خانه داری

روش هایی برای جلوگیری از آسیب بدنی در خانه تکانی

khanetakani

هنگام خانه تکانی و تمیز کردن خانه، برخی افراد در اثر بی احتیاطی ممکن است دچار آسیب بدنی شوند. هر چند تمیز کردن خانه و وسایل آن روشی بسیار پسندیده، به خصوص دادن هنگام نزدیک شدن به سال جدید و فصل بهار است، ولی باید بدانید که این کار نباید به قیمت از دست دادن سلامتی تان تمام شود.

هر کاری اصولی دارد و اگر بخواهید بی احتیاط و بدون دقت و تند تند کار خانه تکانی را به پایان برسانید، مطمئن باشید به سلامتی تان لطمه خواهید زد.

 پس چه خوب است که با دقت و رعایت یک سری نکات که در این مطلب آمده است، خانه تان را تمیز کنید و مراقب باشید سلامتی تان دچار آسیب نشود.

اگر قرار باشد خانه تان را برق بیندازید، ولی نتوانید در تعطیلات نوروز و بعد از آن به دلیل مشکل جسمی، زندگی شادی داشته باشید، این کار چه فایده ای دارد، مثلا اگر با افراط در تمیز کردن دیوارهای خانه، دچار دردکمر یا گردن و یا دست شوید و این درد، باعث ناراحتی شما شود، آن موقع است که از دید و بازدید نوروز و یا مسافرت لذت نخواهید بود.

 سلامتی، نعمت بسیار بزرگی است که خداوند در اختیار بندگان خود قرار داده است. پس با حفظ آن، خداوند را شکر کنید و در جهت بندگی بیشتر از آن بهره ببرید.

1- لیز خوردن و افتادن

دقت کنید اگر روی سرامیک و سنگ راه می روید، دمپایی مناسبی بپوشید تا لیز نخورید.

به خصوص اگر روی زمین آب یا کف مواد شوینده وجود داشته باشد، امکان لیز خوردن و افتادن با دمپایی نامناسب خیلی زیاد است.

2- آسیب های ناشی از وضعیت قرارگیری بدن

موقع جابجایی وسایل خانه دقت کنید تا شما آسیبی وارد نشود، مثلا برای بلند کردن اجسام از روی زمین، ابتدا زانوهای خود را خم کرده و بنشینید و سپس جسم را بلند کنید (همانند تصویر). هرگز از ناحیه کمر برای این کار خم نشوید.

موقع جاروبرقی کشیدن یا تی زدن زمین، خیلی به سمت جلو خم نشوید، زیرا این کار باعث کمردرد شما می شود.

 مدت طولانی دست و گردن خود را بالا نگه ندارید، مثل موقع تمیز کردن دیوار یا آویزان کردن پرده و یا تمیز کردن لوستر، زیرا این کار باعث درد دست و گردن شما می شود.

3- حوادث بالا رفتن از نردبان

قبل از بالا رفتن از نردبان، آن را روی یک جای هموار و سفت قرار دهید تا کج نشود یا سر نخورد.

دقت کنید وقتی روی نردبان ایستاده اید، پاها یا دمپایی شما لیز نخورد و نیفتد.

اگر نردبان روی موکت یا فرش باشد، سُر نمی خورد، ولی اگر نردبان روی سرامیک یا سنگ یا موزاییک (به خصوص اگر خیس و کفی باشد) باشد، ممکن است لیز بخورد. لذا از فرد دیگری بخواهید تا پایین آمدن شما، نردبان را نگه دارد.

 وقتی روی نردبان ایستاده اید، سنگینی بدن خود را خیلی به یک طرف نیندازید، چون در این صورت امکان کج شدن نردبان و افتادن شما وجود دارد.

هرگز مواد سفیدکننده مثل وایتکس را با جوهر نمک (مثل شوینده سرویس بهداشتی) مخلوط نکنید، زیرا این کار، گاز خطرناکی تولید می کند که این گاز باعث سوختگی راه های تنفسی و ریه ها و حتی مرگ می شود

مدت زیاد هم روی نردبان نایستید، به خصوص اگر چاق هستید، چون با این کار فشار زیادی روی زانو و مچ پای شما وارد می شود.

افرادی که دچار آرتروز یا درد مفاصل مثل زانو درد، درد مچ پا و … هستند، بهتر است از ایستادن روی نردبان خودداری کنند، زیرا با این کار دردشان بیشتر می شود.

4- بریدگی یا سوراخ شدن پوست

موقع تمیز کردن وسایل خانه مراقب باشید، دچار بریدگی و خونریزی پوستی نشوید، مثلا موقع تمیز کردن اجاق گاز یا کابینت، دست خود را به قسمت هایی که نمی بینید، نبرید، چون لبه های فلزی تیزی دارند و ممکن است دست شما را ببرند و خون بیاید.

همچنین موقع راه رفتن دقت کنید میخ، خرده شیشه و … به پایتان فرو نرود.

5- آسیب های تنفسی

از مخلوط کردن مواد شوینده با هم جدا پرهیز کنید و فکر نکنید با این کار خانه و وسایل آن تمیزتر می شوند، بلکه با این کار دچار مشکل تنفسی خواهید شد.

هرگز مواد سفیدکننده مثل وایتکس را با جوهر نمک (مثل شوینده سرویس بهداشتی) مخلوط نکنید، زیرا این کار، گاز خطرناکی تولید می کند که این گاز باعث سوختگی راه های تنفسی  و ریه ها و حتی مرگ می شود.

اگر دستشویی یا حمام را می شویید، درب و پنجره آن را باز بگذارید و هواکش را روشن کنید تا گاز مواد شوینده در محیط جمع نشود.

6- گرد و خاک خانه

هرگز برای گردگیری وسایل خانه از پرهای گردگیری استفاده نکنید، زیرا با این کار گردوخاک و مایت ها را در هوا پخش کرده و مشکلات تنفسی را به خصوص در مبتلایان به آسم و آلرژی ایجاد می کنید. همیشه از دستمال مرطوب (نیمه خیس) برای گردگیری وسایل استفاده کنید.

همچنین هرگز از جاروی دستی برای جارو کردن زمین یا فرش خانه استفاده نکنید، زیرا این کار هم با پخش کردن گردو خاک در هوا باعث مشکلات تنفسی و ناراحتی ریه ها می شود. همیشه از جارو برقی یا جارو شارژی برای جاروکشیدن استفاده کنید.

7- آسیب چشم ها

هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده ها و جوهرنمک، مراقب باشید تا این مواد به سمت چشم شما نپاشند و یا گاز ناشی از آن ها چشم هایتان را نسوزاند.

لذا عینک محافظ بزنید و اسپری مواد شوینده را دور از چشم های خود نگه دارید.

همچنین اگر دستشویی یا حمام را می شویید، درب و پنجره آن را باز بگذارید و هواکش را روشن کنید تا گاز مواد شوینده در محیط جمع نشود و چشم هایتان را نسوزاند.

 موقع جابجایی وسایل نیز مراقب باشید چیزی به سمت چشم شما پرتاب نشود و یا به چشم شما فرو نرود.

8- حساسیت پوستی

 قبل از تمیز کردن دیوار و زمین خانه و شستن وسایل با مواد شوینده، دستکش بپوشید تا مواد شوینده باعث سوزش، خارش، قرمزی و حساسیت پوستی شما نشوند.

صحبت پایانی

پس مشاهده کردید که با کمی احتیاط و دقت بیشتر می توانید خانه تان را برق بیندازید، ولی سلامتی تان را دور نیندازید.

البته اگر فکر می کنید که نمی توانید خودتان خانه را تمیز کنید، می توانید در صورت دلخواه از کسی بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. ولی به یاد داشته باشید که در مورد آن فرد نیز به توصیه های بالا عمل کنید.

منبع : تبیان

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. سلام. با تشکر از مطلب خوبتون. به نظر من برای خانه تکانی دانستن علم بهتر از ندانستن آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا