رپورتاژ آگهی

معرفی ناشناخته ترین جاهای دیدنی کرمان و اصفهان که تا حالا ندیدی…!!

.

معرفی ناشناخته ترین جاهای دیدنی کرمان و اصفهان که تا حالا ندیدی…!!

  • کویر لوت شهداد کرمان (منطقه طبیعی و ثبت جهانی یونسکو)
  • کویر مرنجاب و کویر ورزنه اصفهان
  • نمونه باغ ایرانی ثبت جهانی یونسکو (باغ شاهزاده ماهان)
  • خانه های روستای صخره ای میمند (ثبت جهانی یونسکو)
  • سومین ژئوپارک ایران (دره راگه رفسنجان)
  • بزرگترین خانه خشتی در جهان (خانه حاج اقاعلی رفسنجان)
  • تخت سرتشتک رابر، روستای هنزاء
  • میدان گنجعلی خان کرمان
  • میدان نقش جهان اصفهان

در ابتدا به معرفی سه کویر جذاب در ایران و پر از جاهای دیدنی در هر منطقه کویر میپردازیم:

 

 کویر لوت شهداد (کلوت های وسیع شهداد کرمان)
 

تور کلوت شهداد

یکی از مناطق بکر و حیرت انگیز ایران بیابان لوت است که در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوب و بخش وسیعی از کلوت های وسیع در کرمان قرار دارد.

سکوت و رمز آلود بودن کلوت های شهداد کرمان به «شهر ارواح» شهرت دارد. توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد کلوت های شهداد، چطور به کویر شهداد برویم و برترین جاهای طبیعت گردی کرمان کلیک کنید.

بهترین هدیه ای که میتوانید به خود و عزیزان خود هدیه دهید، سفر است. تورهای یک روزه تا چند روزه هیچ فرقی ندارد سفرهای داخلی و یا خارجی، به قول شاعر بسیار سفر باید تا پخته شود خامی!

بهترین زمان سفر به مناطق کویری و به خصوص کویر لوت شهداد، کویر مرنجاب و کویر ورزنه اصفهان نیمسال دوم تا اوایل بهار میباشد. سایر فصل های سال کویر گردی در شب به همراه اقامت پیشنهاد میشود تا دلچسب تر و بیادماندنی شود.

تفریحات کویر شهداد از جمله سافاری شهداد، رصد و تماشای آسمان پر ستاره کویر لوت، سواری موتورهای چهارچرخ و شترسواری (امکانات تفریحی شهداد در ایام عید رواج دارند).

برای رفتن به کویر شهداد پیشنهاد میشود حتما با راهنمای محلی از کرمان هماهنگ شوید و یا برای تجربه سفر بهتر میتوانید در تور کلوتهای شهداد شرکت کنید.

مهم ترین جاهای دیدنی کویر لوت شهداد شامل: کلوت های شهداد، گندم بریان(گرم ترین نقطه روی زمین)، آبشار کشیت گلباف (آبشاری در دل کویر)، دره زبان مار و ریگ یلان.

 کویر مرنجاب اصفهان
 

تور کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان قرار دارد. این کویراز شمال به «دریاچه نمک مسیله» در آران و بیدگل، ازغرب به بیابان مسیله و کویر آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بند ریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان می‌رسد.

کاروانسرایی با همین نام در منطقه مرنجاب که متعلق به دوران صفویه میباشد واقع شده است.

یک قطب گردشگری مناسب علاقمندان به کویر میباشد.

 

 کویر ورزنه اصفهان
 

بزرگترین سایت تفریحی بنام سایت واحه در کویر ورزنه اصفهان میباشد.

امکانات و تفریحاتی از جمله موتورهای چهارچرخ یک و دو نفره، زیپ لاین، سافاری، شتر سواری، رستوران، شربت خانه، کمپینگ و پاراگلایدر.

بهتر است برای رزرو سافاری و سایر امکانات از قبل هماهنگ کنید. برای رفتن به کویرهای شهداد، مرنجاب و کویر ورزنه میتوانید با بانوی کرمانی و ندای اصفهان هماهنگی های لازم را به عمل بیاورید. همچنین تور ورزنه از کاشان و اصفهان با همکاری ندای اصفهان نیز پیشنهاد میشود.

بهترین جاهای دیدنی برای سفر به کویر ورزنه شامل:

1.مسجد جامع نایین با قدمت 1200 ساله.
2.خانه پیرنیا (دوره صفویه)
3.نارین قلعه (دوره ساسانی)
4.آب انبارهای نایین (دوره قاجاری)
5.بازار نایین (ایلخانی)
6.کارگاه های عبابافی محمدآباد در 5 کیلومتری نایین در داخل صخره ها.

 .

 باغ شاهزاده ماهان کرمان
 

تور کرمان و ماهان

یکی از باغ های ایرانی که بعنوان نهمین باغ ایرانی ثبت جهانی شده است، باغ شاهزاده ماهان یا باغ ناصری میباشد.

چند مورد از مشخصات اصلی باغ ایرانی (دو کوشک در شروع باغ و پایان باغ، آبی که از وسط باغ و دور تا دور باغ جاری است).

باغ شاهزاده یا باغ شازده ماهان در دوره قاجاریه و طی 11 سال به دستور محمدحسن خان، که یکی از سرداران ایروانی و حاکم وقت در کرمان حکومت میکرد ساخته شد. دوره حکومت وی طولی نکشید که ادامه کار باغ در زمان حاکم بعدی، عبدالحمید میرزا ناصر الدوله ساخته شد.

عبدالحمید میرزا فردی گستاخ و بداخلاق بود که از همه عوامل انسانی و گیاهی استفاده میکرد تا این باغ را بسازد. مردم محلی ماهان بشدت مخالف احداث باغ بودند به دلیل اینکه جلو آب آنها را میگرفت. آب باغ شاهزاده از کوههای تیگران و جوپار سرازیر میشود.

جالب است بدانید فواره های باغ شاهزاده ماهان بدون پمپاژ و فقط با فشار آب فعال هستند.

وقتی که خبر فوت حاکم به گوش بنًاهای باغ میرسد از فرط خوشحالی کار خود را رها میکنند. که تنها یک کاشی در سردر باغ کار نشد و به باغ نیمه تمام شهرت دارد.

چنانچه تا اینجای مقاله لذت بردید نظر خود را با ما و سایر کاربران گلثمین به اشتراک بگذارید.

 خانه های صخره ای میمند کرمان
 

خانه های صخره ای روستای تاریخی میمند

یکی از روستاهای تاریخی با قدمت 12هزار ساله در کرمان قرار دارد معروف به روستای میمند کرمان در شهرستان شهربابک میباشد. خانه های صخره ای روستای میمند زندگی در آن هنوز جریان دارد.

معماری عجیب خانه های روستا که در دل کوه، تراشیده شده اند. به خانه های صخره ای شهرت دارد. طبقه به طبقه و بر سقف هر خانه ساخته شده است.

حدود 17 خانوار در میمند ساکن هستند که تعدادی از آنها بصورت اقامتگاه در اختیار مسافران قرار میگیرد. از جمله اقامتگاه های روستا را میتوان به مهمانسرای سنتی میمند، خانه سنگی میمند، اقامتگاه بٌن میمند و غیره اشاره کرد.

مسجد، حسینیه، مدرسه، آتشکده (موزه میمند) و حمام میمند از جمله جاهای دیدنی خانه های سنگی میمند کرمان میباشد.

همراهان عزیز گلثمین ، به تماشای ویدئویی از سفر کرمان (تور 6 روزه کرمان گردی) دعوت میکنم:

گزارشی از سفر 6 روزه کرمان تماشا کنید تا شاید برای سفرتان به کرمان مثمرثمر واقع شود.

 

 سومین ژئوپارک ایران (دره راگه رفسنجان)
 

یکی از مهم ترین جاهای طبیعت گردی کرمان تنگه راگه، یکساعت مسافت تا رفسنجان دارد.

دره راگه رفسنجان حدود 20کیلومتر طول، و 80 متر ارتفاع قندیل ها میباشد.

محل مناسبی برای گردشگری نجوم میباشد که علاوه بر زیبایی در طول روز، آسمان پر ستاره، عاری از نور خاص خوراک گردشگران نجوم میباشد.

برای رفتن به دره راگه رفسنجان وسایل ضروری سفر و با تجهیزات کامل سفر کنید، از جمله: پاوربانک، تنقلات، آذوقه و بطری آب به مقدار لازم. همچنین توجه داشته باشید امکان آنتن دهی در دره راگه وجود ندارد و پیشنهاد میشود حتما با راهنمای محلی هماهنگ کنید. و یا از تور گردشگری اطراف کرمان توسط بانوی کرمانی بهره مند شوید.

بهترین زمان سفر به دره راگه رفسنجان بهار میباشد. در فصل پاییز و زمستان لباس زمستانی با خودتان ببرید.

در سفر به رفسنجان از خانه خشتی حاج اقاعلی حتما دیدن کنید. (بزرگترین خانه خشتی در جهان).

 بزرگترین خانه خشتی جهان (خانه حاج اقا علی رفسنجان)
 

حاج اقا علی یکی از بزرگترین تاجران بزرگ رفسنجان در سال 1136 و به قدری موفق بود که طبق اسناد موجود به دولت و شخص ناصر الدین شاه وام میدادند. شغل اولیه ایشان پیله ور بوده، پیله ور بدین معنی می باشد افرادی در زمان قدیم از شهری به شهر دیگر سفر می کردند و اجناسی را با خود برده، می فروخته یا معامله میکردند. در واقع مانند یک تاجر در حد خیلی پایین، یا به عبارتی دست فروشی میکردند.

خانه حاج اقاعلی در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرق رفسنجان، روستای قاسم آباد واقع شده است. و 130 سال قدمت دارد. این خانه  ۸۶ اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) و  چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی قسمت‌های ارتباطی خانه بوده‌اند.

 

 تخت سرتشتک رابر روستای هنزا
 

تور طبیعتگردی کرمان

اگر دنبال منطقه بکر و عشایرنشین هستی سرزمین هموار و پوشیده از چمنزار و برکه های کوچک و چشمه های روان که در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا واقع شده است و به تخت سرتشتک هنزا معروف است. حدود سه ساعت و نیم از کرمان فاصله دارد.

علت نام گذاری منطقه به خاطر نام تخت سرتشتک از دو واژه “تخت” و “سرتشتک” تشکیل شده است به دلیل اینکه برکه های کوچکی که در میانه این سرزمین هموار میباشد “طشت” میگویند و به سرسبزی منطقه تا جایی که چشم کار میکند و سرسبز میباشد “تخت” میگویند. جایی که پوشش گیاهی تمام میشود.

وسایل مورد نیاز برای رفتن به “تخت سرتشتک” بطری آب، آذوقه به مقدار لازم، پاوربانک، گوشی شارژ شده جهت عکاسی، هیزم، لباس گرم و تجهیزات خواب در مواقع شب مانی.

همچنین توجه داشته باشید برای روشن کردن آتش حتما مکان خشک و بی آب و علف باشد. تا چمنزار برای مصرف گوسفندان محلی فراهم باشد.

میتوانید جهت کمک به درآمد و اقتصاد محلی از محصولات طبیعی و کاملا ارگانیک مردم عشایری تهیه کنید از قبیل: کشک، روغن، و گیاهان دارویی ضمنا در منطقه تخت سرتشتک امکان تماس و اینترنت وجود ندارد.

برای رفتن به تخت سرتشتک از ماشین های مدل سمند، پژو به بالا استفاده کنید همچنین میتوانید با تور لیدر کرمان بانوی کرمانی بصورت اختصاصی (راهنما راننده کرمان) همراه شوید. و یا در برترین تورهای طبیعتگردی کرمان و تورهای یک روزه کرمان و ماهان همراه شوید تا تجربه سفری شیرین و بیادماندنی داشته باشید.

همراهان عزیز گلثمین شمارو به تماشای طبیعت بکر تخت سرتشتک دعوت میکنیم.

 

بعضی از جاهای دیدنی کرمان مشابه اصفهان است که در این مقاله به آنها میپردازیم:

 میدان گنجعلی خان کرمان
 

میدان نقش جهان اصفهان و مجموعه گنجعلی خان هر دو بنا در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است.

مجموعه گنجعلی خان همه عناصر شهری را دربرمیگرد از جمله: میدان، آب انبار، بازار، چهارسوق، حمام، ضرابخانه(موزه سکه)، کاروانسرا (مدرسه) و مسجد (نمونه بارز معماری اسلامی).

این مجموعه توسط گنجعلیخان حاکم شهر کرمان بدستور شاه عباس ساخته شد. روابط صمیمانه ای بین حاکم و شاه عباس برقرار بود به قدری که شاه عباس وی را بابا صدا میزد.

 میدان نقش جهان اصفهان
 

اصفهان گردی در یک روز

عناصر شهری میدان نقش جهان همچون مجموعه گنجعلی خان شامل: بازار قیصریه، کاخ عالی قاپو (تغییر پایتخت صفویان از عالی قاپو قزوین به کاخ عالی قاپو اصفهان)، مسجد شاه(امام)، مسجد شیخ لطف الله.

برای شرکت در تور گردشگری اصفهان یک روزه با همکاری ندای اصفهان پیشنهاد میشود.

عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان، زیر بنایی در حدود ۱۸۰۰ متر مربع میباشد. تعداد طبقات عمارت عالی قاپو از سه زاویه دارای طبقه های متعدد میباشد. وقتی از ضلع روبرو به کاخ نظر کنید دو طبقه دیده میشود. از دو طرف کاخ سه طبقه خواهید دید و از نمای پشت کاخ عالی قاپو پنج طبقه میباشد. در حالی که کاخ عالی قاپو دارای 6 طبقه میباشد.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا