صنایع دستی

صنایع دستی قشم

با مجله اینترنتی هنرات همراه باشید :

 

صنایع دستی قشم

از مهم ترین صنایع دستی مردم قشم می توان به لنج سازی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک دوزی، سوند و… اشاره کرد. به جرات می توان گفت لنج سازی قدیمی ترین صنعت سازمان یافته و منظم سواحل جزایر جنوبی ایران است. درحال حاضر بیشتر لنج های ساخته شده در جزیره قشم چه از نظر حجم و اندازه و چه نوع شناور به وسیله استادان محلی طراحی می شود. یادگیری و آموزش فن جلافی (نجاری لنج) به طور تجربی است و پسران از پدرانشان به ارث برده اند. این صنعت یک صنعت کاملا مردانه است و زنان در آن دخالتی ندارند.

گلابتون دوزی که یکی از حرفه های سنتی و بومی سواحل و جزایر است به هنری اطلاق می شود که طی آن دوخت طرح های زیبا و منقش روی پارچه با نوارهای طلایی گلابتون و برای تزیین و زیبایی لباس های زنانه و بیشتر روی روسری و شلوار محلی به کار می رود. طرح اصلی از لباس های زنانه هند و بنگال گرفته شده است و بیشتر مصرف محلی دارد، اما در حال حاضر به خاطر دارا بودن پوشش محلی و راحتی در استفاده از آن کم و بیش مورد توجه زنان سایر شهرها نیز قرار گرفته است. ابزار کار گلابتون را قلاب، مواد، کپیه و چهارپایه (هاون چوبی) تشکیل می دهند.

خوس دوزی نیز یکی دیگر از صنایع دستی این ناحیه است و به عبور نواری نقره ای به پهنای متفاوت از لابه لای پارچه های توری یا طرح های دلخواه اطلاق می شود. در خوس نوار نقره ای را بیشتر روی روسری که در اصطلاح محلی «جلویل فوسی» نام دارد به کار می برند.

سوند بافی نیز از مهم ترین صنایع دستی مردمان این ناحیه و سرتاسر ناحیه جنوب ایران است. برای ساختن سوند از شاخه برگ دار درخت خرما استفاده می شود. شاخه برگ دار را با طناب هایی که از برگ درخت خرما بافته شده است، به هم متصل می کنند و برای پوشش خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می دهند.

در گذشته های نه چندان دور محصولات ساخته شده از برگ نخیلات یکی از صادرات اهالی جنوب به شیخ نشینان بوده است، اما در حال حاضر تولید آن بسیار پایین بوده و بیشتر جنبه مصرفی دارد.

منبع:jamejamonline.ir

 

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا