علمی ، سلامت و پزشکی

علل خارش گوش و درمان آن

goosh

اول از همه، نگران نباشید خارش کانال گوش بسیار شایع است و آن شنوایی شما را به خطر نمی اندازند در واقع، بزرگترین تهدید برای شنوایی شما  استفاده از اشیاء است که شما ممکن است برای خارش در داخل گوش خود استفاده کنید اگر این کار را انجام می دهید در حال حاضر متوقف کنید خارش سبب ملتهب شدن پوست ظریف داخل گوش شده، که در واقع احساس خارش را افزایش خواهد داد و حتی بیشتر هم می شود

این یک چرخه معیوب است و بدتر از آن، این است که شما ممکن است به طور جدی به پرده گوش خود آسیب برسانید و یا باعث پارگی آن شوید خارش گوش می تواند اولین نشانه های عفونت گوش باشد اما اگر مشکل خارش گوش مزمن است آن به احتمال زیاد توسط یک درماتیت مزمن کانال گوش ایجاد می شود درماتیت شوره و اگزما می تواند در هر دو گوش تاثیر بگذارد.

خارش گوش چیست؟

در حالی که گوش در مقایسه با یک دست یا پا، نسبتا کوچک است ولی پر از الیاف عصبی حساس می باشد. در نتیجه، گوش نیز سهم عادلانه خود را از خارش دارد. شما ممکن است خارش گوش مزمن داشته باشید زیرا آنها بسیار حساس هستند. با این حال، گوش خارش دار نیز می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. با درک برخی از علل خارش گوش، شما نیز می توانید به درمان خارش مزمن کمک کنید.

چه چیزی باعث خارش گوش می شود؟

برخی از علل خارش گوش عبارتند از:

پوست خشک – اگر گوش شما به اندازه کافی موم تولید نمی کند پوست گوش شما می تواند خشک و خارش دار شود. موم اثرات روان کننده دارد و نبود آن می تواند سبب خارش شود. حتی ممکن است متوجه  خارج شدن پوسته از گوش خود شوید.
درماتیت کانال گوش – این زمانی اتفاق می افتد که پوست داخل و اطراف کانال گوش ملتهب می شود. این بیماری می تواند در نتیجه یک واکنش آلرژیک به عنوان مثال، واکنش به محصولات زیبایی یا فلزات در گوشواره رخ دهد. یک نوع دیگر درماتیت اگزماتوئید است که دارای علل ناشناخته است.

اوتیت میانی (عفونت گوش) – اوتیت میانی و یا عفونت گوش می توانید سبب درد گوش و خارش شود. این امر به ویژه برای التهاب گوش خارجی یا گوش شناگران، یک بیماری است که در آن کانال گوش خارجی دچار عفونت می شود عفونت نیز می تواند به قرمزی و تورم منجر شود.

استفاده  از وسایل کمک شنوایی – سمعک می تواند باعث به دام افتادن آب در گوش شود و یا یک واکنش آلرژیک به سمعک می تواند رخ دهد. اتصالات سمعک نیز می تواند بر مناطق خاصی از گوش فشار وارد کرده و منجر به خارش گوش شود.

پسوریازیس – پسوریازیس یک بیماری پوستی است که سبب توسعه یک راش قرمز بر روی پوست می شود. همانطور که پسوریازیس می تواند بر روی قطعات بیشتر قابل رویت بدن، مانند بازو رخ دهد همچنین می تواند در داخل گوش نیز ظاهر شود.

نشانه های خارش گوش چیست؟

خارش گوش احساس تحریک کننده و آزار دهنده در نقطه ای که شما با خارش آن نقطه احساس راحتی می کنید. با این حال، این علائم به طور معمول باعث می شود که با خارش احساس بدتر داشته باشید وقتی عفونت علت خارش گوش باشد خارش گوش ها با تب، تورم و ترشح از گوش همراه است.

خارش گوش ,علل خارش گوش

چگونه خارش گوش درمان می شود؟

خارش گوش معمولا به دلیل اختلال در سلامت پوست گوش است این شامل مشکلات با واکس گوش، آب اضافی در گوش و ذرات خارجی باقیمانده در گوش می باشد درمان معمولا به دنبال رفع این علل می باشد.

اگر گوش شما در نتیجه یک واکنش حساسیتی خارش دارید از استفاده از هر گونه محصولات که می تواند به طور بالقوه باعث تحریک شود خودداری کنید این شامل گوشواره های جدید و محصولات زیبایی است.

همیشه با پزشک خود قبل از قرار دادن پمادها و قطره در و یا بر روی گوش خود مشورت کنید قرار دادن چیزی در گوش می تواند التهاب را تحریک و سبب بدتر شدن مشکل گوش شما شود همچنین، اگر شما یک پرده گوش آسیب دیده دارید شما باید از هیچ نوع پماد یا قطره در گوش استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به طور خاص آنها را نسخه کرده باشد.

پزشک ممکن است توصیه و یا از درمان های زیر را تجویز کند
پماد آنتی بیوتیک
روغن بچه برای نرم کردن پوست
پماد استروئید موضعی است که التهاب را تسکین می دهد، از جمله کرم هیدروکورتیزون یک درصد یا کرم بتامتازون0.1  درصد
محلول رقیق شده از الکل، اسید استیک، یا پراکسید هیدروژن

در برخی موارد، مانند زمانی که خارش گوش با تب و یا همراه با تخلیه خون یا چرک از گوش است دکتر شما ممکن است آنتی بیوتیک هم برای از بین بردن عفونت نسخه کند.

چگونه می توان از خارش گوش جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از سوزش، از تمیز کردن گوش خود را با اشیاء مانند توپ های پنبه، سواب پنبه، کلیپ کاغذ و یا سنجاق سر جلوگیری کنید استفاده از جواهرات ضد آلرژی از واکنش های آلرژیک که منجر به خارش می شود جلوگیری می کند.

اگر شما به طور مکرر شنا می کنید از یک راه حل برای خشک کردن آب اضافی در کانال گوش استفاده کنید.

از اخذ شامپو، اسپری مو، حمام حباب، دوش ژل یا سایر مواد محرک شیمیایی در گوش اجتناب کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که پوست داخل گوش شما ظریف و به راحتی تحریک می شود هرگز هر چیزی سخت را در داخل گوش خود نکنید.

منبع : foodregime.com

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا