که جن های زیادی در این غار زندگی می کنند.

دهانه ورودی غار در ژوئن ۱۹۸۳ توسط دو شخص به نام دو شخص آمریکایی کشف شد و بعد از آن این غار به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی کارست به نام PAWR استفاده شد.

وادی شاب | Wadi Shab
وادی شاب که در استان شرقیه عمان واقع شده یکی از معروف ترین دره هایی است که برای طبیعت گردی در عمان محبوبیت دارد. بازدیدکنندگان محلی و بین المللی از آبشار وادی و غار آن، حوضچه های طبیعی و مزارع پلکانی آن بسیار لذت می برند. وادی شاب حتی آن هایی که خیلی طبیعت گردی و پیاده روی را دوست ندارند با استخرهای فیروزه ای، آبشارها و گیاهان زیبا پاداش می دهد. در حالی که شنا در استخرهای پایین تر ممنوع است (آنها یک منبع آب آشامیدنی هستند)، فرصتی برای شنا کردن دائمی در بالادست وادی وجود دارد، جایی که می توانید در یک غار پنهان شده شنا کنید.

وادی بنی عوف | Wadi Bani Awf
یکی دیگر از دره های معروف طبیعت گردی در عمان وادی بنی عوف در استان داخلیه است. این دره از یک کانیون بزرگ شروع می شود و به خاطر صخره های سنگ آهکی و مزارع لیمو، خرما و عنبه‌اش معروف می باشد. این دره جریان آبی در آن در تمام سال روان است و زمانی که باران می بارد، ریزش قطره ها از دیواره های صخره ای آن، بسیار چشم گیر هستند. طی یک سفر یک روزه می توانید به طاق سنگی (شکافی در صخره ها در کیلومتر ۱۷ وادی بنی عوف) برسید و برگردید.

گلوگاه مار | Snake Gorge
گلوگاه اسنیک یا مار یکی از مسیرهای طبیعت گردی در عمان است که دارای صخره هایی خاص، حوضچه های آب و سرسره های آبی طبیعی است. اینجا راه باریکی بین دو کوه است. یکی از هیجان انگیزترین کارهایی که می توانید در اینجا انجام دهید شیرجه از روی صخره های کوتاه در حوضچه های آبی است. البته این گلوگاه بعضی مواقع به خاطر اینکه منطقه ای سیل آسا است خطرناک می باشد؛ در سال ۱۹۹۶، چند شخص به خاطر سیل در این منطقه غرق شدند.

جبل شمس | Jebel Shams
جبل شمس یا کوه خورشید یکی دیگر از بخش های رشته کوه های حجر در داخلیه عمان است. بلندترین کوه کشور در این منطقه قرار دارد که دارای دو قله شمالی و جنوبی است.  از بالای جبل شمس می توانید نمای زیبایی را از وادی غول داشته باشید که درسته در کنار آن واقع شده است. وادی غول که در زبان محلی به گرند کنیون عربی معروف است که در آن صخره های عمودی که تا ۱۰۰۰ متر و بیشتر هم می رسند وجود دارد. این منطقه بسیار زیباست و عکاسی در آن یکی از جالبترین فعالیت هایی است که می توانید انجام دهید.

وادی صحتان | Wadi Sahtan
این وادی برای طبیعت گردان و طبیعت دوستان بسیار جذاب است زیرا در آن پر از ویلاهای دوست داشتنی، باغ و مسیرهای هیجان انگیز است و برای همه با هر سلیقه ای چیزی دارد. در اینجا روستایی به نام Yasab است که مسیری بسیار زیبا به سمت آن وجود دارد که یکی از دلایلی است که طبیعت گردان عاشق آن می شوند. معمولا آن هایی که آفرود سوار هستند از این مسیر استفاده می کنند زیرا راه چندان جالبی ندارد و برای ماشین های معمولی کمی سخت است. جاده ای که به این روستا می خورد کاملا شیب دار است اما مناظر اطراف آن به قدری جذاب هستند که اصلا از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد.

طبیعت گردی در عمان در این منطقه می تواند با صخره نوردی از دیواره کوه ها همراه شود، اما در کل بیشتر افرادی که جذب این منطقه می شوند، آفرود سوارانی هستند که علاوه بر دیدن مناظر جذاب می توانند از شیب های تند وادی صحتان بالا روند.

قلعه های تاریخی عمان:
– قلعه تاریخی مطرح
– قلعه تاریخی صحار
– قلعه الرستاق
– قلعه تاریخی الحزم
– قلعه جلالی و میرانی
– قلعه بارکا
– قلعه بهلاء

 

عمان,کشور عمان,معرفی کشور عمان

عمان با ایجاد هتل های 5ستاره در مسقط و سایر شهرها توانسته به جلب توریست بپردازد

 
هتل های کشور عمان:
عمان هتل های خوب و لوکس زیادی دارد، خصوصا هتل های کلبه ای در بیابان که از درخت خرما ساخته شده اند. عمان در سال های اخیر تلاش کرده با ایجاد هتل های 5 ستاره و هتل هایی با قیمت های مناسب در مسقط و سایر شهرها به جلب توریست بپردازد.

سوغات کشور عمان:
نشان ملی عمان خنجر غلاف شده است. این خنجرها در انواع و قیمت های مختلف در مغازه ها موجود است که حداقل هر مغازه چند مدل از آنها را دارد و آنها عموما ساخت هند یا پاکستان هستند که به سفارش عمان ساخته می شوند. نقره عمانی هم یک شوغات مشهور است که از آب نقره ساخته می شود و کوچک است. عموما جواهرات عمانی روی آن عمان حک می شود و نشان دهنده اعتبار آن محصول است وگرنه محصولاتی بدون این نام نیز یافت می شوند.

کالاهایی هم مختص مردان عمانی وجود دارد که کوما نامیده می شود و عموما در مراکز مختلف به فروش می رسد، خصوصا بازار ماتراه در مسقط. حلوای عمانی یا همان مسقطی هم یکی از مشهورترین محصولات مسقط پایتخت کشور عمان است که شهرت بین المللی دارد.

گردآوری: بخش گردشگری

 

 

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا