بیماری و راه درمان

عامل عفونت لثه چیست ؟

ofonatlaseh

این دندان‌ها در بسیاری ازموارد، مشکل‌سازند به دو صورت نهفته و نیمه نهفته شکل می گیرند ؛ دندان‌های عقل بعد از پوسیدگی، موجب پوسیدگی دندان‌های مجاورو عفونت در اطراف می‌شود و گاهی نیز با بستری ‌شدن در بیمارستان و جراحی همراه اند.

یک دندانپزشک وجود دندان عقل نیمه نهفته را عامل عفونت لثه دانست و گفت: دندان عقل به علت سخت بودن انجام اقدامات بهداشتی بار میکروبی دهان را بالا می‌برد.

علی یزدانی دندانپزشک تصریح کرد: دندان عقل آخرین دندانی‌ است که در هر دو سوی فک‌های بالا و پایین رشد می‌کند بنابراین در دهان فرد چهار دندان عقل وجود دارد و اغلب دندان‌های عقل فک پایین بیش از فک بالا مشکل ایجاد می‌کند.

این دندانپزشک افزود: اگر فک کوچک باشد چون آخرین دندانی که در می‌آید دندان عقل است و این دندان عقل در بسیاری موارد نهفته یا نیمه نهفته باقی می‌ماند، یا در بسیاری موارد کج است یعنی در جهت رویش حرکت می‌کند و در برخی موارد نیز جای رشد دارد و به صورت کامل رشد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دندان عقل جای کافی برای رشد نداشته باشد یعنی نیمه نهفته باشد یا کاملاً نهفته باشد باید با جراحی این دندان را خارج کنیم.

یزدانی تصریح کرد: زمانی که دندان‌ها را مسواک می‌کنیم معمولاً مسواک به دندان‌های عقل در انتهای فک نمی‌رسد و در صورت رساندن مسواک حالت تعوع ایجاد می‌شود، حال اگر بار میکروبی دهان را محاسبه کنیم، دندان عقل که قابل مسواک زدن نیست و تمیز نمی‌شود بنابراین همواره پلاک میکروبی روی آن وجود دارد پس به طور کلی بار میکروبی دهان را بالا نگاه داشته و محیط دهان و دندان را اسیدی نگاه می‌دارد.

این دندانپزشک گفت: به همین علل معمولاً ترجیح می‌دهند که این دندان را از دهان خارج کنند مگر اینکه فک بزرگ باشد و دندان عقل جای کافی برای حرکت داشته باشد.

وی افزود: ریشه‌های دندان عقل چند عدد، نامشخص و کج هستند و به همین علت برای ترمیم، پرکردن، روت کانال کردن (عصب کشی) و پوسیدگی عمیق ریشه در اغلب موارد غیر ممکن است بنابراین اگر دندان عقل را از دهان خارج کنند مشکل خاصی برای دهان و دندان پیش نخواهد آمد.

یزدانی تصریح کرد: دندان‌های عقل نهفته یا نیمه نهفته معمولاً تا پایان عمر به همین شکل باقی می‌ماند مگر اینکه در موارد خاص به شرط جا داشتن فک امکان رشد و خروج این دندان مهیا باشد.

این دندانپزشک گفت: زمانی که دندان عقل نیمه نهفته باشد بخشی از تاج مشخص است و لثه روی دندان را گرفته است و در این صورت اگر بین لثه و تاج دندان مواد غذایی بماند اغلب عفونت‌های شدید می‌کند که این حالت در عکس‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس تئوری انسان زمانی غذاهای سفت و سخت‌تر می‌خورد که نتیجه آن رشد بیشتر فک و دندان بود و به مرور زمان با نرم شدن غذاها دیگر نیازی به نقش ایفا کردن دندان‌های عقب تر نیود که نتیجه این امر از کار افتادن این دندان‌هاست.

یزدانی گفت: زمانی که غذاها نرم‌تر می‌شود احتمالاً رشد فک کمتر شده و جای دندان عقل کمتر می‌شود و اکنون نیز در بسیاری افراد ممکن است دندان عقل نباشد و به مرور زمان ممکن است دندان عقل در نژاد بشر از بین برود.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: درباره عوارض دندان عقل بر سایر دندان‌ها گفت: من در بسیاری موارد دیدم که دندان عقل جا برای رشد و رویش داشته است و دندان‌های فرد صاف بوده است ولی به محض رویش دندان دندان‌های جلویی فک پایین بر روی هم آمده است و بدون ارتودنسی این دندان‌ها به جای خود باز نمی‌گردد بنابراین باید پیش از کج کردن دندان‌ها دندان عقل را کشید.

وی درباره عوارض دندان عقل در دهان و سایر دندان‌ها گفت: دندان عقل ممکن است عفونت ایجاد کند یا به علت رشد کج دندان کرسی دوم را بپوساند.

منبع : hidoctor.ir

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا