خیاطی

دوخت دامن

daman

مقدماتی در مورد اندازه گیری و وسایلی که در خیاطی بیشتر استفاده می شوند:

واحد اندازه گیری:

متر: واحد اصلی اندازه گیری متر است که به 3 بخش تقسیم شده است:
1- دسی متر: ( یک دهم متر) اگر متر را تقسیم بر 10 کنیم هر بخش آن یک دسی متر می شود.
2- میلی متر: (یک هزارم متر) اگر متر را تقسیم بر 1000 کنیم هر بخش آن یک میلی متر می شود.
3- سانتی متر: ( یک صدم متر) اگر متر را تقسیم بر 100 کنیم هر بخش آن یک سانتی متر می شود.
4- تبدیل اینچ به میلی متر: اندازه ای که با اینچ مشخص شده را در عدد 25/4 ضرب کنید.
5- تبدیل میلی متر به اینچ: اندازه ای که با میلی متر مشخص شده را در عدد 25/4 تقسیم کنید.

خیاطی دامن،خیاطی،آموزش خیاطی دامن،خیاطی،آموزش خیاطی

وسایل خیاطی:

وسایلی که به معرفی آن می پردازیم، وسایلی ضروری است که بعضی مواقع کمبود آن مانع کشیدن الگوی کامل یا دوخت کامل می شود.
1- میز برش: که به عرض یک متر و طول 2 متر می باشد.
2- کاغذ برش: که ممکن است کاهی یا پوستی باشد. کاغذ کاهی به رنگ سفید یا زرد تیره است و کاغذ پوستی هم برای کپی کردن بعضی از الگوها به کار می رود که می خواهیم تغییراتی در آن بدهیم.
3- مداد HB، مداد پاک کن، تراش و چسب نواری
4- رولت: برای انتقال شکل یک الگو روی یک کاغذ دیگر و یا برای انتقال الگو به روی پارچه به کار می رود. هنگام رولت کردن الگو حتماً یک ورقه مقوای ضخیم روی میز قرار دهید که سطح میز خراش برندارد.
5- سوزن خیاطی و سوزن چرخ به شماره های مختلف: بعضی مواقع چرخ خیاطی شما سالم است، ولی هنگام دوخت بعضی پارچه ها، پارچه را یا نخ کش می کند یا چین می دهد. دلیلش تناسب نداشتن سوزن با نوع پارچه است؛ مثلاً اگر پارچه ی ریون را با سوزن چرخ معمولی بدوزید ممکن است چرخ شما یا ندوزد یا پارچه را جمع کند. پس حتماً باید موقع خرید سوزن به فروشنده بگویید سوزن را برای چه پارچه ای می خواهید.( مثلاً در مورد پارچه ی حریر اگر سوزن با پارچه ی حریر جور نباشد ممکن است پارچه را نخ کش کند.)

قیچی

1- قیچی ساده خیاطی
2- قیچی برش ضخیم که دارای خمیدگی قابل ملاحظه ای است.
3- قیچی دالبر و زیگزاگ برای پارچه هایی که به سرعت ریش می شوند.
4- قیچی ساده ی نوک تیز: جهت شکافتن درزها و دوخت های ظریف به کار می رود.
5- قیچی برقی: این قیچی در اکثر تولیدی ها به کار می رود تا بتوانند چند پارچه را روی هم و با هم برش بزنند و کار را سریع تر پیش ببرند.
6- بشکاف و نخ چین: برای کشیدن نخ کوک از لای درزها به کار می رود.

دفتر یادداشت:

در موقع اندازه گیری حتماً باید نواری به دور کمر شخص بسته شود که گودی کمر آن مشخص شود و یک لباس به مانند زیرپوش به تن داشته باشد. موقع یادداشت کردن اندازه های اندام شخص باید حتماً ایرادهای اندام مورد نظر نوشته شود؛‌ مثلاً ممکن است شکم کسی بزرگتر از باسن باشد که در این حالت محاسبه ی ما برای کشیدن کادر، یک چهارم دور شکم+ یک است. مل یا گچ خیاطی: به رنگ های سفید، قرمز و زرد در بازار موجود است.
مدادهای خیاطی: که مانند مل است و به رنگ های مختلف وجود دارد و ما بسته به رنگ پارچه از رنگ های مختلف آن استفاده می کنیم( رنگ مداد باید روی پارچه نمایان باشد).

کاغذ کپی:

به رنگ های سفید، قرمز، زرد، مشکی و آبی موجود است که البته باید پس از شستشو یا مقداری کار کردن با پارچه، بی رنگ شود؛ چرا که اگر اثر آن از روی پارچه پاک نشود، زحمات ما برای داشتن یک لباس با دوخت تمیز از بین خواهد رفت.

لایی چسب:

لایی چسب به رنگ های مختلف وجود دارد و انواع مختلف دارد. هر چقدر پارچه ی ما ضخیم تر باشد لایی چسبی که می خریم ضخیم تر خواهد بود.

کاربرد لایی چسب:

برای یقه ها، کمری دامن و شلوار و مچ آستین لباس، هم چنین برای سجاف جای دکمه و بعضی از پارچه ها باید تمام پارچه لایی چسب زده شود که هم پارچه محکم تر شود و هم جاباز نکند.

اصطلاحات

1- کادر: برای کشیدن الگوی مادر، کادر لازم است که از یک دوم دور باسن +2 یا 3 یا 4 یا 5 و به طول دلخواه به دست می آید. عدد اضافه شده 2 و 3 و 4 و 5 به علت داشتن پارچه های مختلف و گشادی لباس است.
2- پاترون تیپ: الگوی آماده شده را روی متقال پیاده کنید و بدوزید و پرو کنید؛ بعد از مطمئن شدن از صحت اندازه ها و این که لباس هیچ ایرادی در مدل ندارد، آن را بشکافید و دوباره روی پارچه ی اصلی بیاندازید و ببرید. این کار فقط برای لباس های پیچیده مانند عروس و یا نامزدی است.
3- ساسون: به معنای پنس است.
4- کوک شل: اگر نتوانستیم روی بعضی از پارچه ها با کپی( کاربن) خط بکشیم باید کوک شل بزنیم.( بعد از دوخت حتماً کوک شل ها را از لای درزها در بیاورید و سپس اتو کنید.)
5- اوزمان: فضای ایجاد شده در الگو را اوزمان می گویند.
6- لبه دوزی: لبه های پارچه پاک دوزی یا سردوزی می شود.
7- پل: نوار باریکی که در کمر دامن یا شلوار برای نگهداری کمربند گذاشته می شود.
8- اپلیکه دوزی: در پارچه های گیپور گل هایی وجود دارد که می توانید دور تا دور آن را قیچی کنید و روی لباس دیگری به صورت تزیین استفاده کنید.

اتو

1- اتوی برقی
2- اتوی سرد: ‌اتویی است که سیم برق ندارد و بعد از اتوی داغ بلافاصله روی پارچه گذاشته می شود. این اتو برای پرس کردن درزها و لبه ها به کار می رود.
3- پارچه سفید: برای این که لباسمان به وسیله ی اتو برق نیفتد.
4- ژانت: وسیله ای است برای اتو کردن درزهای کوتاه و آستین و شلوار.
5- ولولورن: تخته ی مخصوص برای اتوی پارچه ی مخمل است. ( لازم به ذکر است که برای برش مخمل سعی شود خواب مخمل به طرف بالا باشد و همه ی تکه های الگو از یک طرف برش بخورد).

طریقه ی اندازه گیری برای تهیه ی الگوی دامن:

1و 2- دور کمر: نواری را به دور کمر شخص ببندید تا هنگام اندازه گیری مبنای شما برای اندازه گیری دقیق باشد و در ضمن دور کمر را مشخص کند. بعد از بستن این نوار، دور کمر فرد پوشنده را اندازه بگیرید.
3- اندازه ی دور باسن: متر را دور برجسته ترین قسمت باسن حلقه کنید و اندازه ی خوانده شده را یادداشت کنید.
4- اندازه ی دور باسن کوچک: در برخی از روش های دوخت، این اندازه گیری هم نیاز می شود که برای به دست آوردن آن، متر باید دور فاصله ای مابین خط کمر و باسن بزرگِ فرد پوشنده حلقه شود و اندازه گیری انجام شود.
5- قد دامن: قد دلخواه فرد پوشنده از کمر تا نقطه ی دلخواه وی به عنوان بلندی دامن، اندازه گیری می شود.
6- بلندی باسن: فاصله ی بین خط کمر و برجسته ترین قسمت باسن بزرگ اندازه گیری می شود.

منبع : مجله ترمه

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا