آشپزی

پیراشکی لقمه ای

pirashki

1-  مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی

آرد : یک بسته یک کیلوئی

کره : 50 گرم

شیر : 250 گرم

تخم مرغ: یک عدد

ماست : دو قاشق غذاخوری

نمک: به اندازه کافی

جوش شیرین: یک قاشق چایخوری

و در صورت تمایل ، یک قاشق چای خوری زنجبیل به آن اضافه کنید.

مواد بالا را با هم مخلوط کرده خمیری درست کنید. این خمیر ، مدت 15 دقیقه پس از عمل آمدن، آماده طبخ است.

2- مواد لازم برای داخل پیراشکی

گوشت چرخ کرده : 300 گرم

پیاز متوسط: 2 عدد

فلفل دلمه ای : یک عدد

رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری

نمک و ادویه : به اندازه کافی

روغن: به مقدار کافی برای سرخ کردن

گوشت را تفت داده و پیاز را نیز جداگانه تفت دهید. فلفل را خورد کنید و با رب گوجه فرنگی و نمک و ادویه مخلوط نمائید. در صورت تمایل می توانید جعفری را هم به این مواد بیفزائید.

طرز تهیه :

1-  خمیر را به چهار قسمت تقسیم نمائید. هر قسمت را روی تخته باز کرده و با فشردن دهانه یک لیوان معمولی بر روی خمیر، به صورت گرد گرد جدا کنید. سپس مواد آماده شده برای داخل پیراشکی، به اندازه نصف قاشق غذاخوری، وسط این این خمیر گذاشته و خمیر را تا کنید تا به شکل نیم دایره در آید. سپس لبه های خمیر را محکم ببندید تا هنگام طبخ از هم باز نشود.

2-  وقتی این مرحله انجام شد، پیراشکی ها را در روغن که قبلاً آماده نموده اید بیندازید و سرخ کنید. سپس پیراشکی ها را از ماهیتابه بیرون آورده و روی صافی بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود. اکنون پیراشکی شما آماده خوردن است.

نکته :

ـ به جای گوشت می توانید از خوراکی های دیگری از قبیل تخم مرغ پخته ـ کالباس یا سوسیس استفاده کنید.

ـ اگر می خواهید از این هم بیشتر صرفه جویی کنید، می توانید به جای تهیه خمیر مخصوص از نان لواش خمیر استفاده نمائید، ولی دقت کنید که لبه های پیراشکی را (با اندکی خمیر و یا به ابتکار خود) کاملاً ببندید تا هنگام طبخ باز نشود. البته توقع نداشته باشید که پیراشکی شما به همان خوشمزگی و خوش ترکیبی پیراشکی شود که دستورش را در بالا دادیم.

ـ ضمناً اگر از خمیر پیراشکی زیاد آوردید، می توانید بقیه خمیر را به صورت چهارگوش های کوچک بریده و سطحی را با دست بپیچانید تا به شکل پاپیون در آید و داخل روغن سرخ کنید و مقداری شهد شکر را نیز که جداگانه در ظرف دیگری آماده کرده اید، روی آن بریزید، شیرینی خوشمزه ای شبیه گوشت فیل به دست خواهد آمد.

pirashki02

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا