رپورتاژ آگهی

مشکلات دندانپزشکان

 

مشکلات دندانپزشکان

بسیاری از افراد، شغل دندان پزشکی را شغلی بی خطر و پولساز می دانند. درست است که پولساز می باشد ولی مشکلاتی را همراه خود دارد که حتی سلامتی آن ها را به خطر می اندازد.

طبق گزارش رسیده از سلامت نیوز ، ایستادن افراد برای مدت طولانی و انجام حرکت های تکراری و ایستادن در یک وضعیت نامناسب برای مدت طولانی از عواملی می باشد که موجب درد اسکلتی عضلانی در دندان پزشکان شده است و افراد دندان پزشک طبق نوع بدن خود و وضعیتی که دارند ،دچار یک یا دو مشکل می شوند و گردن درد و درد شانه و دست و مچ و گرفتگی کمر و عضلات ،دیگر مشکلات این افراد می باشد که سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

دندانپزشک

  • گردن درد

یکی از خطرات شغل دندانپزشکان این است که خم شدن سر به سمت جلو در زمان کار کردن و قوز کردن افراد دندان پزشک بر روی بیمار در زمان طولانی مدت، باعث بیماری آرتروز گردن می شود  که در ابتدا با گردن دردهای پی در پی آغاز شده و سپس به سندروم درد گردنی تبدیل می شود که این سندرم موجب سردرد و دردهای شدید در قسمت عضلات گردن و شانه و کتف می شود و موجب درد در قسمت بازو هم می شود.

  • مسمومیت افراد دندان پزشک

مادۀ آمالگام از موارد پر کردنی برای دندان ها می باشد که حاوی جیوه بوده و درست که آزاد شدن جیوه از داخل آن تقریباً امکان ندارد و برای بیمار خطری ایجاد نمی کند ولی باعث ایجاد مسمومیت دستیاران دندان پزشک و شخص دکتر دندان پزشک می شود  ،زیرا هر روز چند ساعت با این مادۀ آمالگام سروکار دارند و چون بخار آمالگام رنگ و طعم و بو ندارد ، به همین دلیل تشخیص مسمومیت به وسیلۀ آن به راحتی نیست. خطر این ماده چنان بالا است که یک قطره از آن می تواند هوای یک مطب را آلوده نماید . البته که مقدار جیوه در مطب دندان پزشکی که برای پر کردن دندان استفاده می شود ،زیاد نیست .ولی بهتر است برای کم کردن خطر مسمومیت با جیوه، یک تهویۀ مناسب در داخل مطب تعبیه شود و هم چنین تمام جیوه هایی که اضافه می باشند مانند کپسول های استفاده شده و خرده های آمالگام حتماً باید جمع آوری شود و در یک ظرف نشکن که در آن بسته است گذاشته شود.

  • اشعۀ ایکس

از راه های تشخیص مشکلات دندان در دندان پزشکی انجام رادیوگرافی  می باشد که دستیار و دندان پزشک به طور دائم در اطراف این دستگاه و تابش ناخواستۀ اشعۀ ایکس آن می باشند.

برای محافظت افراد از تابش این اشعۀ راه هایی وجود دارد، از جمله سرب کوبی دیوارهای اتاق رادیوگرافی ، رعایت فاصلۀ مناسب ، تنظیم کردن میزان دوز تابش اشعه

  • ابتلا به بیماری های خونی و عفونی

دندان پزشکان علاوه بر این که امکان ابتلا به بیماری های خونی مانند ایدز و سل و هپاتیت دارند ، به دلیل تماس خون فرد آلوده با پوست خراشیده شده پزشک مشکلاتی را هم ایجاد می کند . هم چنین از راه تنفس بزاق شخص آلوده به بیماری های عفونی مانند سل و هپاتیت مبتلا می شوند  و حتماً لازم است از ماسک و عینک محافظ و دستکش استفاده نمایند .

 

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. جالبه که غالب افراد جامعه نسبت به دندانپزشکان این حس رو دارن که این افراد دارن پول پارو میکنن. البته در مورد تمام شغل ها همینطوره. ما از بیرون به اون شغل نگاه میکنیم و برداشت درستی از سختی های اون شغل رو نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا